oscarwww oscarwww skrev:
Det är väl OK att fakturera för tiden bara hantverkare informerar kunden först om det, så man har möjlighet tacka nej, allt annat är förkastligt.
Det gäller att hålla tungan rätt i mun när man beställer ut en hantverkare. Ber man en hantverkare komma och titta på ett jobb och lämna ett pris har hantverkaren ingen laglig rätt att fakturera för sin tid ifall inte hantverkaren uttryckligen informerar om att det kommer kosta pengar.

Beställer du däremot en hantverkare för att utföra ett jobb på löpande räkning får du nog snällt finna dig i att hantverkaren kommer fakturera för sin tid även om hantverkaren bara tittar på jobbet första gången. Hantverkaren ska dock via dagbok kunna förklara vad det är han vill ha betalt för.

Sen kan jag personligen tycka att det är bra om man är tydliga mot varandra från början. Säger hantverkaren att jag måste nog komma ut och titta på jobbet så jag förstår vad du vill ha gjort och samtidigt mängda lite material så kan hantverkaren för tydlighetens skull även nämna att hen kommer ta betalt för sin tid.
Samtidigt kan jag bara råda en konsument som av någon anledning förväntar sig att denna tid ska vara gratis att fråga hantverkaren ifall han kommer vilja ha betalt för denna tid om hantverkaren nu inte informerar om detta.
 
  • Gilla
Nps och 1 till
  • Laddar…
T
S Sylvek skrev:
Detta är något som kommer bli standard inom en snar framtid,
Alla seriösa hantverkare kommer börja debitera kundmöten, för att få bukt med alla okynnes offerter folk vill ha för att bedöma kostnader,
Alltså folk vill ha offert men inget arbete utfört,
Och det är FINE, så länge det är tydligt. Så man har chansen att välja någon annan istället för att få tre överraskningsfakturor á 2000 spänn för att man tog in tre offerter på ett blandarbyte.

Det kan ju inte vara särskilt svårt att lägga till "...och det besöket kostar ungefär tvåtusen" och kanske även "men vi drar av det om vi får jobbet" när man ändå kommunicerar med kunden och säger att man behöver "komma och kolla" och bestämmer tid.

(Återstår bara att lösa vem som ska betala vem när jag varit tvungen att ta ut en semesterdag i väntan på en hantverkare som aldrig dyker upp.)
 
  • Gilla
Heidina och 5 till
  • Laddar…
S Spiffe skrev:
Hej,
Jag har råkat ut för en sak som gör mig alldeles paff. Jag håller på att färdigställa ett utekök dit jag tänkt dra vatten. Jag har haft några VVS firmor för att titta på det hela, var man kan göra genomföring genom väggen och vilken ledning man kan koppla på. En kille var här i 25 minuter och kikade, nickade och sa att det verkar görbart. Sedan åkte han. Döm av min förvåning när det landar en faktura med en slags rådgivningsavgift på 900 kr samt utkörningsavgift på 400....plus moms förstås. Jag har anlitat hantverkare en del genom åren och då har oftast mer än en firma besökt mig och framräknat ett prisförslag (renovering av badrum, målning etc). och då kanske det handlar om att lägga ned lite tid för att räkna och återkomma med ett förslag. Det här är ju inte ens på den nivån. Jag har inte ens fått ett prisförslag Jag kan inte för mitt liv hitta någon motivering till varför det här skulle kosta. Han har ju bara besökt mig, det är ju inte så att jag fått en planering eller ens en offert eller kostnadsförslag. Jag kan tillägga att det inte sas något ord om att det skulle kosta något att göra ett besök när jag ringde dem. Det här är en större firma med ca 80 anställda fördelat över 5 orter i väst Sverige. Jag har själv jobbat som konsult och sålt min tid, men att ta betalt för ett simpelt kundmöte har jag aldrig gjort. All tid är ju inte debiterbar och man för ta betalt för det arbete man faktiskt utför. Besök av en potentiell kund var för mig inte debiterbar tid. Hur ska jag tänka kring detta. Spontant tänker jag "bestrid". Jag har ju faktiskt inte fått någon tjänst utförd. Eller tänker jag fel?
Jag skulle höra av mig till dem och fråga om detta verkligen var ett skäligt pris för att "nicka" lite. Däremot att besöket skulle vara helt gratis hade jag aldrig räknat med om det inte stod tydligt att rådgivning är gratis på deras hemsida exempelvis.

