S
divander skrev:
Låter jobbigt att spåra om alla strömbrytare och uttag och tapetsera om alla väggar och ta hit en elektriker för att dra om elen en gång till. Har nu haft stambyte i 12 veckor så är inte så där supersugen att flytta ut från alla rum just nu. Nej, antar att inte elektrikern har gjort fel. Det är nog viktigare och förmodligen mer uppskattat att de följer trenderna än att sätta dem som de sitter i resten av huset. Tycker kanske ändå att de borde frågat då nog inte alla kommer spåra om och ändra alla uttag och strömbrytare.

Personligen gillar jag att hus ser lite olika ut beroende på när de är byggda. Och när det är välbyggt och genomtänkt tycker jag personligen att man kan ha kvar det. Kommer även i det längsta att behålla alla runda tryckströmbrytare fast det är modernt med annat.

Rätt vad det är blir det kanske modernt med knappar lite högre upp. Då kommer jag även kunna känna mig modern.
Han följer inte trender, han följer svensk standard.

Hade du särskilda önskemål på brytarens placering skulle du sagt det från början, det finns ingenting som ens triggar elektrikern till att fråga om han ska placera brytaren på fel höjd om du inte ber om det.

Jag skulle aldrig frågat mina kunder om jag skulle frångå svensk standard ifall de inte ber om det.
 
Redigerat:
Om alla brytare är på 135 så frågar man naturligtvis kunden om man ska sätta den på samma höjd som i övriga huset. Fast i ett badrum är ju det viktigaste att dosan centrera mitt i en platta, i höjdled
 
AndersMalmgren skrev:
Om alla brytare är på 135 så frågar man naturligtvis kunden om man ska sätta den på samma höjd som i övriga huset. Fast i ett badrum är ju det viktigaste att dosan centrera mitt i en platta, i höjdled
Just i detta fallet får man antagligen skylla på bostadsrättsföreningen som antagligen skrivit att elinstallationen ska följa svensk standard i upphandlingen (för det är helt klart lättast att skriva för lekmän i en brf styrelse) vilket då betyder betyder brytare på 100cm.

Om någon i styrelsen hade tänkt på att brytaren borde följa resten av rummen så hade dom säkert fått det.
 
S
AndersMalmgren skrev:
Om alla brytare är på 135 så frågar man naturligtvis kunden om man ska sätta den på samma höjd som i övriga huset. Fast i ett badrum är ju det viktigaste att dosan centrera mitt i en platta, i höjdled
Skulle jag aldrig ha frågat, skulle kunden bett om det hade jag sagt självklart, men jag tänker inte fråga kunden om jag ska göra avsteg från standard om inte han ber om det. Tur jag inte jobbat mot privatpersoner längre då :D
 
SueCia skrev:
Skulle jag aldrig ha frågat, skulle kunden bett om det hade jag sagt självklart, men jag tänker inte fråga kunden om jag ska göra avsteg från standard om inte han ber om det. Tur jag inte jobbat mot privatpersoner längre då :D
Inte med gamla hus heller hoppas jag
 
S
AndersMalmgren skrev:
Inte med gamla hus heller hoppas jag
Jo det gör jag, men jag skulle få sparken ifall jag envisades med att montera på 135. I offentliga rum ska det handikappanpassas, då får brytarn absolut inte sitta högre än 1M.
 
Mikael_L
SueCia skrev:
Jo det gör jag, men jag skulle få sparken ifall jag envisades med att montera på 135. I offentliga rum ska det handikappanpassas, då får brytarn absolut inte sitta högre än 1M.
Ja det är tur att du inte längre jobbar mot privatpersoner om du inte kan (orkar) tänka större än så. ;)
 
tycker det är snyggare när kakelfogarna inte går ihop. Känns som en bur annars. Men där tycker man säkert olika. Dock tror jag inte det är något man reflekterar över efter ett tag, vi fick göra flera anpassningar i vårt badrum då hörnen inte var 90 grader. då var jag så besviken, men nu tänker jag aldrig på det. Bara en grej, men det är inte estetiska egentligen utan att jag kunde tänka så FEL! :(
 
S
Mikael_L skrev:
Ja det är tur att du inte längre jobbar mot privatpersoner om du inte kan (orkar) tänka större än så. ;)
;) kanske det, om man nu tycker att brytarns placering är så dödsviktig så får man la säga till :) Annars äre svensk standard som gäller.
 
när vi byggde ut fick vi frågan om vi ville ha standardhöjd på uttag och vippor eller anpassat till resten av huset. Hade inte varit nöjd annars, om de bara gjort. Men det var nog ingen som vågade med oss, bara en gång
 
Golvet har jag nu tittat på några gånger och håller nog med om att det inte gör speciellt mycket och att det kan ske faktiskt är bättre med skarvar som inte ligger mot varandra.

Om svensk standard är 100cm följer han inte heller den riktigt. Och svensk stansar är ju lite av en trend. Den är ju inte lika hela tiden utan ändrar sig efter rådande värderingar, rön, m.m.

Tror inte man kan skylla på föreningen. De har varit rätt noga med att försöka behålla och uppmuntra att behålla så mycket som möjligt av grundstilen. Vi fick visserligen välja kakel helt själva med de tog fram förslag som rimmar med stilen på husen. När det gäller vår strömbrytare fanns nog inte det med specificerat i upphandlingen. Den kom till då de råkade bila igenom toagolvet och fick bygga upp hallväggen på nytt. I annat fall skulle strömbrytaren varit kvar.

Kommer höra med elektrikern om han kan flytta upp den från svensk standardhöjd till husets standardhöjd. Elen är ännu inte indragen i den väggen så det kanske går att fixa hyfsat enkelt. Jobbigaste biten blir förmodligen att täppa till det gamla hålet och måla om den väggen (1kvm). Och det kan jag ju göra själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.