Vi håller nu på med ett stambyte i vårt radhus. Det är en bostadsrättsförening på runt 150 lägenheter så vi ha inte själva köpt eller beställt tjänsterna.

Nu satte de kaklet för ett par dagar sedan och golvet gjordes idag. Kaklet blev rakt och fint och det kändes bra. Men nu när golvet las ser jag att de inte har synkat fogarna mellan golvet och väggen. För mig känns det naturligt att lägga en fog så den går kant i kant mellan vägg och golv. Är det jag som tänker fel eller är de plattsättarna som varit bekväma och slarvat? Finns det någon bra anledning att inte lägga fogarna mot varandra.

Vårt badrum ser lite annorlunda ut än de flesta andra. Badrummet ligger vägg i vägg med matrummet. För att undvika att dörren går rakt ut där man sitter och äter finns en liten hall i badrummet. Då de fick gjuta om golvet efter att ha bilat igenom det fick de bygga upp väggen mellan badrum och hall igen. När de då satte in strömbrytaren till lampan sattes den på 105cm höjd. Antar att det är standard idag men i resten av huset är det 135cm (huset byggt på 50-talet). Borde inte strömbrytaren monterats på samma höjd som i resten av huset eller är det jag som tänker fel?

Hoppas få några kommentarer på det här innan jag kontaktar de som gör jobbet. Om det finns själ och anledning till att de satt strömbrytaren lägre och skarvaran "snett" är det kanske tokigt att klaga. Men om det här är fel gjort känns det bra att ha några andra röster i ryggen. IMG_2682.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Att få passning i skarvarna mellan vägg och golv är inget som ingår i vanlig kakelsättning. Det går att få men kostar extra.
Däremot är det inte ok att ha plattremsor som är så smala som kakelplattan i hörnan om jag minns rätt. skärningen ska anpassas så det blir minst halva plattor överallt
 
Mikael_L
Att få mönsterpassning mellan golv och vägg är ett besvärligt företag. Ofta skiljer det lite lite mellan plattstorlek, eller så måste man ha olika fogbredd eller något annat, så det börjar med mönsterpassning för att efter några plattor börja dra iväg. Och DÅ ser det fördjä*** ut.

Så det normala är nog faktiskt att undvika fogpassning mellan golv och vägg. Men visst går det ofta att åstadkomma om det är tillåtet att den extra tid som det kan ta. Men då ska man beställa det i förväg och vara beredd att betala för det merjobbet.

Höjden på strömbrytaren är ju ungefär i dagens standardhöjd (1m), men om resten av lägenheten har 135cm så hade den höjden kunnat valts.
Själv brukar jag fortsätta med samma höjd på uttag och strömbrytare som befintligt, åtminstone om det är uttag på säg 30cm och strömbrytare på 110cm, som exempel (annars är mina standardhöjder 20/100).
Men börjar det dra iväg uppåt 130cm så vill jag nog helst dryfta med kunden om vad som önskas, det är nämligen inte längre självklart att så högt är önskvärt. Bl.a. får yngre barn svårt att tända/släcka.
Ja, jag tycker helt enkelt att just det där är lite knepigt, lite svårt att välja.


Jag håller helt med Åsa om att det inte var någon snygg skärning med så smala plattor i hörnet.
Jag ser ingen anledning till att det inte skulle gått att skära på annat vis och få en bredare sista platta.
Men då syns inte hela väggen i bilden, det kan ju finnas någon anledning som jag inte vet om.
 
S
Jag tycker det ser bra ut jag.

Ang. brytaren tycker jag elektrikern gjorde rätt, precis så hade jag gjort, faktiskt utan att fråga kund, badrummet bryter av såpass mycket i sig självt att man inte stör sig estetiskt på höjdskillnaden på övriga brytare, funktionellt är det bara positivt.
 
Redigerat:
Problemet med strömbrytaren är väl att det lär ta lång tid innan man vänjer sig vid att strömbrytaren i ett enda av husets rum sitter på annan höjd. Strömbrytaren är ju nåt man ofta ska försöka hitta i mörker, genom att känna sig fram. Strömbrytare på fel höjd eller "fel sida" om dörren är störande.
 
Tack för bra och snabba svar. Nu känns det lite bättre. Misstänkte att de kunde vara en sådan sak som små skillnader plattstorlek, väggar inte helt parallella, m.m. som gör att det blir bättre att göra ungefär lika "fel" hela vägen och inte lägga fogarna mot varandra. När man går in och tittar nya kritiska ögon ser det fel ut, men antar att det blir annorlunda när porslinet, lampor, handdukar, tandborrar och annat som hör badrummet till kommer på plats.

Det roliga med strömbrytaren var att det var yngsta dottern som såg det först och sa "nu blir svårt för mig som är så liten att trycka på knappen". Det var väl för att den inte längre var i ögonhöjd. Inne i badrummet är det väl rätt okej med nya lägre höjden. Där kommer även eluttag och reglage för golvvärmen så det blir ganska högt i alla fall. Men ute i den lilla hallen kommer jag nog försöka få dem att flytta på hålet för strömbrytaren (elen är inte klar ännu). Annat får jag såga upp ett hål själv senare. Känns konstigt att ha en strömbrytare på lägre höjd.
 
S
Nerre skrev:
Problemet med strömbrytaren är väl att det lär ta lång tid innan man vänjer sig vid att strömbrytaren i ett enda av husets rum sitter på annan höjd. Strömbrytaren är ju nåt man ofta ska försöka hitta i mörker, genom att känna sig fram. Strömbrytare på fel höjd eller "fel sida" om dörren är störande.
Strömbrytare på rätt höjd är störande i det här fallet menar du. Jag anser att det är idiotiskt att renovera ett badrum o sen smälla upp brytaren på 135, det är alldeles för dyrt att få brytaren flyttad sen, isåfall är det bättre att sänka rum efter rum allteftersom man renoverar.
 
