Har du mätt temperaturen i tilluften?
 
H
När du kollade pumpen vid FTX agg hur var tempen i huset då?
Den pumpen går endast när kylbehov finns i huset annars så är den avstängd.

(Om installatören har kopplat allt rätt så ska pumpen endast gå när ett kylbehov finns i huset)
 
H H-Thomasson skrev:
När du kollade pumpen vid FTX agg hur var tempen i huset då?
Den pumpen går endast när kylbehov finns i huset annars så är den avstängd.

(Om installatören har kopplat allt rätt så ska pumpen endast gå när ett kylbehov finns i huset)
Hej!
När jag kollade pumpen så var det ju inte strålande sol ute iaf, kommer jag ihåg.
Så jag vet inte om det skulle ha varit aktivt eller inte.
Men det stod ju iaf ”kyler” på FTX-aggregatet, men det kanske inte är samma sak som att naturkyla ska vara igång?

Svaret från FTX-leverantören var ju att det kallade på kyla iaf när jag visade bilderna, och den gången var ju inte pumpen igång iaf.

Svårt detta!

Nej jag har inte mätt tilluften som kommer in, kan man göra det med vanlig enkel rumstermometer?
 
Fick sett felmeddelande i FTX nu också, vet inte riktigt vad det innebär heller.

Digital FTX-systempanel som visar ett felmeddelande om givare och utomhustemperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S specter skrev:
Tack för svar och tips!

Har nu testat både pumparna som jag har hemma.
Den som är ute vid bergvärmepumpen lyser som jag skrev innan, jag kände även på den efter tips i tråden och konstaterade att den vibrerar, man känner att den är aktiv.
Jag lyssnade även på den och man hör ett ljud.
Man både ser, känner och hör att den är aktiv.

Cirkulationspumpen som är vid FTX-aggregatet då som ska vara till naturkyla/frikyla.
Den lyser inte som jag skrivit tidigare, jag konstaterar nu även att den varken låter eller vibrerar när jag känner på den.
Kan man då konstatera att den slutar fungera eller?
Eller är det möjligtvis så att den bara är ihåg viss tid på dygnet beroende på väder och så, dvs att den ska vara inaktiv från tid till annan?
Dra ut stickproppen till pumpen och lyssna samtidigt på pumpen och se om ljudet ändras.
Testa så du har spänning i uttaget. Om du inte har en spänningsprovare, så testa att plugga in en lampa eller något.
Vart går den andra sladden till, som sitter i uttaget?
 
L lordi skrev:
Dra ut stickproppen till pumpen och lyssna samtidigt på pumpen och se om ljudet ändras.
Testa så du har spänning i uttaget. Om du inte har en spänningsprovare, så testa att plugga in en lampa eller något.
Vart går den andra sladden till, som sitter i uttaget?
Testat dra ut stickproppen, men inget ändras. Alltså vare sig ljud, vibrationer eller ljus.

Jag har kollat att uttaget funkar genom att sätta en lampa där, det fungerar.

Den andra sladden som sitter jämte går upp till övervåningen, tror att den där går till en växlare/enhet som har med golvvärmen att göra.
 
S specter skrev:
Testat dra ut stickproppen, men inget ändras. Alltså vare sig ljud, vibrationer eller ljus.

Jag har kollat att uttaget funkar genom att sätta en lampa där, det fungerar.

Den andra sladden som sitter jämte går upp till övervåningen, tror att den där går till en växlare/enhet som har med golvvärmen att göra.
Då verkar det som att pumpen har lagt av. Kolla så att snabbkontakten är intryckt ordentligt i pumpen (där kabeln är ansluten). Öppna och kolla så det inte är glapp eller dåligt anslutet ( OBS glöm inte att dra ur stickproppen i andra änden först!).
Det går även att plocka isär pumpen och se om den har kärvat ihop av någon anledning ifall inte ovanstående hjälper.
 
Angående givarfelet. Har du någon meny där du kan se utetemperaturen? Vad visar det där?¨
 
Ursäkta sent svar.
Pumpen fortfarande död. Jag funderar på om den ens varit inkopplad eller konfigurerad från början. Tveksam till det alltså.

Kollade tempen.
Det står tilluftstemp ärv:18c börv:18c
Utetemp ärv 16,6c
Frånluftstemp ärv:23c
Avluftstemp ärv 20,2c
 
Kan vara kondens som dödat pumpen. Har en ahlsell pump till min frikyla och den isolera jag helt.
Kollegan har bytt en del sådana pumpar där det blivit kondens i elen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.