Hade 2 elektriker på besök troligtvis en lärling som fixade nya kablar där jag lyckats borra genom elkablar i en vägg. Det besöket kostade 1380kr. Rimligt när ett jobb har utförts men en firma som försöker mjölka lite redan när man snackar med dem skulle jag vilja undvika!
 
T tanaris skrev:
Dålig rörmokare, kan jag tycka. Det borde ligga i yrkets natur att veta att blandare och diskbänkar finns i olika varianter och säkerställa passformen innan pris lämnas. T ex genom att mäta tjockleken på bänkskivan, berätta vad den gamla blandaren är av för modell och komplettera med ett par bilder.

Men ja, förutsatt att offerten är utformad korrekt med relevanta brasklappar om passform och att kunden upplysts om att det kan bli problem är det i övrigt helt ok att fakturera.

Fast här handlar det ju snarare om att rörmokaren _alltid_ vill åka och mäta den gamla blandaren först och fakturera för det besöket, trots att den nya kanske passar rakt av i 80% av fallen (ren gissning, kan vara 79% också).
Om du hade läst inlägget lite mer noga så var det kunden som skulle köpa en blandare och lägga på bänken till rörmokaren kom. Då lär nog rörmokaren förutsätta i väldigt många fall att kunden vet vad hen håller på med och köper en blandare som passar.
Kanske en snäll rörmokare slänger ur sig något i stil med. ”Köp nu en blandare som passar”.

Vi har själva mer än en gång haft problem med att kunder köper saker själva som ska installeras men som inte passar. Tyvärr innebär detta bara massa strul för alla. Tro det eller ej men sådana här bommkörningar vill vi helst inte ta betalt för. Men ibland måste vi.
 
  • Gilla
Paintball1 och 2 till
  • Laddar…
E ESM81 skrev:
Jobbar ni gratis?
Nej.
Varför ska då hantverkare göra det?

Ojojoj. Nu blev jag provocerad. där gick min propp!! känsliga läsare avstå från nedan !!

Ööh. Jo det är många som gör saker utöver sin arbetstid.

Jag jobbar på sjukhus och många av mina kollegor lägger många timmar i veckan på obetalt övertidsarbete. De som dessutom forskar (många) lägger under sitt avhandlingsarbete tid ( 4 år heltid, görs oftast på 5-8 år halvtid) dvs 8000 arbetstimmar varav merparten görs gratis, alt med egna pengar dvs man jobbar extra helger och nätter och tar sedan ut ledighet för den extra lönen och forskar. Man får efter 4 års forskarutbildning ett lönepåslag på 1500kr. Jag har träffat så mycket hantverkare i mitt liv ( uppvuxen i hantverkarfamilj/ möbelfabrik) och de kommer oftast när de skall och sticker senast absolut senast när de slutar. Alltid kort dag innan röddag. Kommer iväg tidigt på fredagar. Det tar oftast pauser, frukost , fika och äter ordentlig lunch. Åker och handlar 2 pers för att köpa några brädor eller småprylar. Tar betalt för att köra fram sin bil vilket är ok kanske en gång per dag men när man har 2-4 kunder per dag som min elektriker( han är bra!) och tar 500kr per kund! Det är inte som att de springer benen av sig direkt, jmt med en läkare eller ssk på akuten eller vissa andra kategorier som verkligen sliter till låg lön och som knappt sitter ned på 8-12 timmars arbetspass som inom vård ex. När man ser tempot som vissa hantverkare håller, eller när de tar mobilsamtal med andra kunder i 25 min när jag betalar eller tar med sig allt överblivet material i form av skruvar spik etc etc som jag betalat blir man nästan tokig.
Svenska hantverkare är sjuuukt bortskämda med stadig lön och oftast rel bra arbetsförhållanden, ofta i en hyfsat ostressig miljö.
Ok alla hantverkare som nu känner sig oskyldigt anklagade det finns många av er som gör ett skitbra jobb duktiga, noggranna, smarta. Men det är inte ett skitjobb ni har.
Följ med en natt till ett stressigt 12-16 timmars pass på akuten så skall vi se vad du tycker efter det!
Är jag för hård?
 
