Som rubriken lyder har jag grannens avloppsrör i min källare mer exakt från deras kök, vi bor i radhus. Nu är det så att vi ska göra en omfattande renovering av tvättstugan så började riva gammal panel och hittade då ett avloppsrör som jag inte hade en aning om från grannen. Avloppsröret är i gjutjärn och ser ganska dåligt ut på utsidan så kontaktade en god vän som jobbar inom vvs och han sa att det måste bytas inom en snar framtid. Avloppsröret är påkopplat som ett y tillsammans med mitt avlopp i en större stam.

Nu till frågan, vem är ansvarig för underhåll/byte av röret? Jag hittar inte något servitut eller annat skriftligt avtal om avloppsröret. Har inte så stor lust att bygga in röret och börja kakla med risken att ett läckage kan uppstå så vi får riva upp skiten igen.
 
  • Äldre gjutjärn avloppsrör visande korrosion och koppling till annan stam i en källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla gjutjärnsavloppsrör i källare, påkopplade i Y-formation mot större avloppsstam.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JohnnyEkan och 1 till
  • Laddar…
Spännande. Det ser ju ut som att röret kommer rakt ner från taket, innebär det att din källare ligger under grannens kök? I så fall blir man ju nyfiken på hur fastighetsgränserna går.
 
  • Gilla
  • Haha
STA och 4 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Spännande. Det ser ju ut som att röret kommer rakt ner från taket, innebär det att din källare ligger under grannens kök? I så fall blir man ju nyfiken på hur fastighetsgränserna går.

Ja mycket spännande! Nej våran källare är inte under grannens kök, röret är nog draget vertikalt för att sedan komma ner genom vårat källartak.
 
Men då har grannen en egen källare alltså och gissningsvis en annan avloppsstam för övrigt avlopp (badrum, toa)? Om det är så skulle jag kräva att grannen kopplade på köksavloppet på den stammen, särskilt om det inte finns nåt skrivet om att du ska ta hand om hans köksavlopp.
 
  • Gilla
Marcus0321
  • Laddar…
tommib
Hur säker är du på att det är grannens köksavlopp?

Ser det ut sådär hos resten av grannarna också?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
kulle
Kan det inte vara luftningsrör till din egen avloppsstam ?
 
  • Gilla
Mr.fluff och 5 till
  • Laddar…
Lägg örat mot röret och be grannen spola lite, då bör du höra om det är deras avloppsrör.
 
  • Gilla
kjellinge och 1 till
  • Laddar…
Det är grannens rör men det var inte frågan. Frågan är vem ska stå för underhåll och byte av röret?

Det bästa vore om grannen kunde tänka sig att dra nytt avlopp för deras kök ner i deras källare istället.
 
  • Gilla
Kulanpc
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Hur säker är du på att det är grannens köksavlopp?

Ser det ut sådär hos resten av grannarna också?
jag är mycket säker på att det är grannens köksavlopp.

Ja det gör det, varannan granne i längan har det tydligen så här.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
För ordningens skull, det är väl inte så att ni bor i en BRF?
 
G globaljuggler skrev:
För ordningens skull, det är väl inte så att ni bor i en BRF?
Nej vi bor i en samfällighet.
 
Claes Sörmland
Sliparn22 Sliparn22 skrev:
Nej vi bor i en samfällighet.
Det är inte så att avloppsrören är en del av er gemensamhetsanläggning och därmed inte är privata?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Sliparn22 Sliparn22 skrev:
jag är mycket säker på att det är grannens köksavlopp.

Ja det gör det, varannan granne i längan har det tydligen så här.
Byggt på 50-talet? Inte ovanligt a man drog in avlopp från ledningsnätet till bara en (eller enstaka) fastighet och därifrån vidare mot övriga i samma radhuslänga. Bör finnas ett servitut; hur noga har du letat?
 
  • Gilla
Sten Gunnar och 1 till
  • Laddar…
Sliparn22 Sliparn22 skrev:
jag är mycket säker på att det är grannens köksavlopp.

Ja det gör det, varannan granne i längan har det tydligen så här.
Sliparn22 Sliparn22 skrev:
Det är grannens rör men det var inte frågan. Frågan är vem ska stå för underhåll och byte av röret?

Det bästa vore om grannen kunde tänka sig att dra nytt avlopp för deras kök ner i deras källare istället.
Är du säker på att det bara är hans köksavlopp? Eller är det byggt så att det bara finns en avloppsanslutning per varannat hus - dvs det är hela grannens avlopp som går i det röret.

Har du pratat med grannen?
 
  • Gilla
snustorget
  • Laddar…
Jetkokos Jetkokos skrev:
Byggt på 50-talet? Inte ovanligt a man drog in avlopp från ledningsnätet till bara en (eller enstaka) fastighet och därifrån vidare mot övriga i samma radhuslänga. Bör finnas ett servitut; hur noga har du letat?

Byggt 1935, har letat på lantmäteriet och i samfällighetens dokument på fastigheterna. Är ordförande just nu så försöker ta reda på så mycket som möjligt. Finns det fler ställen att leta på?
 
  • Gilla
Kekarne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.