Robert63 skrev:
Du väljer alltså frivilligt ett möte med något som inte ser något?! Vad har du mer för hobby? Rysk roulette? Två fel gör inte ett rätt och du verkar synnerligen korkad i ditt beteende.
Har man kört ca 4000mil om året i 8-9 år så tröttnar man tillsist på dom som inte bländar av vid möte..
Nu var det inte så ofta det hände heller kanske 1-2ggr varannat år.

Sen dom som råkar glömma att dom har sitt igång bländar ju av efter att man har blinkat till lite snabbt på dom.
Dessutom är det ofta jag hellre låter bli att ge igen eftersom moderna bilar och deras helljus är verkligen inget att ha, ingen skillnad det lyser lite högre upp bara men inte skarpare eller längre...
Utan det som stör mest är den automatiska nivåregleringen som gör att ljuset hoppar upp och ner vid varje håla...
Sen finns det ju dom med automatiskt halvljus och i vissa lägen så kan dom vara lite sega på att blända av.

Bilar som har släp efter och fel kultryck så lyset lyser upp till månen är där heller inget att göra åt eftersom både hel och halv bländar lika illa...

Har bilarna dimljusena rätt inställda (vilket nästan 100% av moderna bilar har) så störs jag inte ett dugg av att den bilen har halv + dimljus igång.
Det värsta är att möta någon med felinställda dimljus så dom lyser ner i marken när det regnar ute och vägen är blöt..
Då ser man verkligen ingenting utan man blir bländad både av vattnet på vägen + mötande bilen så sitter man där och undrar var f*n vägen tog vägen och försöker kolla efter vägpinnar eller något annat man kan gå efter för att hålla sig på sin sida...
 
galento
Pierre_r skrev:
Har bilarna dimljusena rätt inställda (vilket nästan 100% av moderna bilar har) så störs jag inte ett dugg av att den bilen har halv + dimljus igång.
Nej stör inte mej heller,då är det värre med alla idioter som håller på med sina mobiltelefoner när dom kör och yrkestrafiken är ju inte nåt bättre.Var inte så länge sen man såg en Bring lastbil med laptop,en på ratten.
 
Några bilar som är helt åt helvete att möta är de nya med led ljus i halvljus, bländar som fan,
 
Kaboff skrev:
Några bilar som är helt åt helvete att möta är de nya med led ljus i halvljus, bländar som fan,
Mercedes har ett par som verkligen bländar i dagsljus jag trodde de hade heljuset på.
 
Lutte skrev:
Ingen lätt matematik det där. Intressant kuriosa är att jag får ner min i bara 0.63 på ordentlig långstyrning tack vare stora fälgar.
180hk, chip o medlut :p
 
Möta bilar med led som kommer opp bakom ett krön är nästan förenat me livsfara...
 
Dimljus är ett otyg som aldrig behöver användas även om dimman ör tjock som gröt. Är det såpass tjock dimma så kan man ändå inte köra så fort så då kan man åka på halvljus.

Dimljuset lurar ögonen att titta närmare bilen eftersom dom är gjorda att titta där det lyser mest.

Att påstå att man är rädd för vilt och således vill ha dimljusen på är också ren och skär idioti. Ett normalt dimljus lyser runt 15m framför bilen och säg 12-16m brett. Det du ser 15m i diket framför bilen hinner man inte reagera på i normal hastighet utan snarare hinner rycka till omedvetet. Vilt ska man se på långt håll så man hinner bromsa utan stress. Det man ser i diket 10m framför bilen är bättre att vara omedveten om.

Kör man mycket i mörker är det extraljus som gäller!
 
Alriksson skrev:
Dimljus är ett otyg som aldrig behöver användas även om dimman ör tjock som gröt. Är det såpass tjock dimma så kan man ändå inte köra så fort så då kan man åka på halvljus.

Dimljuset lurar ögonen att titta närmare bilen eftersom dom är gjorda att titta där det lyser mest.

Att påstå att man är rädd för vilt och således vill ha dimljusen på är också ren och skär idioti. Ett normalt dimljus lyser runt 15m framför bilen och säg 12-16m brett. Det du ser 15m i diket framför bilen hinner man inte reagera på i normal hastighet utan snarare hinner rycka till omedvetet. Vilt ska man se på långt håll så man hinner bromsa utan stress. Det man ser i diket 10m framför bilen är bättre att vara omedveten om.

Kör man mycket i mörker är det extraljus som gäller!
Har du samma åsikt om dimljus bak?
 
Andy78 skrev:
Har du samma åsikt om dimljus bak?
Dimljus bak är något bra men som väldigt få kan hantera korrekt,
 
  • Gilla
Robert63 och 1 till
  • Laddar…
Andy78 skrev:
Har du samma åsikt om dimljus bak?
Har du läst hela tråden?

Dimljus bak har inte ens diskuterats, men nu när du lyft frågan så...

Dimljus bak fyller en vettig funktion vid grötdimma. Dock så används även det vid fel tillfällen pga att folk inte kan sina bilar och i vissa fall slås på samtidigt som dimljus fram. Folk använder dom i lätt regn på motorväg när det knappast behövs.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Mikael_L
Och folk verkar slå på dimljuset utan att ens veta om det, som det verkar. :mad:
De kanske letar efter någon annan knapp, eller vad ... Jag har ingen aning, men ibland är det på bakåt, i perfekt väder, och med en förare som fattar nada av mina blinkningar ... :(
 
Mikael_L
Pierre_r skrev:
pfft 22000lumen det är ju värmeljus.
Jag har 2 ramper på min med sammanlagt lite över 1000w och om man ska tro säljarnas lumen uppgifter så borde jag ha ca 100800lumen, .
:D
22000 lumen motsvarar väl på ett ungefär 10-15 st vanliga lagliga H4-lampor på 60W helljus, så dina 100tusen blir väl bortåt 50-75 st H4'or .. :eek:
 
Alriksson skrev:
Har du läst hela tråden?

Dimljus bak har inte ens diskuterats, men nu när du lyft frågan så...

Dimljus bak fyller en vettig funktion vid grötdimma. Dock så används även det vid fel tillfällen pga att folk inte kan sina bilar och i vissa fall slås på samtidigt som dimljus fram. Folk använder dom i lätt regn på motorväg när det knappast behövs.
Ja det har jag gjort, har du läst hela tråden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.