verktygsgurun skrev:
Respektera andras tid !
Var inte en skitgris...håll rent runt omkring dig.
Grovstäda ! man behöver inte dammsuga bara man sopar ordentligt.
Var trevlig, presentera dig ,fråga var man kan nå kunden om det skulle uppstå några frågetecken.
Denna inställningen gör att du kommer att fortsätta att ha jobb när det blir lågkonjuktur i byggandet! :)

Jag förstår inte hur rötäggen resonerar, man måste ju planera för de dåliga tiderna också, eller räknar dom med att högkonjukturen kommer att fortgå i all oändlighet?
 
verktygsgurun skrev:
Är egen företagare i byggbranschen o jag har till 99.9 procent nöjda kunder...

Så här tänker jag...

Respektera andras tid !
Var inte en skitgris...håll rent runt omkring dig.
Grovstäda ! man behöver inte dammsuga bara man sopar ordentligt.
Var trevlig, presentera dig ,fråga var man kan nå kunden om det skulle uppstå några frågetecken.

Jag har aldrig annonserat om jobb endast fått jobb på rekommdationer.
Jag har aldrig behövt skicka krav eller påminnelser.
Nöj kund betalar i tid..

S.,
Känns skönt att veta att det finns hantverkare som DU!!!
Blir lite full i skratt då jag läser att du säger att man inte ska vara en "skitgris"
Hade för länge sedan en kakelsättare hemma som skulle fixa badrummet, då jag tyckte att han inte borde "skita" ner så mycket, hade ändå lagt gamla mattor som han skulle gå på för att hålla den "värsta skiten" borta. Fick till svar från honom "det var bara att gilla läget, för han var hantverkare och dom skitade ner..."

Hade jag inte varit så beroende av honom så hade jag lyft ut honom genom dörren!!
Det värsta igentligen med detta, i mina ögon, är att detta var en ung kille under 25 år.
Med denna inställning till kunderna, vi som betalar hans lön, och sen ett helt yrkesliv framåt....
Ingen trevlig tanke!!!
 
Hej!
Nu har vi äntligen fått tag i en riktigt duktig golvläggare till vårt granitgolv, han gör det så bra, är noggrann kan verkligen sitt jobb tummen upp för denna duktiga hantverkare!!!
opaler
 
bonnen skrev:
Denna inställningen gör att du kommer att fortsätta att ha jobb när det blir lågkonjuktur i byggandet! :)

Jag förstår inte hur rötäggen resonerar, man måste ju planera för de dåliga tiderna också, eller räknar dom med att högkonjukturen kommer att fortgå i all oändlighet?
Precis! En del hantverkare verkar inte (vilja) förstå att ett dåligt rykte, särskilt på en liten ort, håller i sig mkt längre än högkonjunkturen. Så länge man kan välja hantverkare som har gjort jobb åt vänner och har tid att vänta lite kan man nog vara skapligt säker på att få jobbet väl utfört i tid. Om man däremot tar in "Kalle på gatan" är det ju rent lotteri...
 
Hörde något av en arbetskamrat idag som jag tyckte var kull att höra.
För dom som nu söker till gymnasium så ligger visst hantverkaryrken som hade dom högsta intagningspoängen. Det skijer sig mycket från när jag sökte, då var det typ, "jaha jag kom inte in på något annat, då får jag väl bli hantverkare isället..."

Då kanske vi även får se en förändring när det gäller hantverkarnas inställning till att tex passa tider, skita ner, byggfusk osv.

Nu vet jag att alla INTE är så här, men en alltför stor del av denna yrkeskår borde ta sig en ordentlig funderare, på om det man tar betalt för inte borde vara leverant med vad man leverarar...
 
  • Gilla
Jockeek
  • Laddar…
naresjo skrev:
Fick till svar från honom "det var bara att gilla läget, för han var hantverkare och dom skitade ner..."
Mmm, i syrrans lägenhet (i Danmark) så lyckades några hantverkare ha sönder en radiator så det rann ut rostvatten på golvet. De rotade fram handbroderat arvegods från mormor att torka upp med. De slog också sönder en ruta utan att ens fundera på att städa eller reparera så när syrran kom hem så hade det regnat in så vardagsrumsgolvet var en bladning av rostvatten, glassplitter, höstlöv och handgjorda dukar och lakan.

