Status
Tråden går ej att kommentera.
snickarboden skrev:
bra-byggare>Nog väl rätt självklart att folk vill ha reda på vad de kan utnyttja mer på ROT eller?
Men visst, jag vet faktiskt inte om man kan anlita någon på RUT för att ta hem byggmaterial men på ROT går det i alla fall inte inte.

Vill sen nån bära upp typ 25 gips till 8'e våningen gratis så upp till dem...

Undrar nån sen varför det i en del fall är ett materialpåslag så kan det kanske bero på sådant här.

/K
Men? Att bära upp gipset ingår ju i hantverkskostnaden, dvs rotdelen. Allt material man bär, exempelvis läkten till taket för att ta något specifikt exempel, det ingår varje fall i mina offerter att jag som hantverkare bär upp det, dvs tar betalt för det, vilket slutligen faller under rot.

Däremot förstår jag dig om man hyr in en kran, eller hissanordning så själva maskinen i sig ingår inte i rotdelen.
 
barajag>Då får du visa mig det på skatteverkets sida, transporter ingår inte enligt dem så det är nog en tolkningsfråga. Bär du läkt till taket så är du på kundens mark men om du bär i en flerfamiljsfastighet så är frågan vad omedelbar närhet egentligen betyder.

Ja, det är väl ännu ett extremfall som skatteverket knappast kan svara på

/Kent
 
snickarboden skrev:
barajag>Då får du visa mig det på skatteverkets sida, transporter ingår inte enligt dem så det är nog en tolkningsfråga. Bär du läkt till taket så är du på kundens mark men om du bär i en flerfamiljsfastighet så är frågan vad omedelbar närhet egentligen betyder.

Ja, det är väl ännu ett extremfall som skatteverket knappast kan svara på

/Kent
Ja, det är väl en gråzon, kikade lite på skatteverkets hemsida, men hittade inget matnyttigt:x. Men för mig, om gipsbunten står på plats utanför en flerfamiljsbostad så är min bedömning, aningen subjektivt kanske,:rolleyes: Att då börjar hantverkaren sitt arbete, genom att bära upp det.d^_^b

Ja, kanske någon här på forumet som har kolla på detta som skulle kunna kallas gråzon. Fast för mig har det varje fall till dagens datum varit en självklarhet.
 
A
snickarboden skrev:
bra-byggare>Nog väl rätt självklart att folk vill ha reda på vad de kan utnyttja mer på ROT eller?
Öhhh, det var liksom det jag skrev :S
 
bra-byggare skrev:
Satta ur spel såtillvida att kunden kräver att få specat materialkostnaden även vid fastprisuppdrag när det är ett ROT-jobb.
Vad jag anser är viktigast är att hantverkaren sätter ett pris på materialet som kan konkurera med handlen som jag som privatperson kan handla på (man skall kanske utesluta de riktiga lågpriskjedjorna, då de flesta vekar vara överrens om att det inte är bra kvalitet där).
När man väl fått sin faktura vill man ju inte upptäcka att man fått betala 5 -100% mer än om man själv åkt och skaffat materialet.
Om man sen som hantverkare löser det med att man gör upp om X% i påslag, eller garanterar ett pris som ligger under eller likvärdigt med handlen är ju skit sak samma.

När det gäller fastpris skall hantverkaren inte behöva avslöja sitt påslag om han inte vill, men jag tycker att han bör lämna ut underlaget på sin uträkning, altså hur mycket material han räknat med skall gå åt, precis den uppgift TS ville ha för att kolla om han missat något i sin uträkning, etersom han låg 20 000 under hantverkarens uträkning.

Eftersom om hantverkaren i TS fall hoppade av jobbet så drar i alla fall jag slutsatsen att TS räknat rätt och att hantverkaren försökte blåsa TS på 20 000kr.
 
Öppna kort med faktura in och ut...har jag köpt en vara och säljer den dyrare så har jag ingen möjlighet att som slutkund sparka snickaren där det känns om han lurar mig!
 
qrz skrev:
... Vidare så har man ju lagligt rätt att avkräva en specificerad räkning, så rent krasst skulle jag väl kunnat låta byggaren bygga klart allt och sen inte betalat förrän jag fått denna...
Du tror väl inte att säljarens påslag måste framgå på fakturan?
 
Rent krasst skulle jag tro att om du fått ett klartpris på 90.000 o godkänt det så behöver hantverkaren inte speca sin faktura
Mvh Tille
 
Precis som tille1 skriver så har man accepterat ett fast pris så behöver inte hantverkaren speca sin faktura mer än att redovisa material och arbetskostnad för sig om det är ett ROT-jobb. Är det löpande så har man rätt att kräva att man får en specifierad räkning.

Vill man veta materialkostnad, påslag eller liknande på ett fastpris så får man ha det som ett villkor när man begär in en offert och så är det upp till hantverkaren att avgöra om man vill lämna en offert på de villkor kunden ställer.

