Hej,

Skriver åt en bekant som behöver hjälp. Hen är gift, pensionär och har ett samägt hus med sin gifta partner. Hen vet att de ska ha lite bolån kvar på huset och vill veta hur mycket, hen kan inte se sina bolån under "mina sidor" på bankens hemsida. Efter kontakt med banken konstaterar de att bolån finns men att hen inte står med på dessa. Hens relation till partnern är dålig och partnern vägrar ge insyn i gemensamma ekonomin, partnern har aldrig kunnat hantera pengar och utan att gå in på detaljer så har stora pengar "försvunnit" här och där. Partnern har uppenbarligen lagt om lånen så hen inte har insyn i dessa delar. Partnern blir aggressiv och vägrar säga något de få gånger frågan kommit på tal.

Hen är nu rädd för att partnern belånar huset då marknadsvärdet är ca. 2.5 miljoner kronor över den lånesumma som hen vet att de hade senast.

Hur kan hen göra för att ta reda på hur mycket bolån som är aktuellt på huset? Tänker att hen bör kunna få ut dessa uppgifter någonstans utan att gå via partnern då hen äger hälften.
 
Låter mycket märkligt.
Banken ville även ha min sambos underskrift när jag nyligen tog ut ett pantbrev och ett mindre lån på huset.
Då är det mitt hus, endast jag som står på lagfarten, alla lån i mitt namn osv.
Då måste samma definitivt gälla för äkta makar.
Kontakta banken, skulle dom mot förmodan inte vara behjälpliga är det kanske läge för polisen då partnern sannolikt förfalskat den andres underskrift när hen tagit lånen.
 
Lajnus Lajnus skrev:
Låter mycket märkligt.
Banken ville även ha min sambos underskrift när jag nyligen tog ut ett pantbrev och ett mindre lån på huset.
Då är det mitt hus, endast jag som står på lagfarten, alla lån i mitt namn osv.
Då måste samma definitivt gälla för äkta makar.
Kontakta banken, skulle dom mot förmodan inte vara behjälpliga är det kanske läge för polisen då partnern sannolikt förfalskat den andres underskrift när hen tagit lånen.
Men om partnern förfalskat underskriften så borde lånet lagts upp på båda fortfarande? Och dessa syns ej under hens banksida? Hen kommer aldrig involvera polisen i detta. Finns det inga andra sätt som att kräva ut uppgifter av banken på allt de har hens signatur på för de ska ju ha alla avtal?
 
  • Gilla
Y-front
  • Laddar…
Om huset är samägt måste båda skriva under på nya lån. Så partnern kan inte ta lån på huset utan att övriga delägare godkänner det.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
E
M Cameltoe skrev:
Men om partnern förfalskat underskriften så borde lånet lagts upp på båda fortfarande? Och dessa syns ej under hens banksida? Hen kommer aldrig involvera polisen i detta. Finns det inga andra sätt som att kräva ut uppgifter av banken på allt de har hens signatur på för de ska ju ha alla avtal?
kanske inte funkar, men kan hen inte åberopa GDPR och hens rättighet att ta del av alla uppgifter som banken har, det borde väl innefatta alla lån etc.

eller gör en kreditupplysning, då brukar den infon finnas med
 
Gå in på ”min fastighet” på lantmäteriet och kolla pantbreven. Dels kan man då se hur mycket det finns pantbrev för, dels (tror jag) vem som har inteckningen om det är datapantbrev – vilket det rimligen är.
 
  • Gilla
7ender och 2 till
  • Laddar…
tommib
Börja med att kolla vem som är lagfaren ägare för huset.

Om det inte finns äktenskapsförord eller att huset är enskild egendom genom arv eller gåva så ska makarna äga hälften var.

Detta läge låter ytterst problematiskt.
 
  • Gilla
peterlarsen och 3 till
  • Laddar…
E erkka skrev:
kanske inte funkar, men kan hen inte åberopa GDPR och hens rättighet att ta del av alla uppgifter som banken har, det borde väl innefatta alla lån etc.

eller gör en kreditupplysning, då brukar den infon finnas med
hur gör gör man kreditupplysning som privatperson och vad för information får den man gör upplysningen på?
 
