Jag upptäckte nyligen att två rörkopplingar till handfatet i mitt nya (1,5 år) badrum stod och läckte lite lätt. I skarven har det ärgat rätt ordentligt. Jag drog åt dem, vilket stoppade läckan. Men jag tycker det är lite suspekt att de båda börjat läcka och ärga så.

Kan det vara så att rörkrökaren har satt in järnrör efter kopparrören? Jag kan inte själv avgöra vad det är för typ eftersom de är kromade. Rören i väggen ska vara plast och dessförinnan tror jag allt är koppar. Stumpen ovanför kopplingarna leder till blandaren. Det är lite ärg på ett av rören till blandaren, men det kan eventuellt vara gammalt eftersom den var begagnad.

Vad tror ni, har det ärgat för att det stått och läckt ett tag, eller har jag ett större problem så jag ska ta hem rörkrökaren igen?


2013-12-27 08.04.02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rengör och håll ett öga på det framöver.
 
Ja det är läckaget som missfärgat Rören. Rörmontören har troligtvis fuskat med att smörja förminskningen.
 
Krilleman
Kuterlite skrev:
Ja det är läckaget som missfärgat Rören. Rörmontören har troligtvis fuskat med att smörja förminskningen.
Nja, fuskat skulle jag inte kalla det för, för Vatette smörjer sina kopplingar från fabrik! Däremot kan deras förminskningar vara lite luriga. När man dragit åt en förminskning helt så lossar jag alltid kopplingen och kontrollerar att den delat sig i två delar som det är tänkt och återdrar kopplingen. Monteringsanvisningen ska följas!

Vissa tillverkare tillåter inte smörjning!

TS rörkrökare har antagligen bara dragit kopplingen och varit nöjd så!
 
Fusk är de väl bokstavligen inte men varför inte smörja klämringar och förminskningar? Det ger ju klockrent resultat! Så roligt är de inte att åka tillbaka och efterdra gröna kopplingar. Vatettes mindre klämringar upp tillomed 15 funkar kanon utan.. 22 och uppåt tycker jag absolut ska smörjas. Förminskningar alltid. Att ta isär och kolla är också bra.
 
Krilleman
Det är alltid monteringsanvisningen som bestämmer om man får smörja kopplingen eller inte. Jag har skrivit ett långt inlägg om ämnet och listat tillverkare men hittar det inte just nu.
 
Det står inget om att lossa och kontrollera förminskningen i montageinstruktionen.
 
Krilleman
Punkt 4
Drag åt kopplingsmuttern med en nyckel i lämplig storlek och antal varv enligt tabellen nedan (använd inte rörtång).
OBS! En förminskad koppling skall efter “knäppet” (när förminskningen delat sig i två delar) dras antal varv enligt tabellen nedan.


Man bekräftar helt enkelt både "knäppet" och delningen på detta viset. Men det står inte ordagrant, nej.
 
Då är det alltså inte värre att ha lite extra smörja på en redan smord koppling?
 
Förvisso OT, men det här med att smörja klämringar..
Vet att du är stark förespråkare av att följa monteringsanvisningen krilleman...
Men att lägga ett tunt lager på klämringen kan aldrig vara fel...
Finns ju lite olika sätt att smacka en koppling...
Vissa dränker ju både klämring å mutter i pasta, och då kan jag ju se ett visst problem med det hela. Men att torrdra en koppling kan ju aldrig vara bra heller..?
Försmort i all ära, men hur ser grejerna ut eg efter två månader i sortimentlådan..?
 
Sunt förnuft, Materialkännedom och känsla för moment. Smörja en klämring... That's it!
 
Krilleman
Buelco är en av dom som stakt frånsäger sig all garanti vid smörjning. Jag har haft en lång diskussion med deras säljare om detta faktumet. Det som händer är att kopplingen blir för lätta att dra och klämringen deformeras på fel sätt. Och det är just Beulco som jag upplever som "torrast" och svårast att dra. Nu tillverkar visserligen inte dom vanliga klämringskopplingar. Utan deras sortiment med klämring sitter oftast på ventiler. Men fler tillverkare av klämringskopplingar nekar smörjning.

Här är mitt inlägg jag syftade på om smörjningens vara eller icke vara.

Och detta "tjat" om att följa monteringsanvisningen är ju inte för att jag känner mig bättre för det. Det är ju något som allmänt fuskas med för mycket och ska man göra något är det lika bra att underlätta för sig själv genom att läsa på och göra rätt från början! (y)

Och inom rörmokeriet kan det bli allvarliga konsekvenser om man fuskar med anvisningarna.

Just förminskningar på klämringskopplingar är kan vara lite luriga om man inte släpper på dom och bekräftar att den delats på rätt sätt. Kanske är det därför jag är lite extra "nitisk" att man får lite tips och det blir bra!
 
Att det småfuktat kan vara att det saknas stödhylsa vid knäckekonan.

Mvh
 
Tack för alla svar. Vid installationen tvingade jag faktiskt tillbaka rörkrökaren dagen efter (lördag) eftersom båda kopplingarna läckte ganska mycket vatten. Detsamma gällde faktiskt en installation av köksblandare som läckte en aning också. Han drog helt enkelt åt dem lite till och var nöjd med det. Så uppenbarligen var han inte så noga med att få det rätt varken vid första eller andra försöket.

Rimligtvis kan jag väl anta att det har "knäppt" eftersom det håller mestadels tätt, men som jag förstår det ska jag försöka att inte dra åt för hårt. Hellre då dra lite och bevaka att det inte börjar läcka igen. Korrekt?
 
Krilleman
spekerök skrev:
Att det småfuktat kan vara att det saknas stödhylsa vid knäckekonan.

Mvh
Dessa tätade ju fint innan kravet på stödhylsa i krom infördes! wink.gif

Bertram skrev:
Tack för alla svar. Vid installationen tvingade jag faktiskt tillbaka rörkrökaren dagen efter (lördag) eftersom båda kopplingarna läckte ganska mycket vatten. Detsamma gällde faktiskt en installation av köksblandare som läckte en aning också. Han drog helt enkelt åt dem lite till och var nöjd med det. Så uppenbarligen var han inte så noga med att få det rätt varken vid första eller andra försöket.

Rimligtvis kan jag väl anta att det har "knäppt" eftersom det håller mestadels tätt, men som jag förstår det ska jag försöka att inte dra åt för hårt. Hellre då dra lite och bevaka att det inte börjar läcka igen. Korrekt?
Knasig rörkrökare, kontrollerade inte han att det inte läckte innan han lämnade kunden (alltså dig)??

När utfördes installationen?

Om du vill felsöka själv så, demontera kopplingen. Och kontrollera att förminskningen har delat sig i två delar. Rengör alla ytor från den gröna som ärgar. Smörj kopplingen lätt med locher på alla kontakt-ytor. Ja, Vatettes sortiment får man smörja, och den kommer färdigsmord från fabrik. Men rengör man kopplingen försvinner smörjmedlet, har även med kopplingens ålder att göra. Återmontera och kontrollera så det inte läcker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.