Strömbrytare på avvikande plats är irriterande. Sen om den avvikande platsen råkar vara "rätt" enligt nuvarande normer spelar ingen roll.

Och vad säger att man kommer att renovera elen i andra rum de närmaste 20 åren?
 
SueCia skrev:
Strömbrytare på rätt höjd är störande i det här fallet menar du. Jag anser att det är idiotiskt att renovera ett badrum o sen smälla upp brytaren på 135, det är alldeles för dyrt att få brytaren flyttad sen, isåfall är det bättre att sänka rum efter rum allteftersom man renoverar.
Jag stör mig mest på att den sitter på annan höjd än i resten av huset. Att strömbrytare, kontakter och tak är lite högre än vad man bygger idag tycker jag är en del av husets stil. Huset är byggt 1952 och om jag är rädd att man tappar lite av den känslan som huset ger har om man sänker alla strömbrytare och uttag (även de sitter högre än vad som är vanligt idag). Känns som lite tokigt att ändra och renovera något som funkar bara för att något nytt har blivit modernt. Tror även att värdet på huset sjunker om man renoverar bort 50-tal, och originalstilen.


Elen är nyligen bytt i hela huset. Låter jobbigt att att att spåra för nya strömbrytare i hela huset bara för att en strömbrytare flyttades. Har aldrig upplevt det som ett problem att strömbrytarna sitter lite högre upp.
 
S
divander skrev:
Jag stör mig mest på att den sitter på annan höjd än i resten av huset. Att strömbrytare, kontakter och tak är lite högre än vad man bygger idag tycker jag är en del av husets stil. Huset är byggt 1952 och om jag är rädd att man tappar lite av den känslan som huset ger har om man sänker alla strömbrytare och uttag (även de sitter högre än vad som är vanligt idag). Känns som lite tokigt att ändra och renovera något som funkar bara för att något nytt har blivit modernt. Tror även att värdet på huset sjunker om man renoverar bort 50-tal, och originalstilen.


Elen är nyligen bytt i hela huset. Låter jobbigt att att att spåra för nya strömbrytare i hela huset bara för att en strömbrytare flyttades. Har aldrig upplevt det som ett problem att strömbrytarna sitter lite högre upp.
Tja, alla är vi olika :) Jag hade spårat ner varenda brytare utan att tveka en sekund. Jag anser att 1.35 är på tok för högt. Du kommer dock aldrig kunna hävda att elektrikern gjort fel i den här situationen.
 
Låter jobbigt att spåra om alla strömbrytare och uttag och tapetsera om alla väggar och ta hit en elektriker för att dra om elen en gång till. Har nu haft stambyte i 12 veckor så är inte så där supersugen att flytta ut från alla rum just nu. Nej, antar att inte elektrikern har gjort fel. Det är nog viktigare och förmodligen mer uppskattat att de följer trenderna än att sätta dem som de sitter i resten av huset. Tycker kanske ändå att de borde frågat då nog inte alla kommer spåra om och ändra alla uttag och strömbrytare.

Personligen gillar jag att hus ser lite olika ut beroende på när de är byggda. Och när det är välbyggt och genomtänkt tycker jag personligen att man kan ha kvar det. Kommer även i det längsta att behålla alla runda tryckströmbrytare fast det är modernt med annat.

Rätt vad det är blir det kanske modernt med knappar lite högre upp. Då kommer jag även kunna känna mig modern.
 
tommib
Ja, men du kan ju göra det själv också. För svensson så är det väldigt dyra pengar att flytta på ett gäng strömbrytare bara för att de inte sitter på nuvarande standardhöjd.

EDIT: Ja, det var alltså riktat mot SueCia, ingen annan....
 
Redigerat:
Byta elen får jag inte göra själv. Spåra kanske jag kan göra själv. Men jag tror jag skippar det. Det räcker ju inte med att bara flytta elen. Jag måste ju även tömma rummen, tapetsera och måla samt flytta tillbaka allt. Känns lite jobbigt att göra det i ett antal rum, hallar och garderober. Blir enklare att flytta den som de satt lågt. Den är dessutom satt i gips så det blir lite enklare.

Och ska vi byta elen bara för att få det som är standard och modernt idag bör vi kanske även sänka taken, byta alla dörrar.... Blir jobbigt. Grannar som moderniserat har även fått bortåt en halv miljon mindre betalt. Så ekonomiskt blir det inte heller.
 
Redigerat:
Mikael_L
Kör du vidare på 135, det blir kanoners bra i ett hus från den tiden. Håller med dig i det charmiga med att husets ålder avspeglas i en mängd detaljer.

Den dag ni beslutar er för att blåsa ut rubbet till ett tomt skal och sen bygga upp ett modernt hus inne i skalet igen så får ni väl dra ner brytarna på 100, och uttagen på 20. Och då spelar det ju ingen roll då all el ändå dras om.

Flytta brytaren i hallen så den harmonierar med övriga, och den i badrummet kommer ni säkert snabbt lära er det nya läget på. Och besökare, som redan är vana att hitta brytarna lägre, kommer hitta rätt direkt.
 
När jag flyttade in i mitt hus störde jag mig oerhört mycket på strömbrytaren i badrummet som sitter på fel sida om dörren. Jag tänkte " att det där måste jag ta hit en elektriker som får fixa det rätt snart".
Jag vande mig efter en kort tid och har inte gjort någonting åt det. När gäster kommer tycker dem det är lite speciellt men hittar snart knappen ändå.
Vad jag vill ha sagt är att jag tror det är ett för litet irritationsmoment för att göra stora ingrepp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.