Hej
Jag har försökt få tag på hantverkare till att göra om delar av mitt kök. Jag blev rekommenderad en firma via min bostadssrättsförening och fick ett besök, har väntat 2 månader på offert. Inget har hänt. Jag har kontaktat dem 2 gånger och efterfrågat offert, han säger att han skickat... Fin första fråga. Om man skickar en offert, ringer man inte då efter några dagar, vecka för att höra om den kommit fram, alternativt om det finns några frågor.
Sedan har jag via detta forum efterfrågat hantverkare, men inte fått något som helst gensvar, helt tomt. Ingen reaktion. Min andra fråga. Är det sådan efterfrågan på hantverkare så att man inte hinner med?
Tredje frågan. Vad gör jag för fel? Vad kan jag göra för att få hjälp?

Tjing Nickan
 
Du ska fråga fler hantverkare till att börja med. Sen gäller det att vara precis med vad man vill ha gjort. Jag tänker att en hantverkare som uppfattar kunden som virrig eller lite osäker inte lägger ner tid på en offert, alternativt saltar den eftersom tiden han/hon lägger ner på att skriva den oftast då innebär pengar i sjön.

Denna tid på året är det dessutom fullt upp för de flesta hantverkare, så du bör ligga 2 månader i framkant, då minskar du även risken för att få en klåpare.

Fråga bekanta, grannar så hittar du nog något bra till slut!
 
För det första ska du alltid begära in fler offerter än en enda. Gå ut med en förfrågan till fyra fem stycken. Har du tur är det en eller två som är intresserade.

Sedan har de bra hantverkarna fullt upp hela tiden och därför får du jaga dem. Tyvärr är det hantverkarnas marknad idag. Räkna inte med att de gör mer än ger dig en offert. Sedan får du själv ligga på för att boka jobbet.

Du kan inte efterfråga hantverkare via detta forum. Sannolikt är det därför du inte har fått några svar. Dessutom har du ju bara gjort ett inlägg, så jag vet inte hur det har gått till?
 
TS har väl kanske använt länken på startsidan och det är väl i regel samma problem i S-holm som i U-a.....vacklande seriositet på dom som ligger på den sidan.
 
Oj, det glömde jag. Jag ser det inte som att tjänsten som levereras via Brabyggare går via forumet, men det gör tydligen besökarna ...
 
Tror faktiskt att de flesta ser det som så då det tom uttrycker att Byggahus erbjuder tillsammans med Brabyggare.se. Alltså inte att Brabyggare ensamma står för denna tjänst utan att det är ett samarbete

MVH Lorant
 
Tar man in offert så tror jag man i 9/10 fall blir lurad. De flesta fläskar på utav h---te bara för att inte stå med skägget i brevlådan.

Är inte huset helt nytt så är det stora risker med att räkna för lågt det är ofta stora överaskningar då inte positiva sådana. Nu fattar jag det som att det är en lägenhet dock men samma gäller.

Jag skulle ta in löpande på den killen som BRF rekommenderade, ett kök är ingen omfattande renovering då största delen egentligen består i material. Köper ni nya stommar så montera dem gärna själva det tror jag båda parter kommer uppskatta.

Detta förutsatt att ni tex kan kolla på något jobb han gjort och finner det acceptabelt.
 
Jag frågade Brabyggare varför TS inte fått svar och de svarade:

"Det är inte alla förfrågningar som får svar tyvärr och det kan bero på flera saker som t.ex.

- att många är fullbokade (och så är läget just nu dessvärre)
- att det är ett litet jobb och därför inte så attraktivt
- att kunden har angett en låg budgetförväntan, det kan skrämma iväg intresserade hantverkare, särskilt det mest seriösa"

När du tar in offerter från hantverkarförmedlingar som Brabyggare, Bello, Offerta etc, tänk på att alltid ta egna referenser på de som hör av sig, kolla deras F-skatt och historia hos Kronofogden. Detta avsett vad de uppger i form av kvalitetssäkring av hantverkarna.
 
