Huddingebo Huddingebo skrev:
Filma rören inuti. Eftersom de går i källaren är de väl enkla att byta när som helst?
Avlopp från kök är väl dessutom inte lika utsatta som rör i från toaletten.

Annars kostar ju nya plaströr inte så mycket...
Borde inte köksavloppet snarare vara mer belastat med tanke på korrosion, då det går mer syrligt och basiskt mm där? Är väl tyngre laster från toa och badrum men rätt neutralt kemiskt sett. Med det inte sagt att något behöver bytas ändå.
 
Claes Sörmland
L Lilllen skrev:
Borde inte köksavloppet snarare vara mer belastat med tanke på korrosion, då det går mer syrligt och basiskt mm där? Är väl tyngre laster från toa och badrum men rätt neutralt kemiskt sett. Med det inte sagt att något behöver bytas ändå.
Så är det. Köksstammen går åt helsike först.
 
L Lilllen skrev:
Borde inte köksavloppet snarare vara mer belastat
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så är det. Köksstammen går åt helsike först.
Ni menar alltså att kvalitet som vanligt vinner över kvantitet. :crysmile:
 
  • Haha
Lilllen
  • Laddar…
Har liknande lösning i våra radhuslängor från 60-talet med delade avloppsrör i källaren.
Jag stambytte på min sida och det var inga problem att få med grannen på att betala för sin del. Ligger ju i bådas intresse att ha fräscha rör.
Win-win tyckte jag iaf!
Det svåra är vem som har ansvar för gemensam stam som löper under allas hus...enskilda fastighetsägaren, samfälligheten eller kanske kommunen? Den har vi Inte funnit nåt svar på än!
 
Ipal Ipal skrev:
Har liknande lösning i våra radhuslängor från 60-talet med delade avloppsrör i källaren.
Jag stambytte på min sida och det var inga problem att få med grannen på att betala för sin del. Ligger ju i bådas intresse att ha fräscha rör.
Win-win tyckte jag iaf!
Det svåra är vem som har ansvar för gemensam stam som löper under allas hus...enskilda fastighetsägaren, samfälligheten eller kanske kommunen? Den har vi Inte funnit nåt svar på än!
Inte en chans att kommunen ansvarar för fastighetsägares ledningar inne på privat tomtmark!

Om ni inte funnit nåt svar bör ni skapa ett svar :) Alltså diskutera i den förening ni förhoppningsvis har.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Tack för alla svar och inputs. Vi ska invänta eventuella ritningar från kommunen och även beställa dokument från riksarkivet. Sedan får vi fundera på vilken slags lösning vi kan komma fram till med grannen.
 
S Sir Duke skrev:
Inte en chans att kommunen ansvarar för fastighetsägares ledningar inne på privat tomtmark!

Om ni inte funnit nåt svar bör ni skapa ett svar :) Alltså diskutera i den förening ni förhoppningsvis har.
Jorå vi diskuterar för fullt i vår styrelse .
Eftersom våra fastigheter är tomträtter och marken ägs av kommunen så har det därför även diskuterats vad deras ansvar i anläggningen kan tänkas vara.
Den som lever får se!
 
Ipal Ipal skrev:
Eftersom våra fastigheter är tomträtter och marken ägs av kommunen
Om kommunen är fastighetsägare blir antagligen ansvarsfrågan än grumligare.

Och bara för att förtydliga så tolkar jag din beskrivning som att ni äger byggnader på ofri grund medan själva fastigheten ägs av kommunen. Rätt tolkat?
 
G Golfrunda skrev:
Tycker du ska börja med att rådgöra med lantmäteriet. Då får du lite mer info om servitut och ansvar. Där efter tycker jag du ska kalla till ett möte i samfälligheten och förslå en att ny förrättning görs. Allt för att klargöra alla servitut och ansvarsfördelningens mellan samfälligheten och mellan husägarna. Tror det är nödvändigt med en ny förrättning.
Riskerar inte en lantmäteriförrättning att kosta mer än omdragning av rören som rimligen ändå närmar sig slutet av sin livslängd?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ett servitut hindrar inte att man ber grannen avlägsna sina rör. Man kan bara inte kräva det.

Men ännu har inga servitut framkommit för rören. Kanske finns det i avstyckningshandlingarna för respektive fastighet? Värt att läsa avstyckningshandlingarna på Min fastighet för TS. Kanske ligger det en liten maskinskriven notis där från fastighetsbildningen?
Ett servitutavtal som inte registrerats eller överförts på ny ägare upphör väl att gälla?
 
Claes Sörmland
F FGLIN skrev:
Ett servitutavtal som inte registrerats eller överförts på ny ägare upphör väl att gälla?
Så är det ju med avtalsservitut. Sen finns det de där riktigt gamla (muntliga) servituten som i teorin kan tänkas gälla. Men jag tror mer det är teori än att de verkligen spelar någon roll i typiska situationer i dag.

Hur fungerar förresten servitut och tomträtter? Ligger utanför min kunskapszon.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så är det ju med avtalsservitut. Sen finns det de där riktigt gamla (muntliga) servituten som i teorin kan tänkas gälla. Men jag tror mer det är teori än att de verkligen spelar någon roll i typiska situationer i dag.

Hur fungerar förresten servitut och tomträtter? Ligger utanför min kunskapszon.
Jordabalken tillåter ju inte att avtalsservitut skrivs in i fastigheter som besväras av sökt eller inskriven tomträtt, men det är inget hinder mot att upplåta servitutet i tomträtten istället (förutsatt fastighetsägarens medgivande). Så det fungerar i princip "som vanligt", vill jag säga.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
P
Jetkokos Jetkokos skrev:
Men jag tror fortfarande att det borde finnas ett servitut, som ju var en förutsättning för denna typ av lösningar redan på den tiden. Kan man inte hitta det så är det antagligen lättare att tvinga fram ett nytt servitut för den granne som vill det, än att tvinga flytt av avloppsrören.
Det kan vara värt att kolla upp hur formen för radhuslängan var när den byggdes. Om den var en BRF från början så var inte rördragningen något särskilt att uppmärksamma, t.ex.
Om formen för längan har förändrats sen den byggdes så kanske det finns något att hämta där. Eller så missade man att hantera rördragningen.
 
F FGLIN skrev:
Ett servitutavtal som inte registrerats eller överförts på ny ägare upphör väl att gälla?
Stämmer det verkligen? Jag trodde servitut följde fastigheten, inte ägaren. Men du menar kanske om man helt privat bara skrivit en lapp grannar emellan, utan att registrera det hos myndigheterna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.