M Cameltoe skrev:
hur gör gör man kreditupplysning som privatperson och vad för information får den man gör upplysningen på?
Be den du hjälper kolla det själv. Allt som behövs till att börja med finns på Lantmäteriets min fastighet. Både ägande och inteckningar alltså. Om nu personen är inskriven ägare av fastigheten; annars finns inget att läsa där, vilket förstås också är viktig information...
 
  • Gilla
Lajnus
  • Laddar…
M Cameltoe skrev:
Men om partnern förfalskat underskriften så borde lånet lagts upp på båda fortfarande? Och dessa syns ej under hens banksida? Hen kommer aldrig involvera polisen i detta. Finns det inga andra sätt som att kräva ut uppgifter av banken på allt de har hens signatur på för de ska ju ha alla avtal?
Lånen kan ju helt enkelt ha tagits hos annan bank.
 
M Cameltoe skrev:
hur gör gör man kreditupplysning som privatperson och vad för information får den man gör upplysningen på?
Går att göra via exv ratsit. Personen får ett brev om att man tagit det
Jag har gjort det i de fall när jag gjort affärer med enskilda bolag som krävt förskottsbetalning.

Men att gå in på "mina fastigheter" och kolla uttagna pantbrev torde vara en bra början. Då kan ju denne se om partnern tagit ut fler pantbrev. Går ju inte att belåna fastigheten på mer än det finns pantbrev.

Hur ser ägarförhållandena ut på fastigheten. Om banken nekar så kategorisk kanske inte din vän står som ägare? Vilket kan leda till ännu större problem. Jag tvivlar på att dennes partner får ta ut ett eget lån på en gemensam fastighet nämligen.

Om vännen inte vill anlita polisen så är det i detta läge bra kontakta en jurist.
 
  • Gilla
Lajnus och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar. Håller med gällande skilsmässa men hen är så pass gammal att hen inte bryr sig, hen kommer aldrig separera förrän döden skiljer de åt. Hen försöker bara säkra arvet till deras barn så inte partnern äventyrar det. Det har aldrig funnits äktenskapsförord och huset är ingen enskild egendom, de är borgerligt gifta, är säker på att huset är skrivit på båda men ska bekräfta det.

Sist hen hade insyn i boendet fanns 500 tkr lån, dock har de haft mer än så. Om inteckningar och pantbrev funnits på säg 2 mkr, och de amorterat av 1,5 så bolånet blir 500 tkr, registreras nya inteckningar och pantbrev om exv. partnern lånar upp till 2 mkr därefter? Är det inte endast allt över 2 mkr som genererar inteckningar och pantbrev?

Ska be hen kolla lantmäteriet och återkomma.

Gällande bankengagemanget så känns det dock givet att hen har rätt till att få ut alla handlingar som hen signerat?
 
Det går att ha enskilda lån på en gemensam fastighet. Men alla ägare måste då godkänna det.
 
E
M Cameltoe skrev:
hur gör gör man kreditupplysning som privatperson och vad för information får den man gör upplysningen på?
via ratsit etc. Tänkte hen kunde ta en på sig själv i första hand. I andra hand på sin sambo

man får ju info att och vem som tagit en kreditupplysning. Så antingen får man se till att det brevet inte kommer fram el så ber man någon annan göra k-upplysningen.
 
M Cameltoe skrev:
Är det inte endast allt över 2 mkr som genererar inteckningar och pantbrev?
Det är riktigt att det inte blir några nya pantbrev om inte nytecknade lån överstiger tidigare uttagna pantbrev i så fall. Dock är ju pantbreven till för att visa vem som har panten, så rimligen framgår det. ”Tyvärr” har jag inga lån på min egen fastighet, så jag kan inte bekräfta teorin själv, men det kanske du kan kolla själv om du äger ett hus, eller så kommer snart någon vänlig själ här och berättar hur det brukar se ut. Nedan är en bild på hur det ser ut för mig med mina obelånade pantbrev.
Skärmklipp som visar en tabell över obelånade pantbrev med totalt belopp och inskrivningsdatum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.