Status
Inte öppen för fler kommentarer.
lady175 skrev:
idag komm slöfockens faktura, han påstår där att han varit här i 99 timmar...SKITSNACK, jag har fört dagbok och har fått det till 84,5 timmar och då har jag INTE dragit av för hans lunch, telefonsamtal, eller det vi slutfört el gjort själva...VAD gör jag nu????
Misstänker att diffen är hans körtid...

Jag har inga andra råd än att beräkna vad ni anser rimligt efter finishen på arbetet kontra hur mycket han varit på plats och sen bestrida fakturan och endast betala det som anses skäligt...

Bara att spalta upp allting och hänvisa till varför ni vill dra ner på den debiterbara arbetstiden för honom...
 
för hjälp...

ska jag göra så att jag nu betalar in det jag tycker är rimligt , samt skriva ett bestridande och skicka honom?
 
Be honom specificera tiden noggrannare så du kan jämföra med dina tider. Det verkar ju vara 1 timme/dag i snitt som skiljer så det kan ju vara körtid.
 
`Jag har nu betalat in den summa vi tycker är rimligt för hans arbete, samt bestridit resten av fakturan. jag har bett att få en timredovisning,jag ag har inte fått ett endaste svar än från hantverkaren. Nu har jag en annan fråga och det gäller elektrikern som var här, jag har inga som helst synpunker på hans tid eller arbete för han var superbra, men den fakturan skall enligt snickaren komma via honom separat, sen sa han att han kommer lägga på 12% på den eftersom det är han som fixat elektrikern, är det rätt att göra så?
sen en annan sak att på vår faktura står också att han tagit ut 150 kr för ihopmontering av skåp, 9 st som då blir en summa på 1350 kr, men ingår inte det i arbetstiden? har han rätt att ta ut avgift för detta? när vi genomgått de timmar vi skrivit upp att han varit här och då drar ifrån de timmar han varit på lunch så hamnar vi på 75 timmar, och han skrev 99 timmar, dessutom har vi kollat upp hans restid till och från oss och det är ca 13 min enkel väg, och i dom 75 timmar vi har fått fram är det pålagt 30 min restid, endast lunchen är avdragen. sen ska man ju även dra av tid som vi lagt ner på det jobb han ej gjorde eller gjorde färdigt.
 
Ad acta
lady175 skrev:
`Jag har nu betalat in den summa vi tycker är rimligt för hans arbete, samt bestridit resten av fakturan. jag har bett att få en timredovisning,jag ag har inte fått ett endaste svar än från hantverkaren. Nu har jag en annan fråga och det gäller elektrikern som var här, jag har inga som helst synpunker på hans tid eller arbete för han var superbra, men den fakturan skall enligt snickaren komma via honom separat, sen sa han att han kommer lägga på 12% på den eftersom det är han som fixat elektrikern, är det rätt att göra så?
sen en annan sak att på vår faktura står också att han tagit ut 150 kr för ihopmontering av skåp, 9 st som då blir en summa på 1350 kr, men ingår inte det i arbetstiden? har han rätt att ta ut avgift för detta? när vi genomgått de timmar vi skrivit upp att han varit här och då drar ifrån de timmar han varit på lunch så hamnar vi på 75 timmar, och han skrev 99 timmar, dessutom har vi kollat upp hans restid till och från oss och det är ca 13 min enkel väg, och i dom 75 timmar vi har fått fram är det pålagt 30 min restid, endast lunchen är avdragen. sen ska man ju även dra av tid som vi lagt ner på det jobb han ej gjorde eller gjorde färdigt.
Du har tidigare sagt att du haft kontroll på hantverkarens timmar, men det diffar ifrån 75 timmar till 94,5 enligt din not.

Det känns som att det spårar ur lite.

Ni har betalat vad ni tycker är rimligt av fakturan, och inte fått mothugg än från hantverkaren.

Borde ni inte vara klara där?

Sedan åker ni och mäter sträckan mellan hans säte och er bostad och ifrågasätter mer saker på fakturan.

Har ni så mycket fritid??
 
Att han lägger på sina 12% om elektrikern skickar faktura separat till er verkar ju underligt, det är ju som att köpa något i affären och sen få en separat faktura från den som körde ut varan till affären i efterhand. Om han hade tagit hand om elektrikerns faktura, administrerat den och sen lagt in den i sin faktura till er så är det inget konstigt.
 
