jimjens1 skrev:
Jag undrar om det är många som sliter med för lite vatten i sin brunn eller borrhål?
Ofta är det så att man har vatten så det räcker, men om förbrukningen är stor under vissa tider på dygnet, räcker inte vattenreservoaret till.
Vad finns det för möjligheter då?

Man kan borra nytt hål och en ny pump, men det kostar mycket. I mitt fall 60000 för en komplätt installation.

Sen kan man få Högtryckspolning (eller tryckning). Den absolut vanligaste metoden är att trycka brunnen. Med en högtryckspump öppnar man de sprickor som kan vara igentäppta av t.ex. kemiska utfällningar eller sprickfyllnader. Vid dagens borrteknik med höga lufttryck är det vanligt att borrhål "degar" om man endast får mindre vattenmängder vid borrning. Med detta menas att borrkax blandas med inkommande vatten och lägger sig som cement efter borrväggarna och då verkar brunnen torr vid borrningen. Genom att trycka eller spola ur brunnen försvinner oftast detta problem.

Jag skall installera en extra tank på 300 liter som fylls på från mitt borrhål och som styrs av vippor, sen en pump till som fyller på hydroforen från tanken. Det finns vatten i brunnen, men det räcker inte till när det blir mycket folk i huset och när vattenförbrukningen är stor.
Slår man ut vattenkapaciteten i borrhålet på 24 timmar, räcker det till och därför måste jag ha en buffer tank som fylls på när förbrukningen är låg.

Är det många som sliter med detta problem och vill hitta en billigare lösning?
Jag kanske betalar 30000 för denna lösningen och då får jag en rostfri tank, ny pump, styrskåp med en PLC som styr allt.

Jim

300 liter låter ganska lite, varför inte 1000 liter ?
 
Jag har 2x200 liter hydropresser som matas från två brunnar, en borrad och en grävd.

Styrningen är helt enkelt de vanliga tryckströmbrytarna. Den borrade brunnen arbetar mellan 3 och 4.2 bar, sjunker trycket under 2.8 bar startar pumpen i den grävda brunnen (vilken har en ganska dålig vattenkvailté, men är bättre än inget.)

Total lagrad vattenvolym är de nämnda 400 liter plus 100 liter som samlas i borrhålet (12 m) under natten.

Har funkat perfekt i 7 år nu, med en spoling för att rensa bort sand ur hålet vilket är borrat i sandsten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.