Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hej, har skrivit ett inlägg med mitt problem även under rubriken juridik. behöver ett gott råd. Vi anlitade en hantverkare för en totalrenovering av köket, riva gammalt kök, sätta upp nytt, kakla, måla, lägga golv, lister o en dörrkarm. han tog 320 kr plus moms i timmen. När ha kom hade vi tagit bort kyl o frys och spis samt rivit av dörrluckorna. Hantverkaren behövde inte köpa något själv utan allt fanns på plats till honom. Detta tog tre veckor, hemska veckor. Han pratade i telefonen jättemkt, 2 ggr hade han sitt ena barn med sig, han arbetade aldrig en hel dag utan mellan 9-15 i snitt, på fredagar kom han en timme ena veckan och 2 andra. Målningen blev långt ifrån bra, min man fick göra om och göra rätt, spackel hade han inte sliipat ner, i taket tog han inte bort de pluggar som fanns o inte spacklade igen dem. Listerna vid golvet satte han så det blev stora glipor mot golvet, han "glömde" mjukfoga vid kaklet, han skruvade i stora skruvar som ligger utanpå träet i dörrkarmen, han sa att dämparna till köksluckorna var sååååå svåra att få på plats så han sket i några, men jag fick i dem på 5 min. han missade att sätta i en packning så det läckte vatten.han skulle lackat fönstret men det slutade med att jag själv gjorde det. han var rent ut sagt för jävla slarvig. Jag påpekade detta men han blev mkt sur. Nu väntar jag på fakturan och jag misstänker att det har saftats på här. nu undrar jag om jag skall betala för den tid han åkte iväg på lunch? sen måste jag väl få avdrag på det jobb vi gjort/förbättrat?
 
Ad acta
Du har ju den fördelen att du inte betalt ännu. Stå på dig och kom med förslag vad som är rimligt att betala. Godkänner han inte det så ta in besiktningsman som kanske kan medla mellan er innan det blir tvist. Till sist blir det då en trist tvist att släpa sig igenom.
 
Känns sanslöst ju, men hade ni inte tecknat något avtal...eller fått en offert ni godkänt ??
 
Extremt oseriös hantverkare.
Var han stolt över utfört arbete?
Jag skulle inte betala 1 spänn förän allt var fixat.

//G
 
Tog ni referenser innan ni beställde arbetet?
Hur fick ni kontakt med hantverkaren?? genom vänner/bekanta, annons, eller annat??
 
hej igen, tack snälla för svar och här kommer lite svar på era frågor. Jag hittade honom på brabyggare.se. Detta är första gången vi anlitar någon så vi var nog lite för "snälla" Nej vi skrev inte på något avtal förräns efter 1,5 vecka då han kom med det pappret. Det muntliga avtalet vi hade gällde totalrenovering av kök, och vi skulle betala 320 kr plus moms i timmen. Men ytterligare en grej var när vi fick pappret med avtalet och det var att han skrivit att han då skulle måla,kakla,riva kök,sätta upp kök,lägga golv och sätta lister o dörrkarm, samt timpengen. Detta var ju RIKTIGT som vi kom överens om muntligt MEN han hade även skrivit att han skulle ha 225 kr plus moms för sin servicebil per dag också, detta var INGET vi kom överens om så det sa jag till honom och det ströks från avtalet.för att sammanfatta detta så tror jag vi varit för naiva och han har rent ut sagt vart en jävla slarvpelle. glömde säga att när han skruvat ihop skåpen så har han spräckt i träet så det gått bort en bit trä och detta givetvis i vitrinskåpet, sen har han sågat i täckskivorna mot taket så det liksom fläkts.jag har för dagbok över hans tider och fått det till att han varit här 83 timmar men då har jag inte dragit av tiden för hans lunch eller alla telefonsamtal. dagen efter han sa att han då var klar fick jag ju ringa tillbaka honom på grund av läckan med den missade packningen , missen av mjukfogning samt glipor i golv och lös dörrkarm,detta fixade han men var mkt sur och slarvig den dagen också.
 
Hur ser grundarbetet ut? Sitter kaklet där det ska? Köksstommar sitter stabilt och rätt?
fog och lister kan man ju åtgärda efteråt, det värsta är när själva grunden är dåligt utförd.
Tycker du ska dra bort 10% av de timmarna du bokfört, för telefonsamtal och slarv.
Absolut inte betala mer än 83 timmarna som du bokfört.

