ByggareAnders>Det är korrekt att en del lågprisföretag håller en väldigt låg prisnivå men det tar en stund att plocka fram reglar som är godtagbara där. Det skall jämföras med att köra in på en del andra ställen och bara lasta på.

Samma resonemang gäller även på gips, det är skillnad på budget och danogips, på elmaterial och på färg mm mm mm.

Självklart handlar jag med en del på lågprisställen men det gäller att sålla.

/Kent
 
Snailman
Snickarna lär ju inte höra till dem med högsta rabatten, den lär ju vara högre för rörmokare och elektriker tex... har ju stått om nån som fick betala tredubbla rinkabypriset för sin utomhuskran nyss här på forumet..

De här systemen har beskrivits här på forumet tidigare, av hantverkare antar jag , så värst många andra kan ju inte gärna känna till det i detalj , nu är nog stockholm inte fullt jämförbart med resten av landet skulle jag tro...

jag handlade via en elektiker en gång och då fick vi 40% på materialet, senare gjorde han lite extrajobb, men då jobbade han inte som elektiker längre och då hade han ingen rabatt längre...

Så det finns nog butiker där de får volymrabatt och då är det ju lite svårt att veta exakt i förväg vad rabatten blir..

Sen är det ju lite skillnad om man ska ha nåt litet jobb gjort då kan det ju ha mindre betydelse, men ska man bygga ett helt hus så vill man ju inte betala dubbla priset...

Och angåede bilservice så var det 10 år sen jag lämnade in den sist, de ville ju ha 700kr för 4 liter olja så den fick de ju inte byta nån mer gång..

Restauranger undviker jag för det mesta, då det ju inte är såvärst prisvärt...

Jag tycker det beskrevs en ganska bra strategi här i första inlägget, och de hantverkare som är ärliga råkar ju inte på minsta sätt illa ut med den metoden, men de oärliga åker ju dit... eller får erkänna att de ljugit.
 
Mikael_L
pappskallen skrev:
men som sagt nästa gång ni servar bilen så glöm inte fråga varför oljan är så dyr.
Lämnar aldrig in bilen, så tyvärr får inte jag chansen att fråga.

Men jag kan kanske fråga på Kappahl varför jag ska betala 199 för skjortan när dom bara ger en tia till det det indiska företag som syr upp den ... ;)

Eller varför jag ska betala 169 för en CD-skiva när artisten får max en tia ...
 
"3) Var närvarande hela tiden när hantverkarna är där, och anteckna exakt klockslag när arbete påbörjas/avslutas vid dagens början och slut och för pauser, samt vilken typ av arbeten som utförs."


Fy fan altså, sitta och klocka folk när den arbetar, tydligen är det OK att behandla hantverkare som råttor, gå in på banken, posten eller dagis och klocka de anställda blir nog jätte poppis.
 
Mikael_L
kaino skrev:
"3) Var närvarande hela tiden när hantverkarna är där, och anteckna exakt klockslag när arbete påbörjas/avslutas vid dagens början och slut och för pauser, samt vilken typ av arbeten som utförs."


Fy fan altså, sitta och klocka folk när den arbetar, tydligen är det OK att behandla hantverkare som råttor, gå in på banken, posten eller dagis och klocka de anställda blir nog jätte poppis.
Ja det är mycket tråkigt om det skulle behövas, för att få en korrekt timdebitering.

kaino skrev:
gå in på banken, posten eller dagis och klocka de anställda blir nog jätte poppis.
Dom betalar vi inte löpande, per timme. Normalt sett iaf ...
 
Mikael_L
pappskallen skrev:
några tankar som skulle vara kul att få feedback på:...
Jag anar att de vettiga och mer seriösa hantverkarna är nästan lika irriterade på rötäggen som kunderna.
Dom kan däremot inte göra så mycket åt det. På mindre orter kan dom fortsätta att vara duktiga och bra, de oseriösa blir snart kända av alla och automatiskt utrensade.

Att lagstifta bort oseriösa hantverkare är knappast vare sig möjligt eller önskvärt.

