Men belastar två faser med strömmen.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Varför går det att ta ut en högre effekt på 400V än 230V
Specificera situationen. Det som är aktuellt här i denna tråd är en trefasgrupp i ett svenskt hem med 400V huvudspänning. Ur den trefasgruppen kan du inte ta ut en högre effekt om spisen har 400V huvudspänning än om den har 230V huvudspänning.
 
Men nu kom vi långt från TS fråga.
Svaret är som redan skrivits tidigare: Se till att du har ett fullbestyckat perilexuttag med neutralledare framdragen. Det är en bra investering. Sen kan du köpa vilken spis som helst bara du kopplar rätt .
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Nu tillför inte detta något för TS den det vad som är möjligt eller inte möjligt med 230 eller 400 i det hela, Men tar TS en ren 400V spis , en fullvuxen som jag kallar det, 4 plattor av gjutjärn modell och 2 ugnar, då belastas inte huvudsäkringarna så hårt med 400V, effektuttaget blir detsamma i Kw räknat och strömmen i amper blir mindre per fas. Så till TS ta en ren 400V spis, Annat blir det om du ska uppgradera till något modernare som häll/indution ,då måste det det vara med nolla och allt i spisen är då för 230V
 
F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Asså om jag köper en spis måste jag hålla på att Koppla med den fast jag skulle köpa en spis med perilexpropp?
Fattar 0 haha

Du har uttaget på väggen, om det är din gamla spis på bilderna och den har fungerat i vägguttaget så har du ett fullkopplat uttag och kan välja i stort sett vilken spis som helst.

om du får tag på en spis med monterad perilexstickpropp så är det bara att plugga i.
Hittar du en spis med en 3 trådig kabel så måste man byta till en med 5 trådar och perilexpropp.

Protte
 
  • Gilla
ymmij12
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du får samma ström genom säkringarna oavsett om det är 230V eller 400V ska du ha induktion finns bara 230V.
Nja, även induktion kan använda mycket ström. Det de gör att att använda olika faser till olika saker. T ex är ugnen på en fast och vissa plattor på en annan fas.
TS behöver bara tänka på att köpa en spis som är induktion och har en förmonterad kontakt. Det är allt som behövs.
 
  • Gilla
jonaserik
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Annat blir det om du ska uppgradera till något modernare som häll/indution ,då måste det det vara med nolla och allt i spisen är då för 230V
Låt oss inte överdriva betydelsen av elementspänningen. TS gamla spis är för 230V elementspänning vilket framgår av bilderna i första inlägget. Om detta inte ställt till problem tidigare så kommer det inte att göra det nu heller. Mitt råd är att köpa den spis man vill ha utan att haka upp sig på elementspänningen. Detta eftersom det är så begränsande att bara kunna tänka sig en spis med 400V elementspänning.
 
  • Gilla
ymmij12
  • Laddar…
Känner att ni bara förvirrar den stackars trådskaparen med eran texter om volt, amp, watt. Tror inte trådskaparen bryr sig ett skit om det. Hen vill bara veta vad hen ska köpa.

Du kan köpa vilken spis som du vill. Men köp inte en spis som är förberedd med 230v i sladden.

Det är nämligen så att då är det en grövre kabel på spisen (samt kommer du att få snebelastning samt kommer du garanterat behöva höja huvudsäkring)om man bara kör på 230v kontakten. Kommer även behöva någon att koppla in den då den inte passar i ditt perlexuttag.

Du har 400v pelex med N(Det är bra för vissa ful elektriker/hemma elektriker skippar Nolla. Då brinner spisen upp när du sätter i sladden till spisen.
Fråga i butiken om det finns färdigmoterad perlexkontakt på den spisen som du tycker är snygg och prisvärd. Många spisar finns inte perlexkontakten på spisen då de kan sälja spisen i fler länder.

Hittar du en snygg spis som är prisvärd utan perlexkontakt fråga vad det kostar att få spisen monterad in i huset. Ska en elfirma göra det kan jag nästan garantera att jobbet kommer kosta runt 1000-1500kr.
 
Som flera helt korrekt har svarat TS så kvittar det om det är 230V eller 400V elementspänning. Det ger inte olika belastning på säkringar eller liknande. Alla dessa utsvävningar är inte av betydelse för TS.
 
Redigerat:
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
A
Fina spisen!!!
Den är ju bara 10år Det kan omöjligen blifel på denna helsvenska produkt
 
electroluxaren skrev:
Fina spisen!!!
Den är ju bara 10år Det kan omöjligen blifel på denna helsvenska produkt
Jadå, den är riktigt fin faktiskt.
Så här ser de ut, och när jag ringde support visste dom inte felkoden eller vad problemet var..
så tvungen o få hit service vilket kostar 1040kr bara för o få hit en sen kommer matrial o skit kosta som ska bytas ut ..


En del av en spishäll som visar felkoden F18 på dess digitala display, omgivet av kontrollsymboler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hittade ett tips om ev saknad fas på annat håll. Annars verkar trötta kondensatorer och trasiga triacar vara vanliga på induktionsspisar.
 
Eftersom det tydligen finns länder där man bara levererar enfas till hushåll, eller som det gamla norska nätet, huvudspänning 230V, så verkar tillverkarna minska utbudet av apparater med 400V elementspänning. Det skulle kunna påverka priser och tillgång på reservdelar t ex.
 
Sverige är nog relativt unikt som har trefas som norm till och med i lägenheter. 230V prylar funkar ju bra även med trefas. Så det funkar ju på alla marknader.
 
  • Gilla
Elektrikare
  • Laddar…
F18=snälla rengör mig!!:(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.