Lekkamraten skrev:
En upplåtelse av bostadsrätt kan ske bara en gång i tiden. (allt annat därefter är överlåtelser) Hur hade du tänkt dig att det nya utrymmet ska komma att ingå i din redan befintliga bostadsrätt på annat sätt?
Jag har ingen aning hur det ska gå till. Jag antar bara att SBC vet vad de håller på med.
 
kuntri skrev:
Jag har ingen aning hur det ska gå till. Jag antar bara att SBC vet vad de håller på med.

Det hoppas givetvis jag också. Fråga dem.
 
Lekkamraten skrev:
Det hoppas givetvis jag också. Fråga dem.
Kontakten med SBC sköter vår styrelse men jag har bett ordföranden att läsa tråden och prata med SBC.
 
problemet är att om din nuvarande lägenhet inte termineras och sedan utökas med det extra utrymmet och sedan "säljs" tillbaka till dig och då registreras som en lägenhet så kommer det alltid att räknas som två lägenheter, det är ett riktigt jidder när man försöker sälja sen då pris/vinst skall räknas på två lägenheter och inte en.
 
Först vill jag rikta ett tack till alla som medverkat i tråden och framförallt till Lekkamraten som givit mycket bra information.

Det visade sig nämligen att de personer på SBC som föreningens ordförande pratat med inte vetat vad han/hon pratat om. De har inte nämnt någonting om att föreningen måste ta in lägenheten och "döda" den för att sedan kunna upplåta en ny med den ombyggda/utbyggda delen. Vi har sålunda under drygt 6-8 månader och trott att vi kan göra det på ett annat sätt.

Det var tur att jag var på ett seminarium i februari om hur man kan höja insatserna i en förening. SBC's expert (jo, han var mycket duktig) tog även upp lite om vindsutbyggningar och problemen som kan uppstå om man inte gått den korrekta vägen.

Som tur är har jag inte byggt om råvinden/torkvinden ännu utan mest ältat en massa idéer under det senaste halvåret. Nu börjar det dock bli dags för mig att lämna in bygglovsansökningarna för att bygga om vinden. Jag har nu tagit hjälp av en arkitekt för att få hjälp med att få det byggnadstekniska korrekt.

I dag ska jag kontakta SBC's expert för att få hjälp med de byråkratiska och juridiska bitarna.
 
Kul att kunna vara till hjälp och tack för att du lyssnade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.