H
För ett par veckor sedan skulle en grannen byta 5 st brädor ca 5,50 m långa uppe vid nock.
Frågade vad priset skulle bli, ja skulle få det för 5000,00 specialpris för han brukade ta 6000,00 :)
Undrade varför det var ett så högt pris? Svar: 2 man och det skulle ta en dag att utföra,
det betyder att det skulle ta 1,6 timme/bräda, slår man ut per man så blir det 3,2 timmar/bräda.
När det kom till rotavdraget så menade han att båda skulle tjäna på rotavdraget, rotavdrag det var för båda parter. Man slutar inte förvånas.
När vi skulle byta 8 fönster och 2 altandörrar beräkande en firma arbeta i 14 dagar med det.
Det tar ca 2-3 dagar om en seriös firma gör det
Ja, ingen av dessa firmor fick något arbete hos oss.
 
När vi just flyttat till Uppsala och jag inte kände nån bra hantverkare i närheten frågade jag alla nya kompisar som ungarna tog me hem vad deras föräldrar jobbade med? på så vis fick jag tag på en j-t bra elektriker vars svåger dessutom va målare :) man får leta tills man hittar vad man söker helt enkelt.
 
Problemet jag ofta upplever är att många kunder inte orkar/vill vänta på att de som är riktigt duktiga och man tipsar om har tid. Jag själv är inte hantverkare men jobbar dagligen med beställning av jobb och åtgärder efter skador o har rätt bra koll vilka som är duktiga i våra trakter. De flesta av dessa har kö på 8-12 månader på större jobb och 5-6 månader på småjobb på nån dag. Detta är något folk inte vill vänta utan flera jag känner har en framförhållning på några veckor eller 1 månad.

Att en hantverkare har gott om tid omgående är redan det en varning för mig....
 
kinglolle skrev:
Problemet jag ofta upplever är att många kunder inte orkar/vill vänta på att de som är riktigt duktiga och man tipsar om har tid. Jag själv är inte hantverkare men jobbar dagligen med beställning av jobb och åtgärder efter skador o har rätt bra koll vilka som är duktiga i våra trakter. De flesta av dessa har kö på 8-12 månader på större jobb och 5-6 månader på småjobb på nån dag. Detta är något folk inte vill vänta utan flera jag känner har en framförhållning på några veckor eller 1 månad.

Att en hantverkare har gott om tid omgående är redan det en varning för mig....
Kan bara hålla med dig i allt du skriver...

Det absolut största problemet idag är att inte folk har någon framförhållning utan tror att de duktiga hantverkarna sitter hemma och väntar på att just De ska ringa och vilja ha utfört ett arbete...

Möjligtvis kan man ha tur och hitta en duktig hantverkare för ett "endagarsjobb" inom de närmsta veckorna ifall han/hon lyckats jobba undan och får en klämdag fri, men i annat fall och större jobb så ligger det ganska långt fram hela tiden i planeringen...
 
Det största problemet är att det är brist på duktiga hantverkare.
 
Duktiga och Ärliga!
Men oftast hänger det ihop.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.