Status
Tråden går ej att kommentera.
Glufsglufs skrev:
För övrigt så är det du klippt in från konsumentjänstlagen väldigt öppen för tolkningar, en kund tolkar det krasst åt ett håll med att den alltid under hela projektet har rätt till alla typer av ändringar, prutningar t o m kostnadsfritt osv medans ett företag tolkar det krasst åt andra hållet att det inte finns behov eller att det är möjligt att gör ändringar hur som helst vare sig byggtekniskt eller ekonomiskt. Därimellan finns ju sen alla varianter som kan dyka upp tyvärr.
Om man läser på lite om konsumenttjänstlagen så inser man att om konsument vill samråda men inte näringsidkaren så är det näringsidkaren som har problem.

... däremot så ingår inte det att speca upp inköpspriser för det kan fortfarande vara äffärshemligheter men att visa vad som är total materialkostnad och vad som är arbetstidens kostnad för kund kan man ju speca om intresse från kunden finns.
Jag skulle inta vara så säker på det om jag vore du. Läs:
40 § Näringsidkaren är skyldig att på konsumentens begäran ställa ut en specificerad räkning för tjänsten. Räkningen skall göra det möjligt för konsumenten att bedöma det utförda arbetets art och omfattning. I den mån tjänsten inte har utförts mot fast pris skall det även framgå av räkningen hur priset har beräknats.
Har du tillgång till konsumentverkets författningssamling 1982:4 så kan du läsa mer där.
 
tille1 skrev:
Självkostnadspriset du far efter har du någon modell för hur det fungerar ?
Det finns fler exempel på detta i den här tråden.
 
Bibeln som hinhåle o lagtext som man vill
Det står inte att man skall uppge inköpspris och påslag eller hur
det står "det ska framgå hur priset beräknats" eller hur
Om jag skriver matrial x kr arbete x kr så är det helt tillfullo
om du herr urban köper bil kräver du att få se tillverkningskostnaden då ?
När du handlar på elgiganten kräver du att få se deras inköpspris då ?
jag skulle tro att svaret är nej
Det är imponerande att se att du kan så många lagar det måste jag erkänna
Mvh Tille
 
urban vore kul om du visade hur du specar din självkostnadstimpriser
Mvh Tille
 
Snickar-Urban skrev:
Om man läser på lite om konsumenttjänstlagen så inser man att om konsument vill samråda men inte näringsidkaren så är det näringsidkaren som har problem.



Jag skulle inta vara så säker på det om jag vore du. Läs:
40 § Näringsidkaren är skyldig att på konsumentens begäran ställa ut en specificerad räkning för tjänsten. Räkningen skall göra det möjligt för konsumenten att bedöma det utförda arbetets art och omfattning. I den mån tjänsten inte har utförts mot fast pris skall det även framgå av räkningen hur priset har beräknats.
Har du tillgång till konsumentverkets författningssamling 1982:4 så kan du läsa mer där.
Det är möjligt men mina kunder brukar inte tjafsa fast jag debiterar och redovisar med det system jag gör så för min del fortsätter jag som jag gjort för det är ett koncept som funkar. Du kanske har andra erfarenheter.

Paragrafen påtalar endast att man ska redovisa hur priset har beräknats och det innefattar inte att visa inköpspriser utan vad varje specad detalj kostar kunden samt vad tiden är med á priser och totalen, möjligen att man påvisar att man utgår från egen prislista om man har en fast sådan, det finns säkert en massa andra varianter också men att behöva visa inköpspris och exakta påslag påtalar inte paragrafen.. Jag tror bestämt att du har övertolkat paragraferna.
 
A
I mina öron så låter det som att Urban har ett genuint kundorienterat synsätt. Glufsglufs och tille däremot verkar pga av konjunkturen och ROT ha fler kunder än de behöver (förtjänar) och verkar agera lite nonchalant och börjat slänga sig med uttryck av typen "jag sysslar inte med välgörenhet" "det har inte kunderna inte med att göra", "välj någon annan" "take it or leave it", "om det inte passar så..." "påslagen är vad de är" och så vidare. Ber om ursäkt killar, jag vet att det låter taskigt, men jag måste nog erkänna att jag nästan hoppas att er konjunktur vänder ner så att ni kommer ner på jorden lite och blir lite mer kundvänliga.