Hade de varit på plats när hon kom hem skulle de nog vara glada om de kommit undan med en skruvmejsel i ögat.

Tyvärr så måste jag sälla mig till de som tycker att majoriteten på hantverkslinjerna inte direkt var de vassaste knivarna i lådan och ingen annanstans på skolorna var det så mycket förstört som i deras lokaler. (Borde de lokalerna inte vara i bäst skick...?) Lärarna brydde sig inte ett smack om dem utan som nämnt skulle bara "valla dem i tre år utan att för mycket gick sönder".
Klart det fanns undantag men nog finns det fog för fördomarna i alla fall. Har man dessutom redan i skolan vant sig vid inställningen att det är okej att bete sig hursomhelst och skita i allt så är det nog svårt att vänja om när man kommer ut i verkligheten. Speciellt som så många kommer undan med svineriet även på jobbet.

Tro tusan att varenda kotte ska hempula med allt. Man får ju en rejäl verktygspark för samma peng som en del hantverkare tar för två resor till och från jobbet och när man ser på resultatet av många hantverkare så klarar man det ju lika bra själv... Inte allt alltid med det mesta och oftast. Dessutom i tid, som ju tråden ursprungligen handlade om.

Usch vad sur jag kan bli på sådant här

/O
 
Trots att min sambo är husbyggare måste jag tyvärr stämma in i klagosången ...
Nu när vi själva bygger hus i lösvirke så är det övriga hantverkare som försenar hela bygget. Och detta trots att min sambo känner hela bunten ! Helt otroligt enligt mig men kanske en tröst (liten) till er andra ! Nu börjar även min sambo bli arg och han är inte lättretad. Han har dock inte visat sin ilska till hantverkarna, det vågar han inte, för då kommer de inte helt enkelt !
Plattläggaren skulle ha varit klar för en månad sedan. Det är jättelite kakeljobb men han bara får det inte klart ! Muraren svarar inte telefon. VVVS-mannen har viktigare saker för sig. Finsnickaren är en månad försenad. Jag hoppas verkligen att min sambo inte
fungerar på samma sätt när han bokar in jobb hos folk, men tyvärr är nog risken stor ...
Jag tror det mycket handlar om att de inte vågar tacka nej till jobb p.g.a. att de är rädda att om typ två månader stå helt utan jobb. Ungefär som flygbolag som överbokar flighter ifall någon inte kommer.
 
Stor skillnad är dock att flygbolagen kompenserar när det blir överbokat...
 
Tror att de som vågar säga saker som "tyvärr har jag inte tid just nu" eller "visst kan jag göra jobbet, men jag kan inte börja förrän om tre månader" kommer ha jobb även i nästa lågkonjunktur.

Lova runt och hålla tunt håller inte någon bransch utom möjligen i politik, varken när det gäller kvalitet eller att få jobbet gjort.
 
Jag tycker det känns helt jävla beklagligt att i tort sett en hel yrkeskår beter sig som SV*N!
Man börjar ju undra om detta betende lärs ut på yrkesskolan?!?!? Någon lärare kan kanske reda ut detta frågetecken... ;)
Något fel måste det ju vara... Om det är i huvudet eller inte, svårt att svara på...
Men man blir ju rikitgt mörkrädd när en byggare själv inte törs säga ifrån med risk för att hantverkaren inte dyker upp. Och det värsta tror jag är att hantverkarna vet om detta. Nej det vore kanske på tiden med lite hårdare tider för dessa, så att de hantverkare som utför sina jobb med stor yrkesstolthet och gör kanonjobb blir kvar (för nin finns, det vet vi!!) och resten sållas bort för ALL framtid!!
Vore kanske även på tiden att yrkesskolan tog sitt ansvar och la in kursen "Etik och moral" eller liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.