Klart hantverkarna har mycket att göra när staten betalar halva deras lön av någon konstig anledning. Idag skickar man två gubbar istället för en gubbe
 
tallmilan skrev:
Klart hantverkarna har mycket att göra när staten betalar halva deras lön av någon konstig anledning. Idag skickar man två gubbar istället för en gubbe
Ja du, inte är det då staten som betalar halva lönen åt hantverkare, snarare så ger dom kunden ett avdrag på deras kostnader, något som kunden ändå i många fall får betala via deklarationen. Sen finns det inte en chans för en hantverkare att dubbla kostnaderna genom att skicka två personer istället för en, priset är nog detsamma men man gör jobbet snabbare då två håller på (oftast) så dom hinner med fler jobb.
Lite om bakfoten har du nog fått vad gäller avdraget. Det en hantverkare har nytta av är att det blir billigare för kund, som då beställer jobb (ingen vet väl egentligen om dom gjort det utan avdrag) och hantverkarna i landet borde då få mer att göra men inte på statens bekostnad, timmarna kostar detsamma vare sig det finns avdrag eller inte för firmorna men för kunden kostar det bara hälften.

En firma tar i vissa fall en risk, inte risk för att bli utan pengar men det kan bli lång fördröjning på att få in pengarna på kontot, skatteverket skickar inte ett skit innan hantverkaren kan visa upp att kunden har betalat, sen kan det hända att kunden hinner nyttja hela sitt avdrag innan en hantverkare hunnit färdigt med sitt och fakturerat osv osv.

Detta skrev jag nu då som konsument och företagare med hygglig inblick i branchen.
 
Som konsument så vet jag skillnaden mellan timpriset före och efter, även skillnaden om man väljer att ta "med ROT" eller "utan ROT"

Du kan väl inte påstå at prisbilden inte har förändrats p.g.a. ROT ?
 
tallmilan skrev:
Som konsument så vet jag skillnaden mellan timpriset före och efter, även skillnaden om man väljer att ta "med ROT" eller "utan ROT"

Du kan väl inte påstå at prisbilden inte har förändrats p.g.a. ROT ?
Inga hantverkare jag känner har höjt sina debiteringar sedan ROT-avdraget infördes.
 
tallmilan skrev:
Som konsument så vet jag skillnaden mellan timpriset före och efter, även skillnaden om man väljer att ta "med ROT" eller "utan ROT"

Du kan väl inte påstå at prisbilden inte har förändrats p.g.a. ROT ?
Du har i så fall råkat ut för skithögar som nyttjar tillfället då. Visserligen kan jag tänka mig en och en annan som höjt lite just för att det blev lite mer arbete med att kolla upp kunden som vill ha ROT-avdrag och lite mer pappersgöra samt för den eventuella fördröjningen till att hela fakturan kommit in, hantverkaren ska ju inte agera bank vare sig åt kunden eller skatteverket.
 
Det finns nog en hel del som utnyttjar att kunderna inte tycker att det är så dyrt längre, men det gäller att försöka genomskåda detta då tycker jag. Inte ha så bråttom utan ta god tid på sig att leta upp entreprenörer som man verkligen kan tänka sig anlita. Felet många gör (inklusive jag själv) är att man har bråttom och vill få saker gjorda nu, på studs. Man lär sig av sina misstag ...

I offertstadiet kanske det är en god idé att säga att man inte kan utnyttja ROT-avdraget, sedan efter att man har kommit överens om ett fastpris så kommer man på att - jo, vi hade visst lite kvar att utnyttja av ROT-avdraget. Vad sägs om det tricket? :rolleyes:
 
Marlene Eskilsson skrev:
I offertstadiet kanske det är en god idé att säga att man inte kan utnyttja ROT-avdraget, sedan efter att man har kommit överens om ett fastpris så kommer man på att - jo, vi hade visst lite kvar att utnyttja av ROT-avdraget. Vad sägs om det tricket? :rolleyes:
Svar: Oärlighet är oärlighet oavsett om man är kund eller hantverkare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.