Bara en reflektion.
 
bra-byggare skrev:
Bara en reflektion.
Instämmer!d^_^b
 
Det är skillnaden på oss ni raljerar o fräser runt på era höga hästar
O jag o GG o några fler gudbevars befinner oss på samma nivå som våra kunder
Vi vet vad kunderna vill ha o vi ger dom det
Det är det som gjort att vi har kunnat jobba på i ett antal år
Vi är raka o ärliga berättar vad vi behöver ha i betalt för att göra kvalificerade jobb
Vi döljer oss inte bakom floskler som "nettopriser" "Självkostnad" "entreprenörarvoden" tex
Det är synd att ni inte kan stanna upp en stund o reflektera över vad ni fått lära er här i tråden
Mvh Tille
 
Då kan jag konstatera att det står 1-1 då i nåt jag skulle kalla på väg mot OT. Vill nån av er fortsätta diskutera så gör det men raljanta slutsatser tillför inte ämnet nåt så fortsätter det är det bättre att avsluta tråden innan gränsen för otrevligt passeras.
 
bra-byggare skrev:
I mina öron så låter det som att Urban har ett genuint kundorienterat synsätt. Glufsglufs och tille däremot verkar pga av konjunkturen och ROT ha fler kunder än de behöver (förtjänar) och verkar agera lite nonchalant och börjat slänga sig med uttryck av typen "jag sysslar inte med välgörenhet" "det har inte kunderna inte med att göra", "välj någon annan" "take it or leave it", "om det inte passar så..." "påslagen är vad de är" och så vidare. Ber om ursäkt killar, jag vet att det låter taskigt, men jag måste nog erkänna att jag nästan hoppas att er konjunktur vänder ner så att ni kommer ner på jorden lite och blir lite mer kundvänliga.

Bara en reflektion.
Jag har varit inblandad i företagande längre än vad du tror och kan med säkerhet påstå att jag har betydligt större inblick än dig. Vad gäller mig och tilles sett att arbeta på jämfört med Urban kan helt enkelt bero på att vi utgår från helt olika förutsättningar och idéer om hur man ska bygga upp ett företag till att börja med. Så att komma och kasta floskler om någon du inte har en aning om hur personen arbetar och sköter sig mot kunder samt sköter sitt företag och eventuella anställda är ju bara absurt.

Urnbans sätt att arbeta är inte på något vis fel.....så länge man har plånboksekonomi och endast ser till att man själv får ut en lön samt sköter andra kostnader, däremot om man ska driva ett företag till vinster och se till att man själv ska ha lön och bygga upp buffert åt sig själv och företaget så kan man inte köra plånboksekonomi. Mina kunder är nöjda och återkommande och jag skulle säkert kunna vara dyrare också för nu handlar det om att dom anlitar firman främst på referenser via byggföretag, tidigare privatkunder eller liknande och de jag har offerter/avtal/ramavtal med så har de själva gjort handlingen/ramen och sen accepterat mitt företag genom de krav de ställer samt priset.
Du ser till individen (dvs dig själv) och din plånbok, inget konstigt i det. Jag måste se förutom till mig själv anställda/inhyrd personal, andra intressenter till mina verksamheter samt att driva företaget till vinst och efter myndigheters krav. Viss skillnad.
 
Det är ju konstigt egentligen att det bara är hantverkarna (vilken sida de än står på) som berättar exakt vad dom jobbar med och hur. Inte ni andra som fått frågan ett antal gånger så att vi alla skulle få se om era erfarenheter egentligen är relevanta i den debatt som ni vill föra. Ingen av er verkar ju vara eller ha varit företagare, ingen av er verkar ha större erfarenhet av hur byggbranchen funkar personligen, det känns mest som att ni jobbar inom offentlig sektor där pengar och kostnader hanteras på ett helt annorlunda sätt (men det vet jag ju inget om för ingen vill ju berätta om sitt yrke och/eller yrkeserfarenheter) men att ha åsikter om förändringar och berätta hur det ska funka görs ändå.

Vid eventuell sjukdom, googlar ni era symptomer och läxar sen upp läkaren som undersöker er om ni inte kommer fram till samma slutsats? Om grannen haft samma sjukdom, kräver ni av läkaren att se dennes patientjournal för att säkerhetställa att samma medicin ges till er? Det är på den nivån jag tycker att ni drar diskutionen till.

Sen som tille1 skriver, man kan inte vara mer ärlig än att tala om för en kund vad man vill ha betalt rakt av så dom kan jämföra företag mot företag, kostnad mot kostnad, är man inte billigast vänder dom sig till en annan helt enkelt. När man driver företag som hantverkare så är man ur företagets synpunkt ute efter att tjäna pengar men när man är hos kund så är man hantverkare och vill ge valuta för de pengar de betalar och se till att behålla sin yrkesheder, detta utan att behöva dutta runt med en massa procent hit och sidokostnader dit som förvirrar kunden när den ska jämföra priser. Vill jag ha 10.000 kr för ett arbete så säger jag att jobbet kostar 10.000 kr, tar någon annan 8.000 kr så fine, den firman kanske räknade fel, köpte in material billigare, betalar lägre löner, har lägre omkostnader what ever men om mitt företag ska gå runt så ska det in 10.000 kr på det jobbet och det vet då kunden.
 