Det som är viktigt om man begär ett fastpris på ett jobb är att man antingen själv specar vilket material eller konstruktion som man vill ha eller att hantverkaren redovisar det i sin offert om man som kund inte ställt några krav så man vet vad man kan förvänta sig för slutresultat och att det går att jämföra olika offerter med varandra.

Detsamma gäller också ett jobb på löpande räkning att man innan jobbet startar är överens om hur arbetet ska utföras och med vilket material. Det gäller naturligtvis att man också är överens om timkostnad, materialkostnad (påslag, rabatter etc.) och eventuella övriga tillkommande kostander. Ser både hantverkaren och kunden till att reda ut dessa bitar skriftligt via ett avtal innan projektstart så skulle jag gissa att man slipper många missförstånd och tråkiga diskussioner i efterhand
 
Det är ju viktigt att vara tydlig som kund från början, jag har haft rörmokare, snickare, plåtslagare, elektriker, plattsättare, betongare och grävmaskinist med tillhörande grävmaskin inlejda i våra renoveringsprojekt och aldrig känt mej lurad på pengar. Jag har aldrig haft nåt skriftligt avtal, några ggr har jag fått en enklare offert i förväg med ett ungefärligt maxpris men oftast har jag nöjt mej med att hantverkaren i fråga har gett en muntlig uppskattning av totalkostnaden. Sen har dom jobbat på löpande räkning (fast pris tror jag blir dyrare) och inte en enda gång har det blivit dyrare än vad dom sa från början. Tvärt om så har det oftast kostat mindre, ingen av dom har haft nåt emot att jag varit med och gjort en del jobb själv men det har jag också varit tydlig med från början att jag skulle vara.
När så har varit önskvärt har arbetskostnaden varit specad och avrundad till min fördel, vad dom tjänade på materialet har jag ingen aning om och bryr mej inte, jag kan ju köpa grejerna själv om jag vill men det vill jag inte om jag inte gör jobbet själv, bättre att hantverkaren får jobba med det han gillar själv.

Alla som jobbat hos mej har iofs varit rekommenderade av nån som jag kände/litade på och jag har hellre väntat tills nån har tid än köpt in nån jag inte visste nåt om.
Kanske har jag haft tur men som sagt sjyssta gubbar har det varit allihop d^_^b
 
Jag tror absolut att hittar man hantverkare som man fått rekommendationer på och kontakten känns OK så är löpande räkning det absolut mest fördelaktiga. (men alltid bra att begära ett ungefärligt pris innan arbetet sätter igång)

Ett bra exempel är en gräv/markfirma som vi fått bra rekomenadationer på som vi fick vänta nästan ett halvår på innan de hade tid, men de kom ut och tittade snabbt och lämnade ett ungefärligt pris som vi tyckte var helt OK. Så en lördagkväll ringde telefonen och de frågade om de kunde komma på söndag morgon och börja gräva. Inga problem och kul att vara hemma samtidigt om det skulle uppstå några frågetecken. Allt gick över förväntan och arbetet var klart fredag nästa vecka. Deras ungfärliga pris var från 3 - 7 dagar beroende på markförhållandena. Det tog 3 dagar och grävkillen tog på eget initiativ in en padda och fixade uppfarten och gångarna för "det var lika bra att göra det direkt"

Han var kanonduktig och firman hade det högsta timpriset för grävare av alla vi jämfört men vi litade på dem eftersom vi hade bra rekomendationer och både grävaren och hans chef var ute och tittade på jobbet och gav ett väldigt seriöst intryck. När jag fick fakturan så trodde jag att de missat momsen, men de tog inte betalt för någor annat än tiden de varit på plats (och knappt det trots helgarbete och hyra av maskin) och den tid grävaren varit utanför maskinen som ändå stod hos oss så tog han bara betalt för timpennig för honom. Vi hade flera andra som tittade på jobbet som var billigare men jag hade själv en hyfsad bild av vilken tid arbetet skulle kräva och blev inte direkt imponerad av "vettu, det är ju en stor tomt och det kan ju ta en vecka och kanske två att fixa till det".

