Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Delägarna måste ändå skriva på som pantsättare även om dom inte är låntagare.
Det gäller om det är en bostadsrätt inte för en fastighet.
 
Gäller alltid.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Gäller alltid.
Nix!
 
Så om du och jag äger en fastighet 50/50 där Det finns pantbrev på 3 Mkr men inga lån , kan jag gå till banken och låna 3 Mkr utan din underskrift och köpa tex whiskey för pengarna?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ja du kan belåna befintliga pantbrev men inte ta ut nya.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Du har inte jobbat på bank va?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du har inte jobbat på bank va?
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du har inte jobbat på bank va?
Oavsett så har jag rätt och du fel i detta fallet!

Samtycke krävs inte för pantsättning (belåning) av gemensam bostad dock så krävs samtycke för att ta ut ny inteckning såvida fastigheten inte är enskild egendom pga gåva eller testamente.
 
M Max R70 skrev:
Oavsett så har jag rätt och du fel i detta fallet!

Samtycke krävs inte för pantsättning (belåning) av gemensam bostad dock så krävs samtycke för att ta ut ny inteckning såvida fastigheten inte är enskild egendom pga gåva eller testamente.
Om det du skriver är sant måste reglerna ändras, att kunna låna pengar på en gemensamt ägd fastighet utan den andre medägarens samtycke är fullständigt uppåt väggarna.
 
Hittade utdrag från lagen:

”Om en fastighet är samägd krävs det att samtliga delägare är överens för att belåna huset, 2 § samäganderättslagen.”
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hittade utdrag från lagen:

”Om en fastighet är samägd krävs det att samtliga delägare är överens för att belåna huset, 2 § samäganderättslagen.”
I detta fallet antar jag att de likställer belåna med att ta ut ny inteckning.
 
M Max R70 skrev:
I detta fallet antar jag att de likställer belåna med att ta ut ny inteckning.
Eller inte...
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Eller inte...
Du får väl gå till din bank och ta ett lån ensam så får du veta vad som gäller ;)
 
Eftersom jag jobbat på bank i 9 år och handlagt lån för några 100-miljoner varje år så råkar jag veta ett och annat. Det är tom så att nu kräver vissa banker underskrift av sambos där sambon inte äger tex en sommarstuga som ska belånas, inte enligt lagboken men banken gillar dubbla flytvästar på...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Spännande, jag jobbar faktiskt också på bank och detta är vad vi jobbar efter men för min del avslutar jag detta nu, "Over and out"!
 
Spännande , då lär du inte jobba på någon av storbankerna, Spermabanken kanske ;)? Hehe!
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.