Jag tycker det varit intressanta inlägg, även om ämnet hanterats mer brutalt tidigare så är det inte helt svart eller vitt.
Det som jag tycker är att det är uppenbart att det är säljarens marknad just nu och det är svårt att stå emot då beslutet tagits vill jag gärna få det genomfört också.

Men det är uppenbart att markander som är mer reglerade kring kompentens och behörighet (ex el,vvs) är betyligt mer "hemliga" kring priser på material. Då är det viktigt att att disskutera priser, påslag m.m för att framåt kunna se igenom eller förstå ett pris.

Men att som företagare hävda min rätt till vinst köper jag aldrig, det är något man förtjänar genom att ha en bra idé, fyller ett behov etc., men inte genom att räkna baklänges på hur mycket ett jobb skall kosta pga. mitt företags kostnader, funkar det inte så lägg ned.

Det är en fri marknad, så som konsument hävdar jag min rätt och vill någon ta en rövare med högt timpris eller materialpåslag så skäms 98% om någon vågar ifrågasätta, och de flest hantverkare skulle inte utsätta sig för den situationen.
Det är väl det TS drabbades av, en som chansade på att det var någon som inte hade koll och drog öronen åt sig då han inte kunde stå för offerten.

Ifrågasätt mer, det ger resultat.
 
pbengtsson skrev:
Jag tycker det varit intressanta inlägg, även om ämnet hanterats mer brutalt tidigare så är det inte helt svart eller vitt.
Det som jag tycker är att det är uppenbart att det är säljarens marknad just nu och det är svårt att stå emot då beslutet tagits vill jag gärna få det genomfört också.

Fast samma system har ju körts under ekonomiskt dåliga tider också.....

Men det är uppenbart att markander som är mer reglerade kring kompentens och behörighet (ex el,vvs) är betyligt mer "hemliga" kring priser på material. Då är det viktigt att att disskutera priser, påslag m.m för att framåt kunna se igenom eller förstå ett pris.

Det är ju knappast hemligt när alla vet att företagen får rabattbrev och har olika procent rabatt hos grossisterna på varorna som sen företaget kan nyttja för att tjäna pengar, alla typer av försäljning av varor fungerar på det viset. Det kund ska göra är ju att betala efter utfört arbete för åtgången tid och kostnaderna för materialen, detta har det ju då fått ett pris för så vad har påslagen med saken att göra egentligen? Är det billigare att handla samma saker på annat ställe så gör man väl det, så gör i alla fall jag när jag handlar.

Men att som företagare hävda min rätt till vinst köper jag aldrig, det är något man förtjänar genom att ha en bra idé, fyller ett behov etc., men inte genom att räkna baklänges på hur mycket ett jobb skall kosta pga. mitt företags kostnader, funkar det inte så lägg ned.

Så du tycker att alla småföretagare ska arbeta med totala självkostnadspriser rakt av? Hur många tror du överlever, hur många tror du satsar på att ha bättre maskiner och bättre utbildad personal? Vinst är dels krav från skattemyndigheten men också ett sett att buffra upp i företaget så att det kan klara sig även under dåliga tider. För att veta vilken omsättning man ska ha måste man ju se över kostnaderna, dvs räkna baklänges på hur mycket måste det omsättas för att företaget ska överleva, jag vet inte, hur hade du tänkt räkna ut det, ge gärna ett exempel.

Det är en fri marknad, så som konsument hävdar jag min rätt och vill någon ta en rövare med högt timpris eller materialpåslag så skäms 98% om någon vågar ifrågasätta, och de flest hantverkare skulle inte utsätta sig för den situationen.
Det är väl det TS drabbades av, en som chansade på att det var någon som inte hade koll och drog öronen åt sig då han inte kunde stå för offerten.

Precis och just det avhandlades väldigt tidigt i tråden.

Ifrågasätt mer, det ger resultat.
I övrigt så kan jag ju själv hänvisa till tråden där jag gjort en öppen och ärlig redovisning över hur ett företag (utgått från min elfirma) har det ekonomiskt plus att i denna tråd har jag (och tille1 för den delen) öppet och ärligt förklarat detaljer i hur en del företag hanterar det ekonomiska och vad vi tycker om det så sncka om "hemligt" är ju mest bullshit.