Däremot tycker jag att branchorganisationerna borde kunna göra mycket.

Först av allt ställa upp ett regelverk, för gott yrkesmannaskap och etisk godtagbar hantering av offerter och fakturering bla. I detta får man försöka jaga rätt på de flesta aspekter av problemen.

Sen granska anslutna företag ifall kunder klagar. Ingen borde vara bättre lämpad än en branchorganisation som känner till verksamheten och de villkor den bedrivs under.
Och endast om klagomålet har någon bäring, varna eller utesluta företaget.

På det viset blir tillhörigheten till organisationen till sist en kvalitetsstämpel och en trygghet för beställaren.

Men branchorg. måste sluta att hålla skitföretagen bakom ryggen, utan stå för en upprensing inom sin egen branch.
 
Till Pappskallen (inlägg #13):
Sanslöst dålig debatteknik och tramsiga jämförelser för att inneha titeln "forumgud", måste jag säga. På en restaurang handlar det om en måltid och en oftast avlopplande helhetsupplevelse med t ex fin belysning och bakgrundsmusik som en del av upplevelsen, som brukar kosta från några hundralappar till kanske ett par tusen. Men ett bygge kan lätt dra iväg flera miljoner kronor, hus-relaterade investeringar är oftast de största enskilda finansiella besluten som en människa fattar i hela sitt liv, och i denna bransch skiljer man oftast strikt på kostnad för utfört arbete och kostnad för material. Sålunda viss skillnad redan där, Pappskallen. Om materialkostnaderna för en husrelaterad investering utgör säg 50% av totalkostnaden, så är det mycket pengar. För att återigen förtydliga vad jag redan sagt flera gånger, så handlar det då främst om ekonomi, transparens och sanningsenlighet när avtalet mellan säljare och köpare slutes. Är köparen helt ok med allt som säljaren säger och vill sälja och är köparen helt ok med att betala ibland mer än dubbla detaljhandelspriset för exakt samma produkter och fabrikat och tillverkningsserie - vilket kan innebära hundratusentals kronor i merkostnad som går direkt till säljaren - ja då är det helt ok. Alltså, är köparen nöjd med detta och tycker att han får valuta för pengarna och helheten (arbete + material) i alla fall, ja då är alla glada. No worries. MEN om köparen tycker att arbetskostnad + materialkostnad bör hållas separat, och om köparen i positiv anda vill träffa en överenskommelse med säljaren för att göra bygget aningen mer ekonomiskt och undvika dessa överpriser, ja då fordras TRANSPARENS och SANNINGSENLIGHET. Det är inget FEL att tjäna pengar, men det systematiska bluffmakeri som förekommer i branschen har i princip i många fall omöjliggjort konstruktiva dialoger och avtalslösningar som bygger på att man öppet tillsammans diskuterar bra affärsmässiga upplägg som både säljaren och köparen tjänar på, jämfört med t ex "listpriser" på världens dyraste brädgårdar.

Till Snickar-Urban (inlägg #14):
Jo, jag kan ge flera exempel, men väljer att inte göra så på detta forum eftersom det är en juridiskt sett mycket laddad fråga. Jag driver själv i dagsläget skadeståndskrav mot en entreprenör som lovade innan entreprenaden att jag skulle få HELA hans rabatter och prisförmåner på inköpen, men som sedan först inte ville visa sina originalfakturor, sedan visade ofullständiga fakturor, sedan, uppdagades det via mitt undercover-arbete och undersökningar, hade diverse rabatter/prisförmåner som han selektivt valde att inte redovisa alls. Och nix, hantverkarformuläret är inte vattentätt. Det som jag beskrivit kringgår effektivt formuleringarna i detta standardavtal om materialpåslag.