Brabyggare.se? Värsta skiten jag varit med om. Har försökt använda "tjänsten" (otjänsten?) 5 gånger, 3 gånger har jag inte fått vettiga svar på min förfrågan, 2 gånger har jag faktiskt fått in offerter från seriösa firmor, för att sedan få hem polacker som inte har praktisk erfarenhet i det som skall utföras (och inte kan ett ord svenska ELLER engelska!). En fick komma tillbaka 7ggr(!) och täta rör som läckte. Jag bad honom tillslut använda rörtejp. Då blev det tätt.
Aldrig brabyggare.se igen.
 
tack för alla svar, ja kaklet sisster väl okej förutom att det INTE sitter en kakelbit där det borde göra det, han har inte satt i en bit ovanför fläktkåpan upp mot taket ca 3 cm bred och 15 cm lång är stället där det inte finns någon, ja stommarna sitter ju uppe än iallafall haha, men han har ju slarvat och skavt bort färg då han satt ihop dem. okej hur gör jag när fakturan kommer? jag får väl bestrida den då, för jag är säker på att han kommer ha spetsat den med timmar....
 
Verkar vara generellt större del skojjare/oseriösa firmor på brabyggare.se och liknande siter.. Någon annan som haft erfarenhet av sådana sidor?

Finns det någon sån sida som ställer krav på vilka som får vara med, kollar upp dom osv.. eller tar alla in alla som är villig att betala bara?
 
Min erfarenhet är att både Bello och Brabyggare.se tar in alla som är villiga att betala till dem. De kollar att företaget har F-skattsedel vid första registreringen hos dem, men inte sedan. Det var ju ett fall uppe i Fuskbyggarna där man fått hantverkaren från Brabyggare och det visade sig att han inte hade F-skatt. Man måste verkligen ta referenser själv när man får hantverkaren från en hantverkarförmedling. Jag tycker att det är väldigt olyckligt att de går ut och säger att de kvalitetssäkrar sina hantverkare, för det gör de verkligen inte. En kvalitetssäkring tycker jag skulle innebära att hantverkarförmedlingen tog ansvar för om något går fel, och det gör de ju inte.

Jag har använt mig av både Bello och Brabyggare och måste säga att det var riktiga rishögar till hantverkare som dök upp här. En av omgångarna vi tog hit hantverkare slutade med att den vi valde (svensk man, verkade mycket förtoendeingivande) visade sig inte utföra arbetet själv som han hade uppgett när han var här. När det kom till kritan tänkte han skicka hit polacker istället. När vi vägrade (hade redan tecknat kontrakt med honom) åkte han hit själv och körde sönder hela vår trädgård på en helg. Det visade sig att han bara jobbade med detta på sidan om och var kommunanställd på dagarna. Hans lilla sidosyssla var att ta hit polacker utan erfarenhet och utbildning och sälja dem dyrt. Vi avbröt till slut samarbetet med honom.

Andra firmor som tittade på samma jobb, men som vi inte valde var en som senare figurerade här i forumet under rubriken "Varning för" som jag vägrade radera och sedermera kastade en sten genom mitt fönster. Den tredje som var här var en alkoholiserad väldigt underlig människa som jag aldrig någonsin skulle anlita.

Detta är bara en av tre gånger vi har testat att söka hantverkare via en hantverkarförmedling. Nu har vi slutat med det och går bara på referenser.
 
idag komm slöfockens faktura, han påstår där att han varit här i 99 timmar...SKITSNACK, jag har fört dagbok och har fått det till 84,5 timmar och då har jag INTE dragit av för hans lunch, telefonsamtal, eller det vi slutfört el gjort själva...VAD gör jag nu????
 
Du bestrider fakturan skriftligt och betalar vad du anser vara skäligt. Du skall inte betala för arbeten som inte är utförda på ett fackmässigt sätt (vilket inkluderar att de skall vara utförda med en "finish" som man kan förvänta sig av en fackman). Det är sedan upp till hantverkaren att starta en process mot dig om han/hon anser att du inte betalat tillräckligt. Om du bestridit fakturan kan den inte gå till inkasso eller vidare till kronofogden.
 
hej igen, jag är så tacksam för alla era svar , jag meddelade idag till hantverkaren att jag kommer att bestrida fakturan. sen en grej till jag kom på...när han var här och tittade på jobbet så frågade jag ungefär hur lång tid som renoveringen skulle komma att ta, då svarade han mig att runt 60 timmar....nu påstår han då att han vart här 99. men det är skitsnack....ja jag undrar nu om jag då skall skriva ett brev till honom och rekkomendera detta?
 
Rrrrr skrev:
Finns det någon sån sida som ställer krav på vilka som får vara med, kollar upp dom osv.. eller tar alla in alla som är villig att betala bara?
Svensk Hantverksförmedling http://www.svenskhant.se är den i särklass bästa förmedlingen. Där ställer man stora krav och man arbetar med att utveckla kontrollen av hantverkarna.
 
lady175 skrev:
när han var här och tittade på jobbet så frågade jag ungefär hur lång tid som renoveringen skulle komma att ta, då svarade han mig att runt 60 timmar....nu påstår han då att han vart här 99. men det är skitsnack....ja jag undrar nu om jag då skall skriva ett brev till honom och rekkomendera detta?
Begär att få in en tidrapport från hantverkaren till att börja med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.