Det är precis dessa spörsmål som gör att skrivna offerter & avtal alltid är att föredra framför muntliga😉
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Men i nuläget borde du väl vara nöjd (om du är nöjd med installationen) ?
Du fick en offert på 125k och det kostade 125k.
Roten kanske skulle användas på annat eller redan är slut.
Rimliga är att angivet pris är före rot.
Sen är det också rimligt att fråga om rot. Firman kanske inte sysslar med rot alls.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det är knepigt, jag har svårt att säga vad som verkar vara det vanligaste, tyvärr är det många som anger pris efter rot, och även om man letar efter godtycklig hantverkartjänst per timme är det tyvärr vanligt att det är efter rot.
När jag diskuterar priser för t.ex. städhjälp med min mor brukar hon också prata priser efter rot och jag får säga att det är före rot som är intressant jämförpris.

Så ja, det är nog rätt vanligt att det är pris efter rot som anges mot kund, men det har blivit lika otydligt som det var förr innan priser mot privatpersoner alltid skulle vara ink. moms.
 
Hur kan man köpa något för 125 000 kr utan att ha pris och produkt/modell skriftligt?
 
  • Gilla
MagicFingers och 4 till
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Utan att fråga så skulle jag antagit att priset var efter ROT. då detta har varit överlägset mest vanligt på alla de offerter jag hitintills fått.
Om du vet baserat på offerten om det är efter ROT så har du inte TS problem. Då finns inget problem.
 
B
D Dilato skrev:
Min VVS:are som bytte styrning i min värmepump (tog en timme sammanlagt med två besök, typ) skickade faktura utan ROT.

När jag ringde och frågade om det, sa han att om vi ska använda ROT lägger vi på kostnaden för administration så då blir det dyrare.
Det där är ett olat för gör man det i bokföringssystmet och har kopplingarna rätt är det bara ta ut en fil som laddas upp på skatteverket, sen kommer pengarna och det bockas av automatiskt. så det är snarare så att de inte lärt sig jobba effektivt
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om du vet baserat på offerten om det är efter ROT så har du inte TS problem. Då finns inget problem.
Nu missade du hela poängen.
Av alla de offerter jag fått, både muntliga och skriftliga så har de allra flesta vart pris efter rot, och därför skulle jag mest troligt anta att ett pris jag får höra muntligt är efter rot eftersom de verkar vara extremt vanligt att man anger priser så mot kund, baserat på mina erfarenheter.
 
C Cerb skrev:
Nu missade du hela poängen.
Av alla de offerter jag fått, både muntliga och skriftliga så har de allra flesta vart pris efter rot, och därför skulle jag mest troligt anta att ett pris jag får höra muntligt är efter rot eftersom de verkar vara extremt vanligt att man anger priser så mot kund, baserat på mina erfarenheter.
Hur vet du att de var efter ROT?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Hur vet du att de var efter ROT?
För att jag även alltid frågar, fall priset de angett var före eller efter rot. (För att jag gillar att veta snarare än att gissa)
 
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
C Cerb skrev:
För att jag även alltid frågar, fall priset de angett var före eller efter rot. (För att jag gillar att veta snarare än att gissa)
Och där hittade du också min poäng.🤔☺️
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Och där hittade du också min poäng.🤔☺️
Nu missade du poängen ytterligare en gång.
Men jag antar att de flesta övriga och TS verkade iaf ha förstått poängen så jag skippar att förklara ytterligare en gång.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Nu missade du poängen ytterligare en gång.
Men jag antar att de flesta övriga och TS verkade iaf ha förstått poängen så jag skippar att förklara ytterligare en gång.
Haha ja du... Det är ganska många i din omgivning som "missar" dina poänger va?

Frustrerande tillvaro..
 
  • Gilla
  • Haha
Hasse Sandin och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Haha ja du... Det är ganska många i din omgivning som "missar" dina poänger va?

Frustrerande tillvaro..
Nej, det hör inte till vanligheten, men man kan inte rädda alla.

Jag hoppas du vaknar på rätt sida imorgon..
 
C Cerb skrev:
Nej, det hör inte till vanligheten, men man kan inte rädda alla.

Jag hoppas du vaknar på rätt sida imorgon..
Nej, tydligen inte.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Det är ju omöjligt (eller i vart fall besvärligt) att veta vad arbetskostnaden är om hela offerten är inkl ROT utan särredovisning av arbetskostnaden.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.