Till Kaino (inlägg #19):
Nej, det handlar inte om att behandla någon som råtta, det handlar om transparens och sanningsenlighet. Jag har läst matematik på högskolenivå och kan räkna, och dessutom kan jag klockan, och jag kan också en del om avtalsrätt. Om ett avtal säger att resor till och från byggplatsen ej ska ingå i debiterad timtid, ej heller avbrott för lunch, ja då tröttnar man ju ett tag på att timräkningen från hantverkare när fakturan anländer ändå ska vara inflaterad med 40% när man som köpare valt att betala ett mycket generöst timpris till att börja med för att hålla dem nöjda. Bluffmakeri accepteras ej. Betalar jag någon på löpande räkning enligt ett visst upplägg och min motpart inte kan acceptera villkoren och på egen hand börjar glida ifrån dessa, ja då handlar det om avtalsbrott. Eftersom fusk och bluffmakeri är utbrett och gängse i hantverkarbranschen, har jag - tyvärr - funnit att tydlig tidsredovisning och kontroll är nödvändiga åtgärder för att styra upp det. Rätt ska vara rätt enligt avtal. Klarar vissa entreprenörer inte att reglera detta själva - oavsett om de inte kan klockan eller inte kan räkna eller av annan anledning - får storebror se om de små barnen, så enkelt är det.
 
Thomas59
Mikael_L skrev:
Jag tror det finns måånga fler nöjda kunder än vad man läser om.


Jag tror också att det finns fler missnöjda än vad vi kan läsa, men inte lika många fler ... ;)

.
Det finns det säkert, jag konstaterade bara fakta.
 
Thomas59
Snickar-Urban skrev:
OK vi hantverkare som ifrågasätter om hemliga rabatter finns i verkligheten kan du väl få skratta åt. Det är visserligen oförskämt att förlöjliga oss men är det inte ovärdigt en fullvärdig medlem?
Men allvarligt, det är väl ingen hemlighet att rabattsystem som systematisk och metodiskt hålls hemliga för kunderna existerar. Jag har iofs inga problem med rabatter, markanden är fri så jag kan välja justa hantverkare, jag vet ungefär vad prylkar ska kosta och har själv tillgång till vissa av dessa rabatter, men att ge sken av att dessa ej finns anser jag faktiskt rent löjeväckande. Därav mitt Haha.

Denna diskussion går i repris om och om igen. Min känsla är att upprördheten hos hantverkare som med näbbar och klor försvarar nuvarande system står i direkt proportion till det dåliga samvetet.

Anklagelser som är helt grundlösa och fantasiartade brukar man ju normalt inte bry sig om.
 
Thomas59
Snickar-Urban skrev:
Det här får mig att må fysiskt illa. Finns det enligt dig inga helt seriösa hantverkare här på forumet?
Se mitt inlägg ovan först.

Jag har veterligen aldrig påstått att det inte finns hederliga hantverkare här på forumet. Tvärtom skriver jag faktiskt i den mening du citerar (tack) att det i nästan varje sådan här tråd dyker upp en eller två hantverkare som beskriver hur dom jobbar och som, enligt vad dom beskriver, just tillämpar hederliga och justa affärsmetoder.

I analogi med mitt förra inlägg tror jag att de flesta "hederliga" hantverkare som finns på forumet inte känner sig särskilt träffade och således avstår att diskutera frågan.

Nu ska vi väl inte stämpla alla ANDRA hantverkare som ohederliga. Det kan ju helt enkelt vara så att dom inte vet bättre. Bra hantverkare, JA det är inte osannorlikt. Bra affärsmän, NEJ tydligen inte. Hur får man då ekonomin att gå ihop? Uppenbarligen är uppfinningsrikedomen stor, det har vi otaliga exempel på från missnöjda kunder.

OBS! Dessa trådar brukar inte handla om att hantverkarna gör ett dåligt jobb, även om sådana synpunkter dyker upp ibland, utan att hantverkarna helt enkelt försöker lura kunderna på pengar. Skojeriet är så inarbetat att många kanske inte ens tänker på/förstår att det upplevs som skojeri. Andra gör ju så. Det förekommer dock, på forumet, hantverkare som erkänner tveksamma affärsmetoder men som försvarar dem med att man ju måste tjäna pengar. Som om det fanns någon "lag" på det!
 
