Vi har haft hantverkare här efter en vattenskada. När de tog bort all skyddspapp så följde det med lack från golvet.

Som ni ser var golvet redan slitet, men det blev inte direkt vackrare.

Hur ska jag tänka i kontakten med firman.
Kan jag kräva omslipning, golvet var ju inte direkt i nyskick.
Borde jag tänka prisavdrag (de har gjort en del jobb förutom försäkringsdelen)?
Vara nöjd med livet och gå vidare? Trägolv med tydliga vita remsor av byggtejp och fläckar, behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trägolv med märken och fläckar, delar av gröna och vita stolar i överkanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här har det rent följt med trä Slitage och fläckar på ett ljust trägolv med synliga repor och små spill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du ska absolut inte vara nöjd. Dom ska åtgärda det skadade
 
  • Gilla
TSkoogh och 18 till
  • Laddar…
Hantverkarna har försökt skydda golvet vid renovering och troligtvis med ändamålsenlig tejp. Om lacken då försvinner vid borttagning av tejpen så var det troligtvis dags att lacka om golvet och svårt att få till att hantverkaren ska stå för renovering av golvet/fakturaavdrag/tröstpengar.

Finns nog enkla sätt att snygga till detta utan att göra om hela golvet.
 
  • Gilla
  • Wow
tank77 och 17 till
  • Laddar…
Fel tejp skulle jag säga, finns ändamålsenlig om golvet är behandlar.

Vi gjorde felet att använda vanlig tejp när vi skulle skydda golvet vid inflyttning och fick sådana märken. Tycker golvläggarna borde sagt något men men.

Men en golvläggare ska veta det och måste åtgärda.
 
  • Gilla
Flamman och 14 till
  • Laddar…
V
L LoTiX skrev:
Fel tejp skulle jag säga, finns ändamålsenlig om golvet är behandlar.

Vi gjorde felet att använda vanlig tejp när vi skulle skydda golvet vid inflyttning och fick sådana märken. Tycker golvläggarna borde sagt något men men.

Men en golvläggare ska veta det och måste åtgärda.
Dem kan mycket väl använt rätt tejp. Lacken kan va så dålig att den lossnar ändå.

Har dem gjort rätt ligger felet inte hos dem
 
  • Gilla
tank77 och 7 till
  • Laddar…
E
Det är jättetråkigt på golvet såklart. Men att kräva en omslipning när golvet är i det där dåliga skicket är inte rimligt. Att däremot bättra skadorna med någon liknande lack är absolut rimligt.
 
  • Gilla
Tord Gustavsson och 8 till
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Dem kan mycket väl använt rätt tejp. Lacken kan va så dålig att den lossnar ändå.

Har dem gjort rätt ligger felet inte hos dem
Man kan inte "ha gjort rätt" när resultatet ser ut så där - man får anpassa tejpen efter förutsättningarna om man nu absolut måste tejpa mitt på golvet vilket jag har lite svårt att se att man måste. Lägger man skyddspapp så tejpar man våderna mot varandra - inte mot golvet utom möjligen ute vid golvlisten och då använder man för underlaget och ändamålet lämplig tejp.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 48 till
  • Laddar…
nikasp
  • Gilla
Ingrid HG
  • Laddar…
Sittställning
Detta misstag förväntas av nybörjar inte proffs.
 
  • Gilla
HEM2121 och 4 till
  • Laddar…
T
Jag skulle kontaktat dem och bett dem åtgärda skadorna. Med tanke på golvets skick så kanske det räcker med omlackering eller liknande. Alt be om prisavdrag på deras jobb. Min gissning är att det kommer sluta med ett prisavdrag på fakturan.
 
  • Gilla
Tord Gustavsson och 4 till
  • Laddar…
Och så undrar en del varför man är skeptisk mot hantverkare..
 
  • Gilla
losskägg och 14 till
  • Laddar…
Vi har haft jättebra snickare och han är medveten om problematiken.
De har inte på nått vis slingrat sig eller så.
Jag har blivit lite klokare, ska prata med dom i morgon.
 
  • Gilla
OppfinnarJocke och 7 till
  • Laddar…
Har de använt blå maskeringstejp och fått detta resultatet, då har de gjort vad de kan. Har man använt något annat, ja då har man inte använt försiktighetsprincipen. Jag har haft hantverkare som gjort bägge sakerna. Jag åkte på att slipa om en tröskel en gång efter för kraftig tejp, men jag gjorde det själv då det ändå var dags.
 
  • Gilla
kimmens och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Har de använt blå maskeringstejp och fått detta resultatet, då har de gjort vad de kan. Har man använt något annat, ja då har man inte använt försiktighetsprincipen. Jag har haft hantverkare som gjort bägge sakerna. Jag åkte på att slipa om en tröskel en gång efter för kraftig tejp, men jag gjorde det själv då det ändå var dags.
Finns ju både gul och lila som är ännu svagare, men grundfrågan kvarstår - varför i helsike tejpar man mitt på golvet???
 
  • Gilla
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.