  • Gilla
Heidina och 5 till
  • Laddar…
T
Krille-72 Krille-72 skrev:
Om du hade läst inlägget lite mer noga så var det kunden som skulle köpa en blandare och lägga på bänken till rörmokaren kom. Då lär nog rörmokaren förutsätta i väldigt många fall att kunden vet vad hen håller på med och köper en blandare som passar.
Kanske en snäll rörmokare slänger ur sig något i stil med. ”Köp nu en blandare som passar”.

Vi har själva mer än en gång haft problem med att kunder köper saker själva som ska installeras men som inte passar. Tyvärr innebär detta bara massa strul för alla. Tro det eller ej men sådana här bommkörningar vill vi helst inte ta betalt för. Men ibland måste vi.
Ja, och är det så att rörmokaren har gjort sitt bästa för att upplysa om riskerna med privatköpt utrustning och det ändå inte passar ser jag inga konstigheter i att man tar betalt.

Personligen tar jag mycket hellre den risken än att en rörmokare ska bestämma vad jag ska ha för blandare hemma.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Den rörmokaren var inte vidare smart säger jag då. Rörmokaren vet såklart att det kan vara olika avstånd vilket inte kunden vet. Det är därför rörmokaren måste ställa den kompletterande frågan och be kunden mäta, kanske ta en bild med en tumstock med och/eller ett skjutmått. Är det fortfarande oklart så måste man såklart framföra det och säga att man måste komma och titta på plats och säga om man vill ha betalt för den tiden eller inte. Är man så dum att man inte frågar om saker som man vet kan vara problem och som kunden inte talat om, jag då är det nog bäst att alltid åka och kolla.
Det kanske är så att kunden vet att hen har en specifik blandare från FM Mattson som hen vill byta mot en specifik från Mora och rörmokaren vet att de har exakt samma avstånd och att det bara är att byta rakt av.
Eller precis tvärtom, rörmokaren kan redan då säga att måtten skiljer så det kommer inte passa.
Något säger mig att många enkla ärenden kan lösas snabbare och billigare så. Sen kanske det är en liten andel för rörmokare och en större för elektriker eller liknande, men ibland går det och då kan man spara hantverkarens restid.
Jag förstår dina tankar och inser att mitt inlägg inte var jättetydligt formulerat. I exemplet jag försökte skriva skulle kunden köpa en blandare och lägga fram på bordet. Rörisen visste helt enkelt inte vilken blandare kunden tänkt köpa. Men eftersom jag i den inledande texten svajar till det med att det kan vara svårt att via en bild avgöra om en ny blandare kommer passa eller inte så förstår jag att du missförstod inlägget.

Kärnfrågan är ändå lite intressant när vi pratar om ett så litet jobb som att byta blandare. Själva bytet verkar inte folk ha några problem med att betala för. Men om det behövs rådgivning så verkar många anse att den tiden ska vara gratis.
Blir lite likt vad vissa skriver i andra trådar där dom tycker att arbetstiden som behövs för att köpa material inte behöver betalas eller snarare att tiden aldrig ens ska hamna på fakturan.
Att arbetstiden börjar och slutar vid tröskeln helt enkelt.
 
