Hej, behöver lite hjälp, jag bor i bostadsrätt och är inte så kunnig i byggteknik mm. En hantverkare gjorde lite jobb hos mig, bytte golv i kök och hall bland annat. Han fick komma och komplettera för lite slarv:

- diskmaskin var inte fastskruvad. Det gjorde han nu genom att skruva den in i väggen. Ska man göra så? Skruva i vägg, snett? Finns det risk för fuktskada?

- trösklar var inte fastsatta. Han har nu fäst med en del inte nedsänkta skruvar, en nedsänkt och även spik samt skapat en spricka i tröskel.
*edit: Det är också en variation på sorter och färger av spikar, samt avståndet är inte symmetriskt åt något håll, skruven "i mitten" är inte i mitten. Är detta enligt byggstandard?

- är det ok att det ser ut som det gör bakom spisen?

- ska jag acceptera att dörren inte går att öppna helt?

- Han har satt golvlister runt en dörr, i stället för dörrlist. Det är ju annan slags kanter på dörr/golvlister. Ska jag acceptera det?

Är jag för petig?

se bilder. Tack för hjälp!!
 
  • Diskmaskin felaktigt fastskruvad i väggen, synlig sned skruv och vita markeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diskmaskin felaktigt fastskruvad i vägg med synlig skruv och potentiell skada på väggytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diskmaskin fastskruvad i vägg, närbild på skruvarna och maskinkanten intill en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tröskel med dåligt fästa skruvar och synlig spricka vid golvkontakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämna och dåligt infästa tröskelskruvar på trägolv med synlig spricka i tröskeln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tröskel med ojämnt monterade skruvar av olika storlekar, tecken på slarvigt hantverk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golv och vägg där man ser borttagen list, synliga kablar och ojämnt placerad golvlister.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tröskel med ojämnt placerade och olika typer av synliga skruvar och spikar i trägolv.
Redigerat:
  • Ledsen
  • Wow
  • Arg
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 36 till
  • Laddar…
smh
Jag är inte kunnig nog för att kunna svara egentligen, men de där trösklarna ser till och med jag är knas. De där uppstickande skruvarna kommer du ju att riva sönder varenda strumpa på.....
 
  • Gilla
Roger Fundin och 26 till
  • Laddar…
smh smh skrev:
Jag är inte kunnig nog för att kunna svara egentligen, men de där trösklarna ser till och med jag är knas. De där uppstickande skruvarna kommer du ju att riva sönder varenda strumpa på.....
Du har rätt. Grejen är att trösklarna hade skruvar/spikar fast det var inte borrat i betonggolvet och ingen plugg alltså i golvet, så skruvarna var väl i luften, vilket gjorde att trösklarna lossnade. Jag anmärkte på att det fanns fem olika sortes skruvar /spikar på två trösklar och bad om åtgärd. Han satte fast dem med råge men en tröskel sprack ju, och skruvar sticker upp värre än nånsin.
Jag tycker det ska vara ordentligt utfört och även estetiskt snyggt.
 
  • Gilla
  • Wow
Jamtstårscha och 4 till
  • Laddar…
S
Diskmaskinen ska sitta fast, det brukar finnas ett gummilock som täcker skruven.

Tröskeln ser skit ut, den kan man limma eller något annat. Alternativt om man nu måste skruva så förborrar och försänker man så skruvarna inte sticker upp alls. Men då ska det vara spikrakt med jämna mellanrum.

Dörren ska gå att öppnas hela vägen, antingen räcker det att justera gångjärnen eller så får man kapa den lite i botten.

Även om du kanske inte specat vilka lister du vill ha så ska man inte använda golvlister runt en dörr.

Bakom spisen är det nog ok, men inte snyggt. Jag hade inte gjort så...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 15 till
  • Laddar…
S Screew skrev:
Diskmaskinen ska sitta fast, det brukar finnas ett gummilock som täcker skruven.

Tack! Men kan skruven vara sådär sned och ska det inte vara nån slags kloss eller ngt mellan diskmaskin o vägg om det är ngn cm emellan, alternativt bara sättas fast i bänkskiva och bänkskåp som är på den andra sidan? Samt, kan det bli fuktskador i väggen om det inte finns ngn slags, jag vet inte, silikon, i pluggen?
 