Till Byggare_Anders
Jag kanske har missuppfattat dig.
Det finns ohederliga entreprenörer som försöker skinna beställare genom att inte redovisa underlaget för den faktiska materialkostnaden. Det känner vi till.
Men att byggmaterialhandeln skulle ge stora rabatter i efterhand som inte syns på fakturan från byggmaterialhandeln till entreprenören är för mig obekant.
Det är bara här på detta forum som jag har läst om det men ingen kan ge exempel på byggmaterialhandlare som skulle ge dessa rabatter till hantverkare och vilken procentsats det skulle handla om.
Det är ju inte olagligt att ge rabatter så det finns ingen anledning att inte tala om vilka byggmaterialhandlare det handlar om.
 
Mikael_L
Allt man hört har ju inte varit sant ... :D :surprised:
 
Thomas59 skrev:
1. men att ge sken av att dessa ej finns anser jag faktiskt rent löjeväckande

2. Min känsla är att upprördheten hos hantverkare som med näbbar och klor försvarar nuvarande system står i direkt proportion till det dåliga samvetet.

3. Anklagelser som är helt grundlösa och fantasiartade brukar man ju normalt inte bry sig om.
1. Jag har aldrig gett sken av att rabatter i efterhand från byggmaterialhandeln till hantverkare inte skulle finnas eftersom jag inte har hört talas om det tidigare.
Tala om vilka handlare det gäller istället.

2. Du är oförskämd och försöker få det till att om man ifrågasätter det som skrivs här så försvarar man ett ojust system. Menar du att bara för att du påstår något så skall vi andra blint acceptera det utan att fråga vad du fått dina uppgifter ifrån.

3. Så brukar man ju säga när man vill misskreditera den som har en annan åsikt. Då slipper du ju komma med fakta.
 
Byggare_anders:

Huruvida min debatteknink är tramsig eller inte får stå för dig, sådana kommentarer stärker i vart fall inte direkt trovärdigheten hos den man debatterar med.
Självklart tjänar restaurangen pengar på sina råvaror i form av mängdrabatter och självklart tjänar bilfirman pengar på rabatterna dom har på motorolja, bildelar etc. och jag förstår inte varför det ska vara transparans och insyn i byggbranschen men inte i andra branscher, så tramsig eller inte tycker JAG jämförelsen är högst relevant.

Jag förstår inte överhuvudtaget varför ett företag skulle avslöja för en kund vilka priser och rabatter han har, det får väl snarast ses som en ren affärshemlighet och är inget kunden överhuvudtaget har med att göra.

Jag håller till fullo med dig om att det ska vara solklart vad kunden ska betala och sedan ska det avtalet fullföljas från bägge parter -självklart. vill du sedan inte betala detta pris är det bara att vända sig till någon annan och du som har läst på högskola och har koll på matte och allt borde ju även känna till lagen om utbud och efterfrågan, och den inefattar naturligtvis även rabatter. ökar konkurrensen så lär hantverkarna bli mer benägna att efterskänka rabatterna.

Att sedan beijer, woody, XL osv väljer att ha den här prispolitiken är ju knappast hantverkarens fel, han är ju naturligtvis glad att tjäna pengar på sitt material. så är det någon du ska gnälla på så är det väl bygghandlarna i så fall.
Huruvida den här prispolitiken med mängdrabatter är rätt eller fel kan man ju tycka vad man vill om, men hantverkaren kan ju knappast lastas för den.

Sedan upprepar även jag mig med att jag heller aldrig hört talas om några "årsbonusar" eller "återbäringar" men det är kanske skillnad på storstäder kontra småstäder (jag säger inte att dom inte finns, bara att jag aldrig under mina 17 år i branschen hört talas om dom).......hur som helst anser jag fortfarande att det är en affär mellan bygghandlaren och entreprenören och inget som någon annan har med att göra.
 
Snailman
Problemet är väl att de andra brancherna du jämför med, ytterst sällan låtsas ge dig som kund 20% rabatt på en prislista som endast finns till för att lura kunder (i den prislistan är verkliga priset höjt med 100%)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.