Inlägg #17. Där framgår att detta inte var en fastprisoffert. Alternativet är löpande räkning, med ev. kostnadsuppskattning (som det verkar vara i detta fall).
 
Gäller inte en offert som en överenskommelse om ett pris ??
Då har de väl ej rätt att lägga på ytterligare summor, så länge det inte inträffar något som gör att det blir extra arbete.
 
Ja OM du får en offert om FAST pris. Då gäller den. Inga påslag utom för extra tillval är OK. Har du en offert om fast pris så har du som beställare inte med att göra om jobbet tar 10h eller 100h, du skall betala det fasta priset.

Men om du beställer ett arbete på löpande räkning (som jag tolkar inlägg #17). Då har du en offert på vad varje timme skall kosta. Och blir debiterad för faktiska timmar, fler/färre än förväntat.
 
  • Gilla
kindvall och 1 till
  • Laddar…
Men att hantverkaren 'glömde" golvbrunnarna - har det ingen betydelse?
 
Sir Duke skrev:
Men att hantverkaren 'glömde" golvbrunnarna - har det ingen betydelse?
Hantisen är ju begränsad til +15% dvs om det är mycket strul och många saker han glömde så får hen endast +15%.

Om det hade varit fast pris då skulle inte hantisen kunna äska mer betalt.
 
Villa vista skrev:
Hantisen är ju begränsad til +15% dvs om det är mycket strul och många saker han glömde så får hen endast +15%.

Om det hade varit fast pris då skulle inte hantisen kunna äska mer betalt.
Jag skulle nog snarare säga att om det var fastpris skulle det vara en tolkningsfråga om brunnarna ingick i offerten eller inte. Enligt inlägg #1 skall det finnas med under kundens önskemål men inte detaljerat i arbetsbeskrivning vad som skall utföras.
Utan att se exakt vad det står i offerten är det omöjligt att göra en juridisk bedömning.
 
Nej
 
Jag säger inte att ni har fel. Men det är ju problematiskt om utföraren alltid kan lämna 15 % rabatt i avtalet pga glömska eller vad det nu är - men han kommer alltid på sig när han skriver slutfakturan, så att priset åker upp.
 
Fast nu har det inte avtalats något pris. Det har avtalats om en löpande kostnad, och vad jag förstår har det inte väckts något tvivel från TS om att debiterat arbete + material inte motsvarar vad som faktiskt utförts.

Sen håller jag med om att det är kasst av utföraren att glömma ett moment i kostnadsuppskattningen. Och sker det systematiskt kan man ju börja undra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.