Krille4 skrev:
Genomsnittslönen i Sverige är 32000 kr/mån vilket innebär ca 23 000 kr efter skatt. Per vecka blir det drygt 5000 kr vilket räcker till att anlita en hantverkare som tar 625 kr/tim 8 timmar. Så speciellt lågavlönad behöver man inte vara för att en veckas lön bara räcker till att betala en hantverkare en dag.

/Krille
Dels har hantverkarna varit billigare än så de gånger jag anlitat nån men ok säg att dom tar 625 kr tim och då drar man sen av 30 % rotavdrag på det eller gör ni inte det ?. Nej man behöver inte vara låg avlönad men definitivt inte hög avlönad heller jag trodde en system utvecklare inom IT där nästan alla har högskoleexamen motsvarande civ, mag eller minst kand tjänade mer än medel inkomsten i Sverige men fel av mig.
 
MagHam skrev:
På min arbetsplats (Systemutveckling IT) har nästan alla högskoleexamen motsvarande civ, mag eller minst kand.
P g a prispress från Indier mm kan debitering ibland ligga på samma nivåer som en snickare eller elektriker.

Sensmoral: Lön är inte alltid rent kopplad till utbildningsnivå. För min del - som räknar mig som händig - kan det gå jämnt ut att vara tjänstledig och jobba själv med hantverkarjobb hemma.
Det kanske skulle löna sig att ni systemutvecklare organiserade er för att ställa krav på arb.givare och politiker att möta era löneanspråk samt främja för sund konkurans med rättvisa vilkor, arbetsmarknadspolitik och löneutveckling som några av ledorden.
Det funkar.......Byggnads har lyckas till viss del genom en lååååång och slitsam kamp. Det visar sig b la genom att byggnadsarbetare är bland de bäst betalda knegarna i Sverige. Varför??? Joo, därför att vi vill ta så stor del av vinsten som är möjligt. Hur??? Jo, en organsierad grupp som tillsammans ställer krav på sin motpart. Det är ju trots allt vi som säljer jobb till arb.givaren.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Staffans2000
"Inte längre nytt
Skall ha kompensation
Totalsanering
Det känns förfärligt
Sälja skiten
All glädje är bort
nyttjat av andra"


Är det bara jag som häpnar över T S. reaktion på att hennes blivande radhus "besudlats" av några människor och därför krävs en "totalsanering"! Allra helst vill hon "sälja skiten" för att det "nyttjats av andra"... Huset är helt enkelt orent!

På samma sätt motiverar föräldrar som mördar sina döttrar för att dom "nyttjats" av andra, sitt handlande. -hon är oren och besudlad. Skiten måste bort.

Vari ligger skillnaden?

Staffan

PS.
En smärre ersättning för slitage av vitvarorna vore helt i sin ordning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Adam F
  • Laddar…
Nu är tråden väldigt långt från ämnet, men jag håller med, det är svårt att räkna hem att inte stanna hemma från jobbet för att jobba. Nu vet jag att de flesta snickare är mkt snabbare än mig, gör mkt av jobbet bättre, dessutom är jag rätt noggrann så jag tar tid på mig för att få det som jag vill ha det - kombinationen gör nog att jag är 3-4 ggr långsammare, om inte ännu mera på många jobb. Vissa saker tror jag dock att jag kanske gör på ungeär dubbla tiden mot snickare. Men trots att jag är "högutbildad", jobbar inom industrin med OK lön (för industriföretag som inte är de som betalar bäst) och medelålders så visst kan väl en vecka bekosta något mer än 1 dag på en hantverkare, men även med rotavdrag etc så skulle jag säga att det iallafall garanterat krävs 1 vecka för att få en hantverkare 2-3 dagar för mig. Jag slipper dessutom de avgifter som många tar för att "ställa in sig", jag slipper ta bilen till jobbet och äta lunch ute. Vi har funderat på städhjälp, men även detta tycks vara så att jag måste jobba 2-3 dagar för att betala motsvarande 1 dag städning MED ROT. Så tillåter jobbet det, så kan jag ta tjänstledigt, städa i huset halva dan och hämta ungarna tidigt från skolan och fortfarande gå plus på det hela... Jag tycker mitt jobb är kul, men att få pyssla hemma är faktiskt riktigt trevligt också, jag önskar bara att jag hade möjlighet och samvete att be om mera ledigt från jobbet... Hatar man att vara hemma och fixa eller har tummen mitt i handen så är det väl bara att köpa tjänsterna... Sen finns ju saker som man kanske klarar själv men tex el och rörjobb av lite mera komplicerad karaktär kan det nog (iallafall för egen del) kännas säkrare att leja bort...
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Nils82 skrev:
Det kanske skulle löna sig att ni systemutvecklare organiserade er för att ställa krav på arb.givare och politiker att möta era löneanspråk samt främja för sund konkurans med rättvisa vilkor, arbetsmarknadspolitik och löneutveckling som några av ledorden.
Det funkar.......Byggnads har lyckas till viss del genom en lååååång och slitsam kamp. Det visar sig b la genom att byggnadsarbetare är bland de bäst betalda knegarna i Sverige. Varför??? Joo, därför att vi vill ta så stor del av vinsten som är möjligt. Hur??? Jo, en organsierad grupp som tillsammans ställer krav på sin motpart. Det är ju trots allt vi som säljer jobb till arb.givaren.
Skillnaden är ju att byggnadsjobben görs här i landet, man skickar inte sin fasad till indien på målning. Dvs den billiga arbetskraften måste komma hit och leva och bo här. Support, programmering, CAD jobb etc kan man ha ett par kontakter, antingen svenskar som åker till tex indien eller tvärt om, en indier som sitter här och skickar jobb till sina kollegor. Tror det krävs ett sådant upplägg för att få det att funka.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Staffan2000 skrev:
Är det bara jag som häpnar över T S. reaktion på att hennes blivande radhus "besudlats" av några människor och därför krävs en "totalsanering"! Allra helst vill hon "sälja skiten" för att det "nyttjats av andra"... Huset är helt enkelt orent!