Så, fram med en ekonomisk redovisning hur man ska räkna ut hur ett företag ska gå runt utan att ta hänsyn till kostnader eller vad du nu menar samt hur ett företag utan vinster och buffert ska kunna utvecklas. Jag väntar med spänning. Du kan även skicka det via pm om det är något du inte vill redovisa öppet.

Till sist, visst, ifrågasätt och ge förslag till eventuella förändringar men tänk på att det hjälper inte ett skit att whina på ett forum, ut och lobba, ta tag i organisationer och myndigheter istället.
 
A
Glufsglufs skrev:
Det är ju knappast hemligt när alla vet att företagen får rabattbrev och har olika procent rabatt hos grossisterna på varorna som sen företaget kan nyttja för att tjäna pengar,
Det är ju just dessa rabattbrev och liknande konstruktioner som det klagas så mycket på. De är ju i princip konstruerade som hjälpmedel för att hantverkarna som handlar av grosisten ska kunna ta ut väldigt höga påslag av sina kunder. Om det nu var så öppet transparant och ärligt, varför finns dessa konstruktioner kvar då, de borde ju inte behövas.

Glufsglufs skrev:
Det kund ska göra är ju att betala efter utfört arbete för åtgången tid och kostnaderna för materialen, detta har det ju då fått ett pris för så vad har påslagen med saken att göra egentligen? Är det billigare att handla samma saker på annat ställe så gör man väl det, så gör i alla fall jag när jag handlar.
Ja, betala för just "kostnaderna för materialen" är nog det som de flesta vill göra, dvs betala kostnaden som hantverkaren haft för materialen, Men inte så mycket mer eftersom hantverkaren tillför inget mervärde till materialet som betingar ett högre pris än bygghandelns konsumentpris. Men som konstaterats tidigare, är hantverkarens priser i paritet med vad slutkunden själv kan handla varorna för på nätbutik eller hos lokale bygghandlaren är det nog få som klagar eller är intresserade av hantverkarens påslag. Men när priserna från hantverkaren är skyhögt över bygghandlarens priser så är det ganska självklart att det börjar knorras. Ibland har det också sagts av hantverkarna "jag fixar materialet så får du ett bra pris" eller "du får mina rabatter" eller liknande. Men sedan i efterhand visar det sig att "bra pris" och "rabatterna" var mot grossistens larviga prislista så slutpriset var allt annat än "bra". Kunden har inte frågat om det exakta priset utan litat på att hantverkaren har koll på priser och handlar där kvalitetsmaterialet är som billigast, men blir i princip totalblåst av sin hantverkare. Hantverkarna är den som har makten att välja material och välja inköpsställe och denna ställning har missbrukas av vissa.

Ett försök att komma runt dessa problem med prislistor utan verklighetsförankring och kickbacks från grossisterna och istället bara betala för kompetens är väl därför att de kunder som är tillräckligt starka börjar kräva att hantverkarna går med på att handla på sina vanliga ställen men måste redovisa sina faktiska inköpspriser och får sedan ett överenskommet påslag på detta. Jag tycker det verkar bra ur kundsynpunkt för det låter rakt, enkelt och transparant, möjligen med undantaget att det ger incitament till hantverkaren att handla på dyra ställen eftersom påslaget i kronor då blir större än om man handlar på billiga ställen.

Men jag förstår mycket väl att vissa hantverkare rasar mot system med påslag på självkostnadspris eftersom en stor del av deras inkomstkälla dras undan från dem. De blir också plötsligt mer jämförbara mot varandra eftersom en krånglig jämförelsefaktor som har kunnat utnyttjats för att "dölja" de verkliga priserna har tagit bort ur ekvationen.
 
Redigerat av moderator:
Jag har följt denna tråden ganska länge nu och beundrar verkligen GG's och tilles ork att försöka få folk att komma till insikt i hur det fungerar att driva ett företag i branschen...

Det räcker knappast att dra in en liten timpeng som täcker en rimlig lön per månad om man ska kunna bygga upp en långsiktig verksamhet och naturligtvis får man då försöka generera pengar på det man kan.

Varför betalar folk 2:- /st för plastkassarna på Ica när de inte kostar handlaren mer än några ören i inköp...
Nog f*n kunde väl Icahandlaren sälja dessa till självkostnadspris... ?!

Det jag bli trött på är att vissa gång på gång älter om att hantverkaren ska handla på billigaste stället och nätbutiker...
VILKEN hantverkare skulle kunna bedriva en vettig verksamhet genom att beställa saker från en nätbutik och vänta på leveranser innan arbetet kan utföras...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.