Nej vi har inte behövt köra hans resväg vi vet hur lång tid det tar och vi räknade 15 min dit och 15 hem, men enligt eniros vägbeskrivning tar det 13 dit och 13 min tbx...om jag skrivit 95,5 timmar har jag verkligen skrivit FEL för det jag har fått hans timmar till är 84,5, men då hade jag INTE räknat bortt lunchen...

allt detta bestred vi och skrev i det också och nu ligger vi lågt eftersonm bollen är hos honom....
 
lady175 skrev:
Nu har jag en annan fråga och det gäller elektrikern som var här, jag har inga som helst synpunker på hans tid eller arbete för han var superbra, men den fakturan skall enligt snickaren komma via honom separat, sen sa han att han kommer lägga på 12% på den eftersom det är han som fixat elektrikern, är det rätt att göra så?
Om en byggare (huvudentreprenören) lejer in andra hantverkare (underentreprenörer) så brukar dessa skicka fakturorna till byggaren som sedan tar med de i sin faktura till kund. Om det är rätt att lägga på just 12%? På större byggen brukar det vara 6% påslag på UE. (Vilket man kommer överens om innan bygget påbörjas) På mindre rot-jobb osv är det nog inte ovanligt med 10%..

Någon byggare kanske törs svara på vad som är normalt UE-påslag? :rolleyes:
 
Ad acta
Rrrrr skrev:
Om en byggare (huvudentreprenören) lejer in andra hantverkare (underentreprenörer) så brukar dessa skicka fakturorna till byggaren som sedan tar med de i sin faktura till kund. Om det är rätt att lägga på just 12%? På större byggen brukar det vara 6% påslag på UE. (Vilket man kommer överens om innan bygget påbörjas) På mindre rot-jobb osv är det nog inte ovanligt med 10%..

Någon byggare kanske törs svara på vad som är normalt UE-påslag? :rolleyes:
Eftersom elektrikerna är så j-a dyra från början så är det sällan det finns utrymme för skära kaffepengar ;). Normalt 10% där det går. Nästan aldrig hos privatkonsumenter.

Så tror jag att det är.
 
okej nu börjar jag få kläm på detta, men snickaren hade INTE lagt med elektrikerns faktura på sin som vi fick, utan den skulle komma senare....

sen undrar jag angående vårt bestridande, det är bara att vänta nu? hör han inte av sej så har han godkänt vår betalning då?
 
Om inte så dimper det väl ner ett inkassobrev så småningom.
 
Inlägg #7 frågade om brabyggare. Jag svarade och jag tror Paul-Staffanstorp också svarde på det samt kanske någon mer. Inläggen (iaf mitt) talade om erfarenheter om nända site och jag hade t o m lite lokal statistik på hur det ser ut här, men inläggen blev borttagna. Idag såg jag att nämnda site gör reklam här...alltså får man inte kritisera, även med fakta som kan bevisas. Visst att företagare inte ska i detta delforum prata i egen sak som företagare men va fan, nu var det väl lite "kina censur" va?

Får detta inlägg ligga kvar?

För ett svar från någon moderator borde väl finnas?
 
nikasp
Jag tycker att det är bra om man kan se att inlägg är borttagna med notis om varför. Annars blir det konstigt.
 
Glufsglufs skrev:
Inlägg #7 frågade om brabyggare. Jag svarade och jag tror Paul-Staffanstorp också svarde på det samt kanske någon mer. Inläggen (iaf mitt) talade om erfarenheter om nända site och jag hade t o m lite lokal statistik på hur det ser ut här, men inläggen blev borttagna. Idag såg jag att nämnda site gör reklam här...alltså får man inte kritisera, även med fakta som kan bevisas. Visst att företagare inte ska i detta delforum prata i egen sak som företagare men va fan, nu var det väl lite "kina censur" va?

Får detta inlägg ligga kvar?

För ett svar från någon moderator borde väl finnas?
Jo.. censur är alltid värdelöst!

Fast Marlene skryter ju inte direkt upp dom.. om man läser hennes inlägg #10 tror jag de var.
 
visserligen gör hon det men jag anser att mitt inlägg var väldigt bra bevis på hur nämnda site iaf lokalt har etablerat sig och hur dom beter sig när dom vill ha företag i sitt register som svar på frågan i #7. Jag sågade och inlägget blev borttaget utan förklaring. Jag menar att i alla delforum utom ett (eller två) så är jag konsument och då även här när jag inte talar för min sak som företagare.

Censurera får moderatorer gärna göra men om ett inlägg försvinner så bör ju den som skrivit få ett pm eller liknande om orsaken
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.