Sluta nu, vad fan är deta? klart det är skit.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 46 till
  • Laddar…
Det där skulle jag inte betala en spänn för! Inte ok
 
  • Gilla
Roger Fundin och 27 till
  • Laddar…
S
När det gäller montering av diskmaskiner etc så ska man följa instruktionerna. Har du instruktionsboken? Där ska min- och maxmått finnas. Där finns garanterat en bild som visar hur man skruvar fast den och ifall det ska sitta ett lock på skruven. Det är också viktigt att det inte finns en för stor springa mot bänken så fuktig luft inte hamnar mellan bänkskiva och diskmaskin, det brukar finnas en tärningskast som ska ligga mot bänkskivans undersida.

En sak till, betala inte en krona! Detta är väldigt viktigt!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
Det mesta ser riktigt tråkigt ut.

Dock är väl jobbet bakom spisen ok.
(Ev. lite för liten rörelsefog på höger sida. Ser ut som ett Kärhs golv)
 
  • Gilla
BlackDragon och 5 till
  • Laddar…
T
Inte ens en 15 åring som ev funderar på att utbilda sig till snickare hade valt att skruva en tröskel med den typen av skruv och dessutom olika sorter och färger.

Jag hade inte varit nöjd med något av det du beskriver.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 27 till
  • Laddar…
S Screew skrev:
När det gäller montering av diskmaskiner etc så ska man följa instruktionerna. Har du instruktionsboken? Där ska min- och maxmått finnas. Där finns garanterat en bild som visar hur man skruvar fast den och ifall det ska sitta ett lock på skruven. Det är också viktigt att det inte finns en för stor springa mot bänken så fuktig luft inte hamnar mellan bänkskiva och diskmaskin, det brukar finnas en tärningskast som ska ligga mot bänkskivans undersida.

En sak till, betala inte en krona! Detta är väldigt viktigt!
C Cerb skrev:
Det mesta ser riktigt tråkigt ut.

Dock är väl jobbet bakom spisen ok.
Tack, jag är inte överpetig då, trodde ett tag det var så. Bakom spisen kan jag be nån kompis fixa så det inte åker in ngt under golvet även om risken är minimal. Men trösklarna... och golvlist runt dörren... där dörren inte går att stänga så sviktar golvet lite, man kan ha äggrullningstävling på en liten yta där om man vill. Eller rullning med en biljardboll eller annat kul. Det går väl o fixa genom att justera gångjärn eller kapa i botten enligt tidigare förslag.

Grejen är att jag inte är hantverkare, jobbar med något helt annat och därför köpte jag tjänstena att lägga nytt golv mm. Tack för kommentarer verkligen!
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Det mesta ser riktigt tråkigt ut.

Dock är väl jobbet bakom spisen ok.
(Ev. lite för liten rörelsefog på höger sida. Ser ut som ett Kärhs golv)
Du har rätt, det är kährs golv. Såhär ser det ut bakom listorna överlag. Synligt trägolv och röd vägg bakom en borttagen golvlist, med fokus på installationsgapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsnitt av Kährs trägolv vid vägg med borttagen golvlist som visar övergången och avslutningen bakom listan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
10mm fritt mellan golv och alla fasta ytor ska du ha.
Speciellt viktigt om golvet är lagt nu i vinter när luftfuktigheten är som lägst då det lär svälla under sensommar/höst.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Ja herregud. Jag tycker inte det var särskilt bra det här. Som vanligt med såna här trådar så funderar man över benämningen "hantverkare". Det är ett ganska brett begrepp ändå, och jag upplever det som att det innefattar alla som har hållit i en hammare hela vägen fram till Paul Sellers. Eller haft byxor med materialfickor på.

Utifrån bilderna så gissar jag att du inte haft en snickare hos dig. Med snickare så menar jag en person som med lite passion utför snickeriarbeten. Varför jag använder ordet passion är för att jag tycker att det är en nyckelkomponent i hantverksarbete. Det måste finnas någon procent passion för att ha drivkraften att vilja göra det bra.

Av det du räknar upp och visar med bilder tyder inte på lust att göra det bra.

Jag blir nyfiken på din hantverkare! Och som du redan är inne på är samtliga av dina punkter i behov av åtgärder..
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
Tack för svar! Golvet är lagt på hösten, snart 1,5 år sen. Det som sker nu är restjobb, fix av slarv. Jag läste nånstans att avståndet golv-vägg ska bestämmas utifrån golvytans storlek vet inte vad som är korrekt, men hursom så ska det väl ändå vara samma avstånd på en sträcka som hänger ihop tänker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.