T tanaris skrev:
Ja, och är det så att rörmokaren har gjort sitt bästa för att upplysa om riskerna med privatköpt utrustning och det ändå inte passar ser jag inga konstigheter i att man tar betalt.

Personligen tar jag mycket hellre den risken än att en rörmokare ska bestämma vad jag ska ha för blandare hemma.
Att en rörmokare informerar om vad som händer med reklamationsrätten när en kund vill köpa en blandare själv är såklart önskvärt.

Men vill kunden köpa en egen blandare så får nog kunden se att att projektera på egen hand så blandaren verkligen passar när rörmokaren dyker upp. Om nu rörmokaren ens vill installera en blandare som du väljer att köpa själv.
 
  • Gilla
Lassiter
  • Laddar…
G Gornor Ulragh skrev:
Ojojoj. Nu blev jag provocerad. där gick min propp!! känsliga läsare avstå från nedan !!

Ööh. Jo det är många som gör saker utöver sin arbetstid.

Jag jobbar på sjukhus och många av mina kollegor lägger många timmar i veckan på obetalt övertidsarbete. De som dessutom forskar (många) lägger under sitt avhandlingsarbete tid ( 4 år heltid, görs oftast på 5-8 år halvtid) dvs 8000 arbetstimmar varav merparten görs gratis, alt med egna pengar dvs man jobbar extra helger och nätter och tar sedan ut ledighet för den extra lönen och forskar. Man får efter 4 års forskarutbildning ett lönepåslag på 1500kr. Jag har träffat så mycket hantverkare i mitt liv ( uppvuxen i hantverkarfamilj/ möbelfabrik) och de kommer oftast när de skall och sticker senast absolut senast när de slutar. Alltid kort dag innan röddag. Kommer iväg tidigt på fredagar. Det tar oftast pauser, frukost , fika och äter ordentlig lunch. Åker och handlar 2 pers för att köpa några brädor eller småprylar. Tar betalt för att köra fram sin bil vilket är ok kanske en gång per dag men när man har 2-4 kunder per dag som min elektriker( han är bra!) och tar 500kr per kund! Det är inte som att de springer benen av sig direkt, jmt med en läkare eller ssk på akuten eller vissa andra kategorier som verkligen sliter till låg lön och som knappt sitter ned på 8-12 timmars arbetspass som inom vård ex. När man ser tempot som vissa hantverkare håller, eller när de tar mobilsamtal med andra kunder i 25 min när jag betalar eller tar med sig allt överblivet material i form av skruvar spik etc etc som jag betalat blir man nästan tokig.
Svenska hantverkare är sjuuukt bortskämda med stadig lön och oftast rel bra arbetsförhållanden, ofta i en hyfsat ostressig miljö.
Ok alla hantverkare som nu känner sig oskyldigt anklagade det finns många av er som gör ett skitbra jobb duktiga, noggranna, smarta. Men det är inte ett skitjobb ni har.
Följ med en natt till ett stressigt 12-16 timmars pass på akuten så skall vi se vad du tycker efter det!
Är jag för hård?
Jag som arbetsgivare håller med dig. Tänk vad bra om man fick alla hantverkare att jobba lite övertid gratis. Att springa benen av sig varje dag och gärna gå med på lite sänkt lön.
Det skulle vara ljuv musik i mina öron.

Jag beundrar verkligen sjukvårdspersonal. Förstår inte hur vissa pallar när dessutom lönen ofta är låg. Så all respekt åt sjukvårdspersonalen.

Det här med att åka och handla har vi förbjudit sen länge. Ingen får åka och handla utan godkännande först. Vi kör sedan ca 2 år tillbaks ett projekt där vi använder budbilar. Och det spar vi faktiskt pengar på även om det skulle handla om en tub latex,
Men ibland måste killarna handla själva eller arbetsplatsen ligger så nära att det inte lönar sig med budbil. Då kanske vi måste låta dom åka 2 st för arbetsmiljlölagens skull. Är det tex. Gips så ska det bäras av 2.

