Har du bytt från rörligt till fast elpris nu?

  • Antal röster
    110
Har alltid kört rörligt men band upp mig nu ett år då jag är lite nojig över elpriset framåt, och fick nu avtalsförslag på 74:84:- ink moms./kWh (Via kundkraft). Har ingen koll på om det är bra..Sthlm,någon som har åsikt ?
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
P pette skrev:
Har alltid kört rörligt men band upp mig nu ett år då jag är lite nojig över elpriset framåt, och fick nu avtalsförslag på 74:84:- ink moms./kWh (Via kundkraft). Har ingen koll på om det är bra..Sthlm,någon som har åsikt ?
Samma här. 1 år framåt. Fick något lägre för 2v sedan via eon.
 
  • Gilla
pette
  • Laddar…
Ok. tack. Då kör jag nog på detta då. :) //
 
Jag band i september på 71,4 öre i tre år. Jag tänkte binda i somras men tyckte det var dyrt (50 öre då) och trodde i min enfald att det skulle bli lite billigare fram mot hösten. Jag hade fel. Så fort Sydvästlänken i Lyby togs i drift ökade priset ännu mer.
 
  • Gilla
pette
  • Laddar…
Band 5 år med rörligt elpris med pristak på 100.5 öre.

fantastiskt.
 
Det tål och tänkas på några gånger. Själv ändrade jag mig i telefonen. 5 års uppbindning rörligt med tak är nog inte dumt...
Tur man har murstock iallafall...;)
 
P pette skrev:
Det tål och tänkas på några gånger. Själv ändrade jag mig i telefonen. 5 års uppbindning rörligt med tak är nog inte dumt...
Tur man har murstock iallafall...;)
haha i värsta fall är det bara överlåta ett elavtal till någon annan så hävs bindningstiden.

När det kommer till bindningstid gällande elavtal så hävs det vid flytt eller överlåtelse :)
Lite info för den som inte vet!
 
  • Gilla
JA”Snabbe” och 1 till
  • Laddar…
P pette skrev:
Det tål och tänkas på några gånger. Själv ändrade jag mig i telefonen. 5 års uppbindning rörligt med tak är nog inte dumt...
Tur man har murstock iallafall...;)
Jag har solpanelsanläggning på ingång så det bundna priset blir helt enkelt en garant vintertid. Nu får man ju hoppas att man gjort ett bra val även om det är katastrof om priserna står sig.
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Jag har solpanelsanläggning på ingång så det bundna priset blir helt enkelt en garant vintertid. Nu får man ju hoppas att man gjort ett bra val även om det är katastrof om priserna står sig.
Funderar lite likadant. Har betongpannor från 78´ liggandes på taket så det börjar onekligen bli dags. Har du bestämt vilket fabrikat du ska köra?
 
P pette skrev:
Funderar lite likadant. Har betongpannor från 78´ liggandes på taket så det börjar onekligen bli dags. Har du bestämt vilket fabrikat du ska köra?
Ja allt är redan klart men det är lite väntan innan dom kan komma och montera. Jag beställde av vår nätägare Öresundskraft.
 
  • Gilla
pette
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Som med räntor tjänar man normalt på att ha rörligt om man kan leva med risken och inte är bättre på att se runt hörn än vad säljaren är.

Själv tror jag på att gå åt andra hållet om man kan: timpris och flytta tung förbrukning till natten.
Jag kikade på lite statistik och kom faktiskt fram att sedan 2006 så verkar 2-årsavtal vara det mest fördelaktiga prismässigt.
Diagram som jämför kostnader för olika avtalstyper för elpriser från 2006 till 2021 med noteringar om procentuella förändringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rörligt verkar inte ha varit fördelaktigt sedan -09 någon gång.
 
S Styrman_jansson skrev:
Jag kikade på lite statistik och kom faktiskt fram att sedan 2006 så verkar 2-årsavtal vara det mest fördelaktiga prismässigt.
[bild]

Rörligt verkar inte ha varit fördelaktigt sedan -09 någon gång.
bindningstid är helt irrelevant
 
Agge87 Agge87 skrev:
bindningstid är helt irrelevant
du får gärna förklara närmare.
 
Redigerat:
S Styrman_jansson skrev:
Sedan tycker jag det är en mycket oroande utveckling att mindre och mindre ant

du får gärna förklara närmare.
får du ett bra pris och det är på 5 år så är det bara att ta det liksom. Sen om du hittar något på vägen är det bara överlåta eller ”flytta ut” så hävs bindningstiden .
 
Agge87 Agge87 skrev:
får du ett bra pris och det är på 5 år så är det bara att ta det liksom. Sen om du hittar något på vägen är det bara överlåta eller ”flytta ut” så hävs bindningstiden .
Fast när du väl har bytt till ett annat avtal så ändras prisbilden igen nästa vecka. Ska du byta igen då? Man måste ju försöka se över hela avtalstiden. Bara för att det tillfälligtvis finns billigare avtal betyder det inte att ditt avtal blir dyrare sett till hela perioden.

Nja, jag vill nog undvika sådant krångel och försöker använda statistik, aktuell information kring elmarknaden o.d. för att bilda mig en uppfattning om vad som skulle vara mest fördelaktigt för den aktuella perioden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.