På samma sätt motiverar föräldrar som mördar sina döttrar för att dom "nyttjats" av andra, sitt handlande. -hon är oren och besudlad. Skiten måste bort.

Vari ligger skillnaden?
Har du själv svårt att se skillnaden?
 
  • Gilla
Bangan och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nils82 skrev:
Det kanske skulle löna sig att ni systemutvecklare organiserade er för att ställa krav på arb.givare och politiker att möta era löneanspråk samt främja för sund konkurans med rättvisa vilkor, arbetsmarknadspolitik och löneutveckling som några av ledorden.
Det funkar.......Byggnads har lyckas till viss del genom en lååååång och slitsam kamp. Det visar sig b la genom att byggnadsarbetare är bland de bäst betalda knegarna i Sverige. Varför??? Joo, därför att vi vill ta så stor del av vinsten som är möjligt. Hur??? Jo, en organsierad grupp som tillsammans ställer krav på sin motpart. Det är ju trots allt vi som säljer jobb till arb.givaren.
Jo det ligger något i detta.

Men passa sig bara, för det är lätt att bita sig själv i svansen om man lyckas förhandla löner och villkor för bra...

Det är väl både det som systemutvecklare upptäcker nu när jobben går till indien och byggarbetare upptäcker i konkurrensen som kommer hit från andra länder.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Mikael_L skrev:
Har du själv svårt att se skillnaden?
Motivationen är densamma.
Objekten är olika.

Åter till frågan.
Att kräva är en sak. Att få rätt, en annan.
Alltså: förvänta dig ingen kappsäck full med pengar pga. Husbyggarens tarvligheter.
 
Redigerat:
smurfen72 skrev:
Dels har hantverkarna varit billigare än så de gånger jag anlitat nån men ok säg att dom tar 625 kr tim och då drar man sen av 30 % rotavdrag på det eller gör ni inte det ?. Nej man behöver inte vara låg avlönad men definitivt inte hög avlönad heller jag trodde en system utvecklare inom IT där nästan alla har högskoleexamen motsvarande civ, mag eller minst kand tjänade mer än medel inkomsten i Sverige men fel av mig.
Låt oss då säga att en systemutvecklare bara behöver jobba 4,5 dagar för att ha råd med en hantverkare en dag. Jag tror att du missade poängen och jag ser inte riktigt vart du vill komma med ditt resonemang?

/Krille
 
Det finns en intressant skillnad här - som i någon mening har relation till TS ursprungsfråga.

- Ser vi eländet är det alldeles fruktansvärt, både ur den enskilde arbetarens perspektiv, och att få huset besudlat eller campingen belagd med skitiga snickare.

- Ser vi inte eländet är det OK för många. Sömmerskorna som jobbar 18h/dygn åt Levis, eller systemutveclarna i Bangalore som konkurerar med mitt jobb för 150:-/h Hur har dom det egentligen? ...men det är ju så långt borta.
 
Staffans2000
Precis. Så är det!

Men det finns en stor skillnad. Att flytta in i ett nytt hus där några bott tillfälligt under byggtiden, är inte detsamma som att vara slav i en av calcuttas slumbordeller! Det finns inga superlativ i världen som kan få mig att ändra uppfattning.

Men visst.
Som bagatellartat I-landsproblem har naturligtvis trådskaperskan en poäng. Om byggaren lånat ut TS hus under byggtiden till skidturister så skall han naturligtvis betala ersättning för uppkommet slitage. Tro inget annat. Även jag hade blivit irriterad och krävt ersättning. Men från det till att flippa ur fullständigt är steget långt.

