A Andy78 skrev:
Det du beskriver låter omständigare än att montera av gamla skivan och malla av den mot nya.
Det blir ungefär samma moment om man använder den gamla som mall. Snickaren måste under alla omständigheter dit och titta innan skivan beställs/hämtas.
 
H hempularen skrev:
Det blir ungefär samma moment om man använder den gamla som mall. Snickaren måste under alla omständigheter dit och titta innan skivan beställs/hämtas.
Aha hur kommer det sig?
 
A Andy78 skrev:
Aha hur kommer det sig?
Nu är jag inte hantverkare. Men om jag vore det och någon beställer att jag skall byta ut en skiva på ex. 1,5 m. Så skulle jag inte ta det beskedet som en tillräcklig sanning för att beställa en skiva på 1,5m. Man måste undersöka hur det ser ut på plats innan man ger sig på ett sådant projekt. Åtta gånger av tio, stämmer det säkert. Det skall vara en skiva på 152cm, 30mm tjock, 60 cm djup osv. Men de andra två gångerna av 10 skulle det bli jag som står där med fel bänkskiva. Bänkskivor kan vara udda på väldigt många fler sätt än man kan komma på att fråga om.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nu är jag inte hantverkare. Men om jag vore det och någon beställer att jag skall byta ut en skiva på ex. 1,5 m. Så skulle jag inte ta det beskedet som en tillräcklig sanning för att beställa en skiva på 1,5m. Man måste undersöka hur det ser ut på plats innan man ger sig på ett sådant projekt. Åtta gånger av tio, stämmer det säkert. Det skall vara en skiva på 152cm, 30mm tjock, 60 cm djup osv. Men de andra två gångerna av 10 skulle det bli jag som står där med fel bänkskiva. Bänkskivor kan vara udda på väldigt många fler sätt än man kan komma på att fråga om.
Jag förstår inte riktigt problemet med att beställa en större bänkskiva och såga till den på plats?
 
Snablis
Det vore bra om ts kan komplettera med information om restid till IKEA, samt om lgh ligger i ett gårdshus med 4 trappor utan hiss, eller inte. Gick det att parkera i närheten?
Har själv varit på jobb med 45 minuters etablering pga lgh i gårdshus med låsta dörrar som inte gick att ställa upp samt möjlig parkering 10 minuter från porten. Känns som att ts inser att 14 timmar är skäligt, ifall inte info om tex IKEA 5 min bort och lgh i bottenplan med parkering utanför porten tillkommer.
 
Fel djup, fel tjocklek. Den befintliga vinklar ned mot golvet, den bef har en liten böjning som beställaren råkar glöma berätta om. Det visar sig vara en underlimmad diskho. Det finns säkert minst 100 ytterligare saker som inte behöver vara standard med en bänkskiva.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Det är ju så svårt.
Man skall ALLTID komma överens om priset innan påbörjatarbet. De vill alltid dra ut på tiden. De brukar ALLTID slarva med nåt ändå. Hitta fel, därefter pruta ner priset, samt begär skriftligt specifelad faktura. PS informera de att andra hantverkare skall kolla och besikta arbetet innan betalning. Jag monterade 30m2 sten med skärning på plats exklusive rörarbetet. 1 timma.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Om man tar in rörmokaren för en skruvkoppling till en blandare så är man ganska medioker i sitt yrkeskunnande. Men om det är en fast koppling så kanske denne behövt att ta ut en röris. Men det är svårt att ta ställning till om det är saltat eller inte då du inte har bifogat några specs. Om det enbart står 14 timmar för enbart hans/hennes jobb så är det i överkant såvida det inte är lång resväg, krångligt utöver det vanliga etc. Men börja med att fråga snickaren så att inga missförstånd om varför uppstår.
”Om man tar in rörmokaren för en skruvkoppling till en blandare så är man ganska medioker i sitt yrkeskunnande.”
Som företagare kan det bli mycket kostsamt om du börjar hålla på med vatten. I en snickares entreprenadsförsäkring står det klart och tydligt att försäkringen inte täcker ifall du börjar leka rörmokare.
 
