Mikael_L
Hela frågan kort sammanfattad i rubriken.

Jag har ett ställe där det går en trefasmatning, lång nedgrävd 4-ledare utan nolla, 4 eller 6mm2.

Nu verkar de vilja ha 230V där och det går ju inte så lätt utan att byta ledning så man får med sig en nolla.
Det är en gammal befintlig huvudledning, som slutar i en liten central, så genom att kliva in lite i gråskalan skulle jag kunna byta centralen där, och ha jorden som PEN, som delas upp i den nya centralen.

Det finns dock två regelmässiga hinder, dels så måste jag dra några meter ledning från centralen i huset tills där den nedgrävda kabeln kommer in i huset, just nu sitter det en 4x2,5mm2 där mellan, dvs inte alls godkänt för PEN, och den kabeln är tillräckligt ny och modern för att dagens regler ska gälla.
Så byter jag ut den mot en 4g10 och märker gröngul som PEN så blir det nästan nära OK i alla fall. Men helt klart i grå området ändå.

Det andra problemet är att befintlig kabel har aldrig haft PEN, utan har alltid varit 3 fas + PE (den har gått till vattenpump). Och då är det ju ett byta av användningsområde som det blir nu, och ska jag vara helt korrekt så ska dagens regler då slå till med full kraft.


Jaja, ett riktigt skitjobb, det känns inte som att jag kan få det bra på något vis, aldrig helt riktigt lagligt och det kommer liksom bli en skitinstallation ändå.

Men så nu började jag fundera på att ifall jag häktar på en 400/230V trafo mellan två faser där ute, så får jag ju 230V, men ett IT-system, där bara jorden har kontakt med riktig jord.

Skulle man kunna göra så?
 
Ett IT-system får du om du impedansjordar ena polen och installerar isolationsövervakning. Utan denna får du ett skyddsseparerat system vilket är helt i sin ordning, dvs följ avsnitt 413 i reglerna. Det största hindret är att man vill endast ha en enda förbrukare ansluten, men det finns en öppning ifall det inte kan uppfyllas även om det är ett litet avsteg från reglerna.

Jag antar att de fortfarande vill ha kvar 400 V trefas? Annars kan du ju nalla en fasledare och göra om till nolla, om det finns en lämplig färg...
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag har gått hela sommaren och hoppats att deras gamla trefaspump (som nu endast ombesörjer bevattning i trädgården) ska paja så vi kunde kastat in en enfas istället. :crysmile: :cool: :sweat:

Så exakt så, de vill ha kvar trefas därute.

Men jag kommer behöva knö dit några meter 4g10, och sätta upp en ny undercentral där ute, så pengarna springer iväg även om jag försöker fuska till något och mena att den befintliga kabeln duger för PEN för att den var nedlagd innan reglerna skärptes.
Egentligen vill jag göra något bra, bättre än alla halvmesyrer.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
göra om till nolla, om det finns en lämplig färg...
Alla ledare är koppar med oljepapper på, dvs samma färg, så ledarna får den funktion jag väljer.
Men det är ju bara 4 st ...
 
Nu kan jag inte det "lagliga" i detta fallet, men det är ju ingen skillnad på jord och nolla in i huvudcentralen, alltså så bör du ju kunna plocka ut nollan från jorden om anslutningen i huvudcentralen görs på rätt sätt (före jordfelsbrytaren) och med rätt avsäkring.

Edit: och efter att jag läst TS inlägg igen så insåg jag ju att det var det du föreslog, så glöm mitt inlägg.
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Transformatorlösningen borde väl vara OK. Men det begränsar ju hur stor last du kan ha där, alternativt att köpa en stor och dyr trafo, för 2300VA.

Jag funderade lite på om det inte skulle gå med en spartrafo, men i så fall får du ju potential på båda trådarna mot jord.

Men vore det inte enklare och kanske billigare att byta ut pumpen, även om den fungerar. Och sedan göra om en av trådarna till nolla?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
tommib
Vad är kostnaden för en trafo kontra att byta ut pumpen till en enfaspump?

Vad är det som ska drivas med 230 V? Kommer det utökas i framtiden (apropå ett/flera objekt via "skyddsisolationstrafon").

Jag förstår att det kan ta emot att byta ut en fungerande pump men om du lägger fram två förslag, inkl kostnader, kanske den som betalar kan ta ställning själv. Den gamla pumpen kanske går att använda någon annanstans alt säljas?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Jag ska kolla lite med dom, bolla förslag och kostnader.

Det som ska drivas är en frostvakt (troligen några 100W), och så har de kommit på att en trådlös router vore bra där (egentligen är det nog en repeater). Sen om det ändå blir el där, så vore det väl lika bra att sätta upp en lampa och strömbrytare också inne i pumphuset.