Så kontentan är att en duktig och efterfrågad firma kan ta bra betalt redan på timpenningen vilket är tydligt för kunden och firman behöver varken ha höga materialpåslag eller anadra dolda avgifter för att täcka sina omkostnader. Men det som är absolut viktigast att är hantverkaren är duktig, effektiv och gör ett bra jobb och debiterar så att det är begripligt, acceptabelt och enligt vad som är överenskommet så tror jag att kunden i 99% av fallen blir nöjd.:D
 
Jag ögnade igenom lite snabbt det jag missat de senaste dagarna och såg något jag fick rysningar av pga att jag tror att det antingen med vilje vill missförstås vad som skrivs i tråden eller så är kunskapen så pass låg i allmänhet om hur företgande fungerar att det kanske är läge för en artikel eller liknande i utbildningssyfte för medlemmar i detta forum. Det är inget direkt mot den som skrev inlägget utan en reflektion av att kanske fler tänker på samma sätt och därav ibland hätska debatter i onödan.
Inlägget är följande:

"För mig spelar det roll hur mycket firman tjänar på uppdraget, precis som det spelar mig roll vad min kommunalpolitiker plockar ut för lön. Jag är intresserad av att firmans debitering av både arbete och material är skälig. Med det inte sagt att jag inte vill att firman ska tjäna pengar.

Angående exemplet med rörisarna så.. Både och. Alltså om man frågar om en speciell pryl så är det ju enkelt att helt enkelt avkräva pris, men oftast vet man ju inte på förhand vilket material som kommer att gå åt och då kan ju nettopåslaget vara en bra måttstock..."

Alltså...att jämföra offentliga medel och privata och tro att det är samma sak är ju bara absurt. Jag menar, vad våra politiker kostar och de arbeten som bekostas med offentliga medel är ju en sak, det är något vi i befolkningen står för genom skatter samt att de som bestämmer över pengarna är förtroendevalda av oss, ett gemensamt demokratiskt beslut. Ett privat företag är precis som det låter, privat. Ett privat företag som utför ett jobb åt kund gör det just för att kunden vill att dom ska göra det, inte för att hela grannskapet röstat fram att den firman vill vi se stå på gatan hos Johansson. Företaget säljer sina tjänster med ett pris som (förhoppningsvis) kund vet i förväg och material som (förhoppningsvis) inte ligger högre/mycket högre än vad kunden själv fått betala hos grossisten och då enligt GNP. Kunden har ju inget med företagets vinstmarginaler, kostnader och annat att göra för det är inga offentliga handlingar samt att företag A kanske inte vill skylta med sina rabatter pga att om företag B får reda på det så kanske dom får till en omförhandling med grossist och får upp sina rabatter, men fortfarande, det är inga offentliga förhandlingar och avtal som det arbetas med mellan företag och grossist heller. Har man som företag en prislista på de produkter man säljer för att kunna utföra sina tjänster så är det dessa priser som gäller för kund, vare sig företaget fått det gratis eller handlar det genom ett rabattbrev. Jag kommer aldrig förstå vad problemet i att acceptera det ligger någonstans.
Köper man tjänsten och materialet genom offert så har man först (förhoppningsvis) jämfört olika företag och bestämt sig för ett samt fått reda på hur mycket av totalsumman som är arbetstid och hur mycket som är material (väldigt bra om man ska nyttja ROT) i övrigt så har man ju accepterat offerten och då är det ju det som gäller, vad företaget gör för vinst i kr och % har som sagt kunden inget med att göra. Om vi sen snackar löpande så vet ju kunden (förhoppningsvis) vad det kostar per timme och med lite tur kan få ett humm om vad materialet hamnar på men det är fortfarande priserna som företaget säljer grejerna för och visar det sig sen när fakturan kommer med allt specat och med priser på varje artikel att det känns på tok för dyrt för en del saker så kan man ju (om man inte förhandlat i förväg) ifrågasätta en del priser (om man vet att det är skyhöga påslag) och ganska ofta förhandla ner ett och ett annat men att kräva att få reda på hur mycket påslag, vilka rabatter osv företaget har är fortfarande inget som det privata företaget måste redovisa.

Sen måste jag ställa en motfråga, låt säga att ett jobb är beställt och godkänt av kund på ett totalpris på 100.000 kr, dvs billigaste offerten tex. Det visar sig att denna offert var billigast just pga att företaget missat räkna in något, timmar eller material spelar ingen roll men om sen företaget kommer till kunden och säger "vi har ett problem här, jag missade tyvär att räkna in 40 timmar så jag går i förlust på detta jobbet och så kan vi ju inte ha det, jag kommer att sidofakturera dessa timmar så att jag inte gör vinst men går + - noll." eller "Jag har tyvär missat att räkna in en hel del material här, felet ligger på ca 20.000 kr så jag ligger under inköpspris på materialet totalt sett till dig och det går ju inte så jag sidofakturerar det så jag går + - noll" Går ni som kund med på det eller hävdar ni krasst att uppgivna siffror enligt offert ska gälla? Om ja, är ni också en av de som anser att ni ska få handla för företagets rabatterade priser utan eller med extremt litet påslag?
En annan situation som man som UE kan uppleva är vid anbudsstrid hamna väldigt fel pga av en räknemiss, tex att man ligger mycket under de andra företagens priser. Byggarna (iaf de jag sammarbetar/sammarbetat med) brukar ringa och kolla så att det är riktigt räknat (jag har själv både räknat fel samt varit i situation att andra dragit i ordentligt i sina offerter, kanske räknat fel fast åt rätt håll om man kan säga så men de har ju fått chansen att snygga till siffrorna) och därmed har man haft chansen att kolla och ev rätta till siffrorna om man räknat fel, gör ni också så som kunder? alltså, ringer upp ett företag som ligger snett jämfört med de andra både uppåt och neråt för att ge dom chansen att rätta till eventuella misstag. Eller är det bara så att det handlar om dubbelmoral när det kommer till betalningar för tjänster? Att ge och ta vinner båda sidor på.
Tänk lite på det ni som kräver en massa mot företagen, vad är ni villiga att ge själva om situationen vore omvänd, vad skulle ni aldrig gå med på och hur stor är er välvilja samt vad kan ni offra ekonomiskt.
 
