Om JFB löser ut har du ett dåligt värme element.
Det läcker ström till skyddsjord = metallhöljet. Så fort man slår på ugnen.
 
  • Gilla
yhzs8
  • Laddar…
Om ugnen har en effekt på 3500 W så måste den säkras med 16 A men det går inte att bara byta säkring utan även gruppledningen från el-centralen till ugnen måste ha tillräcklig dimension, minst 2,5 mm². Du behöver anlita en elektriker som gör detta. Det måste som sagt också vara något annat fel på ugnen eftersom jfb löser ut.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Tack! Om jag vänder på frågan, om det är inget fel på ugnen med 13A kretsbrytare, vad borde jag får för symptom då med 3500W max effekt?
 
Om du ställer in ugnen på max effekt så kommer säkringen och gruppledningen att överbelastas men det kan ta en liten stund innan säkringen löser ut eftersom överbelastningen inte är jättestor. Man kan läsa av utlösningstiden i diagrammet med säkringens karakteristik.
 
  • Gilla
yhzs8
  • Laddar…
när du säger säkring löser ut, menar du att enbart dvärgkretsbrytaren för ugnen hoppar ner till OFF och JFB på hela el-centralen inte löser ut? Är det rätt uppfattat?
 
Ja precis, enbart dvärgbrytaren ska lösa ut vid överlast men det kan mycket väl ta en timme eftersom överbelastningen trots alls är ganska liten. Råkar det dessutom vara en del spänningsfall i el-nätet så kanske ugnen inte får 230 V utan t.ex. bara 220 V och då sjunker effekten och strömmen och 13 A -säkringen håller ännu längre. Det är ju också så att ugnen normalt inte går på max effekt hela tiden utan håller ett visst gradtal och slår av och på värmeelementen.
 
Redigerat:
  • Gilla
yhzs8
  • Laddar…
Det är rätt uppfattat.

Benämningen ”kretsbrytare” är det något som gogletranslate har uppfunnit? eller var kommer ordet ifrån? Det känns som en direktöversättning av ”circuit breaker”
 
  • Gilla
yhzs8 och 1 till
  • Laddar…
Tack @Josth och @Leif i Skåne, JFB löste ut efter typ 5 min när jag inte hade max effekt på ugnen så det är sannolikt inte kresbrytarens fel på 13A. Jag får felsöka ugnen helt enkelt.
 
Ja, jfb finns för att ”upptäcka” isolationsfel. Om det blir fel så att ugnen blir strömförande. Du tar i ugnen, då kommer det att gå ström igenom dig mot jord.

Jordfelsbrytaren jämför hur mycket ström som går till ugnen (och allt annat i huset) och hur mycket som kommer tillbaka. Strömmen som då går igenom dig ”fattas” då i jämförelsen och brytaren löser ut innan strömmen har dödat dig.

Detta är principen med en jordfelsbrytare. I ditt fall hittar strömmen en väg till jord utan att gå igenom dig, men det är ett fel.
 
  • Gilla
yhzs8
  • Laddar…
Lite förvirring !
I din rubrik står det att Jordfelsbrytare löser ut.
Finns det ett jordfel så löser JFB även hur stora belastning du har. Den är normalt märkt 40A men vid inkoppling av en ugn eller en elmotor så kan strömmen uppgå till mer än 100A och detta klarar en säkring på 10-13A.
Så frågan, är det JFB eller säkringar som löser ut ??? Eller båda ?
 
Jordfelsbrytaren bryter inte på överström.
En ugn har dessutom inte en hög startström.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Lite förvirring !
I din rubrik står det att Jordfelsbrytare löser ut.
Finns det ett jordfel så löser JFB även hur stora belastning du har. Den är normalt märkt 40A men vid inkoppling av en ugn eller en elmotor så kan strömmen uppgå till mer än 100A och detta klarar en säkring på 10-13A.
Så frågan, är det JFB eller säkringar som löser ut ??? Eller båda ?
40A har inget med utlösning att göra. Det ör en helt irrelevant faktor. Märkningen 40A på en jordflesbrytare handlar bara om hur stora strömmar den tål att hantera. Sitter dne i en anlggning där huvudsäkringarna är 64A så är 40A för lite. Men i en normal bostad räckr 40A för en jordfelsbrytare.

Det kan gå 1000A genom jordfelsbrytaren utan att den löser ut, däremot börjar den brinna om det skulle pågå någon längre stund, vilket säkringar garanterar att det inte sker.

Däremot om det går mer än 30 milliAmpere åt "fel håll" i anläggningen så löser jordfelsbrytaren..
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Y yhzs8 skrev:
Tack @Josth och @Leif i Skåne, JFB löste ut efter typ 5 min när jag inte hade max effekt på ugnen så det är sannolikt inte kresbrytarens fel på 13A. Jag får felsöka ugnen helt enkelt.
Alltså jordfel i ugnen.
En modern ugn har flera olika element som kan få jordfel.

1. Varmluft
2. Övervärme
3. Undervärme
4. Grill
5. Ånggenerator
6. Övrigt elektronik klocka timer belysning

Ett av elementen har ett jordfel, så prova med ett element åt gången t.ex. grill kör i 15-30 minuter, löser inte JFB så är det elementet OK.
Fortsätt genom listan med ett element i taget tills JFB löser ut som tidigare efter 5-10 minuter.
 
  • Gilla
yhzs8 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.