Men då finns det plötsligt ett uttag där ute, så då kommer ju plötsligt lusten att använda det till allt möjligt, så lite dumt är det att kasta dit en 500VA trafo och säkra 2A :)
 
Men lägg en 5 ledare och håll inte på och jiddra, kanske klarar du dig med en 5g2,5 så blir det även inte så dyrt.
Lämna "dom smarta lösningarna" till "andra" och gör en fackmannamässig installation. Det kommer att kosta som det gör och sedan får kunden välja om det är värt priset. 5g2,5 köper du för runt 20:-/m och 5g6 för ca 45:-/m inkl moms
Ps
Ska det bara vara en frostvakt och nått lite till så dra dit en en eller tvåfasgrupp och använd den befintliga kabeln.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
E elmont skrev:
Men lägg en 5 ledare och håll inte på och jiddra....
Klokt även om en lång nergrävd kabel inte byter sig gratis med återställning och allt.

Finns det något som hindrar att kabeln används bara för 230 V hela vägen? Lite färre regler att förhålla sig till. Skyddsjorden får fortsätta vara skyddsjord, en ledning blir fas och en annan blir nolla. Den fjärde blir övertalig och kopplas inte på någon sida - kan det vara ett problem? Dra ström till ett eluttag med 6 mm²?
 
tommib
Tja, om du läser problembeskrivningen och föreslagna lösningar så ser du att man vill behålla trefas i matad ände.
 
tommib
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag ska kolla lite med dom, bolla förslag och kostnader.

Det som ska drivas är en frostvakt (troligen några 100W), och så har de kommit på att en trådlös router vore bra där (egentligen är det nog en repeater). Sen om det ändå blir el där, så vore det väl lika bra att sätta upp en lampa och strömbrytare också inne i pumphuset.

Men då finns det plötsligt ett uttag där ute, så då kommer ju plötsligt lusten att använda det till allt möjligt, så lite dumt är det att kasta dit en 500VA trafo och säkra 2A :)
Så "scope creep" då....

Mitt förslag skulle vara att ställa upp tre alternativ, med kostnad, för kunden och låta dem välja. Då kan de inte komma och klaga i efterhand. Jag vet inte vilken relation du har med just denna kund men detta kommer ta en del tid som du kanske inte får betalt för. Fakturera för offertarbetet?

Alt 1: Befintlig ledning och pump behålls
Isolertrafo, matar uttag och belysning i pumphuset. Avsäkra lågt. Var mycket tydlig med att det kommer vara begränsad användning av uttaget, i stort sett endast ok för routern/extendern. Frostvakt borde du väl kunna hitta en för 400 V? Lösningen är regelmässigt lite tveksam.

Alt 2: Befintlig ledning, ny pump
Uttag osv monteras, ingen större begränsning i användningen. Matningen görs om till enfasmatning

Alt 3: Ny ledning, befintlig pump
Ev kan kunden gräva om de vill för att hålla ner kostnaden.

Detta borde räcka för att kunden ska kunna ta ställning. Var också tydlig med att du inte tänker installera en lösning som inte är regelmässigt ok (dvs göra om PE till PEN), om du inte vill det.
 
Mikael_L
Alt 2 är det jag själv tycker är vettigast, ifall grävning för ny ledning är uteslutet.

Det är kanske ca 30m grävning, men tyvärr genom en vägbank också. Privat väg, men ändå...
 
Jag håller med att nr2 är bästa alternativ om du inte får dra en ny matning. Håll inte på och kludda med någon trafo, någon kommer i framtiden att få hjärnblödning för ingen kommer att förstå varför.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Ska jag vara ärlig så var nog trafoförslaget inte riktigt helt seriöst från min sida. :cool:
Men tanken dök upp när jag knölade med frågeställningen.

Det hade dock kunnat varit en smart grej ifall det var något fast anslutet med låg ström som behövde 230 där ute, helst något som har med pumpen att göra.
 
För att tänka helt utanför lådan, även om jag egentligen håller med elmont. Kör med en liten trefas trafo som nollpunktsbildare, och kör jordtag i nollan. Risken är ju att ingen begriper sig på det senare. Och jag har inte tänkt genom alla felfall, så det kanske blir jättedåligt i vissa lägen.

Annars har Unitrafo priser och datablad på transformatorer på sin hemsida, enfas 2 kVA verkar gå på runt 3500 pix och 5 kVA på 6500... En enfas trafo på 2 kVA borde kanske räcka, och du kan ju bara jorda en av polerna på trafon så får du ett lättförstått TN-S-system, om än enfasigt. Med lite reservation för hur så låg effekt klarar utlösningsvillkor. Billigare än att gräva upp vägen blir det i alla fall garanterat.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.