  • Gilla
Snablis och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Njaaa. Att korrekt mäta en bänkskiva är lite av en egen vetenskap. Det finns i princip inga räta vinklar i något hus. Bänkskivor måste ofta sågas lite snett för att passa mot hörnet.

Det finns säkert många duktiga hantverkare som klarar ett sådant här bänkbyte på typ 5h, om de har tur. Men 14h är inte orimligt.

Snickaren måste rimligen först ha åkt dit för att se vad som skall göras. Ta mått. Beställa bänkskiva, hämta bänkskiva. Såga skivan, ta upp hål för diskhon, fuktisolera kanten i skivan med silikon, sätta kant på den sågade sidan av skivan. Nu vet vi inget om restider i det här fallet, men redan där kan det ha gått åt 6 - 7h. Men sedan kommer själva demonteringen och monteringen. Till demonteringen skall man inte glömma att silikonfogen måste skrapas bort ordentligt. från kaklet.

Totalt är det rätt många moment för att byta en bänkskiva.
ja, hantverkaren gjorde allt du nämnde. han reste också 45 km för att köpa bänkskivan från ikea.
 
B
A Ade09 skrev:
ja, hantverkaren gjorde allt du nämnde. han reste också 45 km för att köpa bänkskivan från ikea.

Oxh du knorrar över 14 timmar o den tiden skall en rörmokaren rymmas med tiden.

Nästan lite oförskämt
 
Snablis
Stod det ngt om mil eller restid på fakturan? Var det 45km t/r eller enkel resa? Beroende på hur man jobbar kan man ta milersättning eller "bil" som det kan stå på fakturan. En del skriver timmarna från att de lämnar stället man hämtar sina verktyg på. 4,5 mil i stockholm kan ta en timme att köra beroende på trafik, är det dessutom nära lönehelg när man är på IKEA är det riktigt långa köer och bara kassan kan ta 30-40 minuter.
Det är riktigt svårt att svara på om timmarna stämmer när vi inte har nästan ngn information om omständigheter.
En kund som ringer och "bara vill ha allt löst" utan egen inblandning betalar för allt man gör. En kund som inte vill betala för alla moment handlar ofta grundmaterialet själv som tex bänkskiva, köks-stommar eller själva fönstret själv och spara då in timmar för hantverkaren att åka runt i bil å köpa saker som är specifika för projektet.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
A Ade09 skrev:
han köpte bänkskivan själv från ikea
Och den var det för stort djup på
 
A Ade09 skrev:
Hej,
Jag flyttade från en lägenhet men behövde fixa bänkskivan på grund av några knivskrapor på bänkskivan. Jag har nu fått fakturan och det står att hantverkaren har gjort jobbet i 14 timmar. Jag tycker att timmarna är för mycket jämfört med det utförda jobbet. bänkskivan var cirka 140 cm lång och var ansluten till diskbänken. köket har också kakel. hur många timmar tycker ni att jobbet borde ha varit för att jag känner mig lite lurad. tack för dina insikter
Fixa eller byta? Vad var det för material i skivan?
 
A Ade09 skrev:
Hej,
Jag flyttade från en lägenhet men behövde fixa bänkskivan på grund av några knivskrapor på bänkskivan. Jag har nu fått fakturan och det står att hantverkaren har gjort jobbet i 14 timmar. Jag tycker att timmarna är för mycket jämfört med det utförda jobbet. bänkskivan var cirka 140 cm lång och var ansluten till diskbänken. köket har också kakel. hur många timmar tycker ni att jobbet borde ha varit för att jag känner mig lite lurad. tack för dina insikter
Jag tycker att det ser fint ut! Tja det är ju några tusenlappar men det är ju inköp, kapa, måtta, mm. Känns inte så orimligt om han fick sköta planeringen. Om allt var klart så är det nog i överkant.
 
A Ade09 skrev:
vi hade inget överens. Jag frågade hur lång tid jobbet tar innan det började men han kunde inte ge något svar eftersom han var osäker. han bytte ut den gamla bänkskivan och gjorde om diskbänken
Jag hade gjort jobbet på 2-3 timmar om det bara var denna lilla bänkskiva som visas på filmen. Borttagning gammal skiva 30 min. Tillkapning skiva samt eventuell kantlistning 40min..ursågning vask samt överflyttning av ho och blandare 60min.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.