Visst är tempot olika hos olika hantverkare. Men jag skulle nästan ha filmat tempot på en kontorsarbetsplats där vi nyligen genomförde ett arbete. Många hade tempo när dom rörde sig som en Zombie. Fast jag måste erkänna att jag själv inte är snabbare efter en dag på kontoret. Kroppen sover liksom när man hasar sig upp.

Som jag brukar skriva. Handla hantverkstjänster på fast pris. Då slipper ni störa er på någon som långskiter. Då blir det bara jag som stör mig och det räcker. :rofl:
 
  • Gilla
Lassiter
  • Laddar…
P PelleWidell skrev:
Lite komiskt att du ifrågasätter mattelektioner och själv gör ett räknefel! :) (Sen ser man på dina stavfel att du missade andra lektioner i skolan)
Företag B tar först 2 000 för offerten, därefter får man en offert på 55 000 men enbart behöver betala 53 000. Kunden har då fått betala totalt 55 000. Så blev det iaf enligt min mattelektion.

Sen missar du den stora detaljen att företag B kommer aldrig få lämna sin offert då kunden inte är beredd att betala för offert utan kommer välja mellan företag A och företag C. Så i ditt exempel är kunden förlorare som fick betala 5 000 mer för arbetet, medan företag B gick misste om 55 000 i intäkter och den stackars anställda riskerar bli arbetslös.
Disclaimer, jag fuskade massa i skolan så ev stavfel, grammatikfel eller annat skylls på det! :D
Nu undrar jag om du överhuvudtaget gått i skolan.

Om du får en offert på 55000 och drar bort 2000 hur kan det då bli 55000???

Du valde företaget som tog 60000 och fick således en faktura från företaget du valde bort på 2000 och förlorade då 9000 kr av ren dumdristighet.

Vart kommer företag C in i bilden?
 
Sittställning
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag som arbetsgivare håller med dig. Tänk vad bra om man fick alla hantverkare att jobba lite övertid gratis. Att springa benen av sig varje dag och gärna gå med på lite sänkt lön.
Det skulle vara ljuv musik i mina öron.

Jag beundrar verkligen sjukvårdspersonal. Förstår inte hur vissa pallar när dessutom lönen ofta är låg. Så all respekt åt sjukvårdspersonalen.

Det här med att åka och handla har vi förbjudit sen länge. Ingen får åka och handla utan godkännande först. Vi kör sedan ca 2 år tillbaks ett projekt där vi använder budbilar. Och det spar vi faktiskt pengar på även om det skulle handla om en tub latex,
Men ibland måste killarna handla själva eller arbetsplatsen ligger så nära att det inte lönar sig med budbil. Då kanske vi måste låta dom åka 2 st för arbetsmiljlölagens skull. Är det tex. Gips så ska det bäras av 2.

Visst är tempot olika hos olika hantverkare. Men jag skulle nästan ha filmat tempot på en kontorsarbetsplats där vi nyligen genomförde ett arbete. Många hade tempo när dom rörde sig som en Zombie. Fast jag måste erkänna att jag själv inte är snabbare efter en dag på kontoret. Kroppen sover liksom när man hasar sig upp.

Som jag brukar skriva. Handla hantverkstjänster på fast pris. Då slipper ni störa er på någon som långskiter. Då blir det bara jag som stör mig och det räcker. :rofl:

Du skriver väldigt mycket för att inte komma fram till någon poäng...eller poängen är fastpris ? Vem ska ta fram priset och är det gratis ? fattar inte helt relevansen i vad du svarar gornor. Om kontorspersonal rör sig i i slowmotion eller ej spelar väl ingen roll för huruvida dom får saker gjort eller du kontrollerade allas insats ?

Jag har med många olika hantverkare att göra i mitt jobb och jag känner igen i princip allt vad han skriver.
 