Hemmakatten skrev:
Det är helt uppenbart att den snickare vi nu anlitat i över 4 års tid måste vara en riktig idiot. Helt dum helt enkelt! Och utan det minsta lilla affärssinne! Att han inte gått i konkurs redan för flera år sedan är märkligt. Man skulle ju kunna tänka sig att han gör en del svart-jobb för att hålla sig flytande, men nej, sånt gillar han inte av moraliska skäl. Ja, ni ser ju vartåt det barkar...

Timpriset är han också dum nog att ha liggandes i den nedre delen av vad snickare brukar ta, när han här i Stockholm kunde ta mycket mer. Vi betalade under många år dessutom samma pris som 2006. Nu har höjt timpenningen med 10:-. Tänk bara hur mycket mer han kunde ha tjänat. Tydligen har han lite högre timpenning gentemot nya kunder, så HELT korkad kan han inte vara.

Vad mer, jo han skickar helt öppet med alla sina fakturor från underleverantören och lägger på en 10%. Nya kunder får visst betala 12% vilket förstås är bättre. Men idiot måste han fortfarande vara eftersom han köper in virke från lokala sågen/brädgården till mycket bra priser och de priserna slänger han bara vidare till kunden (+påslaget) utan att tänka till. Han hade ju,om han var smart, låtit bli att redovisa priserna och kunnat ta ut mycket mer från kunden.

Den här snickaren borde verkligen gå en kurs i affärs- och vinstmaximering, för när våra kertobalkar köptes in så la han inte på något alls på sitt pris eftersom han tyckte att de var så dyra för oss ändå.....

Och ingen bilersättning tar han heller. Bor iofs bara tre km från oss, men tänk på vad han hade kunnat tjäna med tanke på de flera hundra dagar han varit här. Inte heller tar han betalt när han åker o hämtar material eller sitter på kammaren o beställer material. har ni hört sådana tokigheter... Och kunderna får dessutom gärna köpa in material själva...

Ja listan kan göras lång på vad den tokige snickaren har för sig. Men det konstigaste av allt, trots alla dessa idiotier så har han fullt upp, kunderna står på kö. Och kan ni tänka er, med alla dessa konstigheter han har för sig så borde ju arbetet vara lite slarvigt, men nej inte en endaste liten anmärkning vare sig från oss eller besiktningsman.

Hoppas nu att ni alla förstår att ovanstående inlägg var ironiskt och skämtsamt.

Utan denne fantastiske snickaren hade vi inte haft vårt fina hus idag!!
För det första så är det säkert så att just ni har fått extra bra priser. Han vet att ni är en återkommande kund utan en massa strul. Dessutom premierar han er lojalitet genom att ligga lågt på påslagen - precis som när byggvaruhandlaren låter en hantverkare handla mot A-listan.

För det andra så är säkert er snickare i första hand just snickare och i andra hand företagare. Hans företag kommer troligtvis att gå i pension samma dag hans egen hälsa sviker. Förutsättningen för att ett bolag skall kunna expandera, utveckla och överleva är att det blir pengar över efter det att alla kostnader har betalats.
 
Glufsglufs skrev:
Jag ögnade igenom lite snabbt det jag missat de senaste dagarna och såg något jag fick rysningar av pga att jag tror att det antingen med vilje vill missförstås vad som skrivs i tråden eller så är kunskapen så pass låg i allmänhet om hur företgande fungerar att det kanske är läge för en artikel eller liknande i utbildningssyfte för medlemmar i detta forum.
Intressant om du kan upplysa oss kunder vad som egentligen gäller och vilka missuppfattningar eller missförstånd som finns i tråden.
 
Redigerat:
Det som borde gälla är att en faktura ska ta upp arbete och specificera det i timmar(datum,klockslag) och kostnad..sedan ska fakturan ta upp material som ska specificeras med ingående kvitto och ev transportkostnad.
Om man givit en offert så ska fakturan stämmas av mot offerten både med förbrukade timmar och förbrukat material så att kunden ser hur mycket arbete som återstår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.