TRJBerg
- Hantverkare ska inte skada det hus de arbetar i.
- Hantverkare ska utföra arbetet på ett fackmannamässigt sätt.
- Om de orsakar skada ska de ersätta husägaren/beställaren.
Sedan måste man se på graden av skada och värdet på det som skadas också.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
- Hantverkare ska inte skada det hus de arbetar i.
- Hantverkare ska utföra arbetet på ett fackmannamässigt sätt.
- Om de orsakar skada ska de ersätta husägaren/beställaren.
Sedan måste man se på graden av skada och värdet på det som skadas också.
absolut inte men ibland så är saker inte i det skicket så det tåls att beträda
Och ibland ska man inte bråka för saker som man vet att det inte är perfekt innan.
Man ska välja sina fighter. tejprester kan torkas av snabbt lacksläp kan fixas lätt själv
Tyvärr får snickare mm jävligt mycket skit
Och det ska vara billigare än billigast även försäkringsbolagens beteende är så.
Så jag säger skaffa lägre blodtryck Torka rent själv eller jag Vet att lacken är sekunda fixa själv går fortare och trevligare än att skriva massa här
Man kan ta några kort skicka till personen om tips eller skit i det gör själv
Tack och hej trevlig helg
 
  • Haha
leffeisala
  • Laddar…
K kimmens skrev:
absolut inte men ibland så är saker inte i det skicket så det tåls att beträda
Och ibland ska man inte bråka för saker som man vet att det inte är perfekt innan.
Man ska välja sina fighter. tejprester kan torkas av snabbt lacksläp kan fixas lätt själv
Tyvärr får snickare mm jävligt mycket skit
Och det ska vara billigare än billigast även försäkringsbolagens beteende är så.
Så jag säger skaffa lägre blodtryck Torka rent själv eller jag Vet att lacken är sekunda fixa själv går fortare och trevligare än att skriva massa här
Man kan ta några kort skicka till personen om tips eller skit i det gör själv
Tack och hej trevlig helg
Syftar du på mig?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Kempa_swe
L lillefar skrev:
Vi har haft hantverkare här efter en vattenskada. När de tog bort all skyddspapp så följde det med lack från golvet.

Som ni ser var golvet redan slitet, men det blev inte direkt vackrare.

Hur ska jag tänka i kontakten med firman.
Kan jag kräva omslipning, golvet var ju inte direkt i nyskick.
Borde jag tänka prisavdrag (de har gjort en del jobb förutom försäkringsdelen)?
Vara nöjd med livet och gå vidare?[bild] [bild]
Beror på hur golvet varit behandlat innan, med vilken lack, förarbete, hur gammal lacken är mm mm. Har det inte slipats och rengjorts noga innan lacken applicerades samt om det ej varit en bra lack så släpper den lätt.
 
  • Gilla
leffeisala och 1 till
  • Laddar…
Hej, kvittar vilken tejpar som brukas på trägolv, lacken slipper när man drar av tejpen. Är golvläggare och tejpar aldrig efter samma händelse på jobbet för några år sedan, då fick vi kosta slip och lackning av golven. För när man bruka lack med lösningsmedel händ det aldrig men skiten dyckade upp när vattenlösliga lacken kom i handelen så begär slip och lack av golvet du med full rett.
 
  • Gilla
leffeisala
  • Laddar…
Det spelar ingen roll vilken tejp som används om underlaget/underarbetet/lacken är undermåligt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi har också haft försäkringsärende pga vattenskada i köket. Där fick vi nytt golv då de var tvungna att riva upp det (inga konstigheter) däremot hade de sönder kaklet (flertalet plattor sprack) och det ersatte de utan att blinka. Lyft det med dem och se om de kan komma med ett förslag du är nöjd med.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Dem kan mycket väl använt rätt tejp. Lacken kan va så dålig att den lossnar ändå.

Har dem gjort rätt ligger felet inte hos dem
Det följde träfiber med så då är det definitivt fel typ av tejp!
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
M matsgran skrev:
Det följde träfiber med så då är det definitivt fel typ av tejp!
Eller fel typ av trä.
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 2 till
  • Laddar…
A Arne_Planka skrev:
Eller fel typ av trä.
Jag arbetar med den typen av arbeten och de tejpsorter vi använder fäster väldigt dåligt, så antagligen har de valt en starkare typ av tejp!
 
  • Gilla
Skumpe
  • Laddar…
Tack för alla åsikter.

Jag har reflekterat så här efter alla inlägg

Om hantverkarna väljer att tejpa fast skyddspappen på ett underlag som eventuellt kan skadas av det så borde de ha lyft detta med oss.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
A Arne_Planka skrev:
Eller fel typ av trä.
Detta händer på gran golv. Hände även när jag byggde växthus i limträ. Oljegrundad och tejpade därpå. Trä följde med.
 
Skumpe
R Real-House skrev:
Hantverkarna har försökt skydda golvet vid renovering och troligtvis med ändamålsenlig tejp. Om lacken då försvinner vid borttagning av tejpen så var det troligtvis dags att lacka om golvet och svårt att få till att hantverkaren ska stå för renovering av golvet/fakturaavdrag/tröstpengar.

Finns nog enkla sätt att snygga till detta utan att göra om hela golvet.
Det är inte rätt tejp. Använder du tejp för ömtåliga ytor blir det inte så här.
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
Det blev en bra ekonomisk kompensation, sen gör vi jobbet själva.

Alla överens och alla nöjda
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.