T tanaris skrev:
Och det är FINE, så länge det är tydligt. Så man har chansen att välja någon annan istället för att få tre överraskningsfakturor á 2000 spänn för att man tog in tre offerter på ett blandarbyte.

Det kan ju inte vara särskilt svårt att lägga till "...och det besöket kostar ungefär tvåtusen" och kanske även "men vi drar av det om vi får jobbet" när man ändå kommunicerar med kunden och säger att man behöver "komma och kolla" och bestämmer tid.

(Återstår bara att lösa vem som ska betala vem när jag varit tvungen att ta ut en semesterdag i väntan på en hantverkare som aldrig dyker upp.)
Alternativet till tre offerter 'a 2000 kr kan ju vara att vrida tummen rätt i näven och göra jobbet själv.
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Alternativet till tre offerter 'a 2000 kr kan ju vara att vrida tummen rätt i näven och göra jobbet själv.
...och om det är fråga om eljobb?
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
G Gornor Ulragh skrev:
Ojojoj. Nu blev jag provocerad. där gick min propp!! känsliga läsare avstå från nedan !!

Ööh. Jo det är många som gör saker utöver sin arbetstid.

Jag jobbar på sjukhus och många av mina kollegor lägger många timmar i veckan på obetalt övertidsarbete. De som dessutom forskar (många) lägger under sitt avhandlingsarbete tid ( 4 år heltid, görs oftast på 5-8 år halvtid) dvs 8000 arbetstimmar varav merparten görs gratis, alt med egna pengar dvs man jobbar extra helger och nätter och tar sedan ut ledighet för den extra lönen och forskar. Man får efter 4 års forskarutbildning ett lönepåslag på 1500kr. Jag har träffat så mycket hantverkare i mitt liv ( uppvuxen i hantverkarfamilj/ möbelfabrik) och de kommer oftast när de skall och sticker senast absolut senast när de slutar. Alltid kort dag innan röddag. Kommer iväg tidigt på fredagar. Det tar oftast pauser, frukost , fika och äter ordentlig lunch. Åker och handlar 2 pers för att köpa några brädor eller småprylar. Tar betalt för att köra fram sin bil vilket är ok kanske en gång per dag men när man har 2-4 kunder per dag som min elektriker( han är bra!) och tar 500kr per kund! Det är inte som att de springer benen av sig direkt, jmt med en läkare eller ssk på akuten eller vissa andra kategorier som verkligen sliter till låg lön och som knappt sitter ned på 8-12 timmars arbetspass som inom vård ex. När man ser tempot som vissa hantverkare håller, eller när de tar mobilsamtal med andra kunder i 25 min när jag betalar eller tar med sig allt överblivet material i form av skruvar spik etc etc som jag betalat blir man nästan tokig.
Svenska hantverkare är sjuuukt bortskämda med stadig lön och oftast rel bra arbetsförhållanden, ofta i en hyfsat ostressig miljö.
Ok alla hantverkare som nu känner sig oskyldigt anklagade det finns många av er som gör ett skitbra jobb duktiga, noggranna, smarta. Men det är inte ett skitjobb ni har.
Följ med en natt till ett stressigt 12-16 timmars pass på akuten så skall vi se vad du tycker efter det!
Är jag för hård?
Forska är bra om man forskar om något relevant och inte lever på bidrag som csn
 
Precis som @Krille-72 skriver i ett inlägg längre upp vill de flesta kunder inte betala för att hantverkaren måste åka till Ahlsell och hämta just den delen som saknas. En kund förutsätter många gånger att hantverkaren har hela ahlsells sortiment i bilen.

Lite lustigt i sammanhanget att kunden inte vill vare sig betala för en offert eller resan till Ahlsell men hur många av er bestrider fakturan från elbolaget där ni måste utöver elen även betala en överföringsavgift?
 
  • Gilla
Nps och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.