Staffan
 
Redigerat:
  • Gilla
Adam F och 1 till
  • Laddar…
Nils82 skrev:
Det kanske skulle löna sig att ni systemutvecklare organiserade er för att ställa krav på arb.givare och politiker att möta era löneanspråk samt främja för sund konkurans med rättvisa vilkor, arbetsmarknadspolitik och löneutveckling som några av ledorden.
Det funkar.......Byggnads har lyckas till viss del genom en lååååång och slitsam kamp. Det visar sig b la genom att byggnadsarbetare är bland de bäst betalda knegarna i Sverige. Varför??? Joo, därför att vi vill ta så stor del av vinsten som är möjligt. Hur??? Jo, en organsierad grupp som tillsammans ställer krav på sin motpart. Det är ju trots allt vi som säljer jobb till arb.givaren.
Det funkar inte för Byggnads, hade det funkat hade vi slippit läsa att två av Sveriges största byggföretag missköter sig, vi hade slippit läsa om utländsk arbetskraft som blir utnyttjad utan att facket bryr sig, gryningsräder mot olagliga prismodeller etc. Det enda Byggnads har gjort är att skapa en bubbla för de som kommer in i den.

Konkurransen är lite annorlunda just för byggande än de flesta andra branscher, eftersom de är så bundna till en fysisk plats. Få andra jobb behöver faktiskt göras på en lokal geografisk plats, undantag saker som sjukvård, barnomsorg, äldreomsorg, till vis handel, turistnäringen etc.

Systemutvecklare, produktion av mat, nästan all form av industriell fabrikstillverkning är ganska oberoende av geografisk plats.
 
  • Gilla
Adam F
  • Laddar…
Krille4 skrev:
Låt oss då säga att en systemutvecklare bara behöver jobba 4,5 dagar för att ha råd med en hantverkare en dag. Jag tror att du missade poängen och jag ser inte riktigt vart du vill komma med ditt resonemang?

/Krille
Tror inte dom behöver jobba 4.5 dag och tror du missade poängen med mitt inlägg. Det är lätt att gnälla att andra vill ha betallt för sitt jobb men själv vill man självklart ha betalt för sitt jobb.
 
smurfen72 skrev:
Tror inte dom behöver jobba 4.5 dag och tror du missade poängen med mitt inlägg. Det är lätt att gnälla att andra vill ha betallt för sitt jobb men själv vill man självklart ha betalt för sitt jobb.
Jag uppfattade det som du ansåg att han var lågutbildad och hade låg lön eftersom det han måste jobba en vecka för att ha råd med en hantverkare en dag? Jag bevisade bara att det krävs just en veckas arbete för att en person med genomsnittsinkomst ska ha råd med en hantverkare en dag.

I och med att ungefär 80% av mina kollegor är just systemutvecklare vet jag hur mycket de måste jobba. Då jobbar jag ändå i ett företag som inte är så utsatt för internationell konkurrens. Räknar man även med att systemutvecklare måste betala sitt studielån blir den disponibla inkomsten inte så långt ifrån vad en byggnadsarbetare har.

Åter till ämnet så kan jag ha förståelse för att TS är mycket besviken. Köper man ett nytt hus för ett antal miljoner skulle jag också bli extremt besviken om byggherren lånat ut (hyrt ut?) huset bara för att själv spara eller tjäna några tusenlappar. Jag förstår inte riktigt hur han kan skylla på en tankevurpa då det naturligtvis bara är ett sätt för honom att spara eller tjäna extra pengar själv.

Som kompensation hade jag förväntat mig en extremt ordentlig flyttstädning samt något lämpligt tillval som t ex en altan.

/Krille
 
AndersPS skrev:
Det funkar inte för Byggnads, hade det funkat hade vi slippit läsa att två av Sveriges största byggföretag missköter sig, vi hade slippit läsa om utländsk arbetskraft som blir utnyttjad utan att facket bryr sig, gryningsräder mot olagliga prismodeller etc. Det enda Byggnads har gjort är att skapa en bubbla för de som kommer in i den.

Konkurransen är lite annorlunda just för byggande än de flesta andra branscher, eftersom de är så bundna till en fysisk plats. Få andra jobb behöver faktiskt göras på en lokal geografisk plats, undantag saker som sjukvård, barnomsorg, äldreomsorg, till vis handel, turistnäringen etc.

Systemutvecklare, produktion av mat, nästan all form av industriell fabrikstillverkning är ganska oberoende av geografisk plats.
Jo, det finns befogad kritik till facket men de har lyckats med en hel del mellan 1900-1990......sen kan man väl säga att den positiva utvecklingen för arbetare stangnerat.
Som arbetstagare i annan branch får man väl hävda sin rätt på ett annat vis än man gör i byggbranchen. Geografi är en faktor, inget man kan skylla på.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.