Locke skrev:
Anders: Menar du att kunden skall få penseln till målarens inköpspris? Det blir väl inte rätt. Målaren måste ju sälja saker med marginal - annars blir det ingen mat på bordet eller öl i näven och det måste väl också en målare få ha?
Rätt eller fel, eller vad någon måste finns inte klart definierat. Men kunden vill också ha mat på bordet och en öl i näven även efter det att han betalt hantverkarens faktura. Så det är en kamp om pengarna, helt enkelt.

Och nu är målaren inte bara är målare utan även penselförsäljare. Framgångsrik sådan, han har betydligt större vinst på varje såld pensel än en färgaffär. (Målaren behöver inte bär kostanden för själva affären.)

Det allra bästa är att i detta fallet är det säljaren som själv bestämmer hur mycket kunden ska köpa, och till vilket pris. Om nu målaren tjänar 60 spänn på varje pensel han "säljer", finns det då något incitament för honom att vara rädd om penslarna? Att välja en pensel i lämplig prisklass för aktuellt jobb? Nej. Ju mer han slösar med penslarna, ju dyrare penslar han väljer, desto mer tjänar han.
 
Locke skrev:
Tänker ni likadant när ni går på restaurang? Eller när ni lämnar in bilen?
När jag går på restaurang utgår jag från att kostnaden för stekbord, knivar och kockmössa ingår i priset. Samma när jag lämnar in bilen. Om verkstaden skulle debitera mig för en muttermaskin, då skulle jag även kräva att få den efter att jobbet gjorts.
 
Thomas Lundquist
Norrhyttan skrev:
När jag går på restaurang utgår jag från att kostnaden för stekbord, knivar och kockmössa ingår i priset. Samma när jag lämnar in bilen. Om verkstaden skulle debitera mig för en muttermaskin, då skulle jag även kräva att få den efter att jobbet gjorts.
Men å andra sidan, om du sitter där och tjatar om att du minsann kan hitta billigare vin på nätet eller att Lidl säljer köttbiten långt under halva priset så åker du nog ut från den restaurangen.

En bilmekaniker på en bilverkstad ligger i klass med vad en bra advokat tar i timmen, och har således en betydligt större marginal att handla in förbrukningsmaterial än en målare.

Jag har trots det själv fått betala en viss post på "förbrukningsmaterial" när jag servat min bil, och det är jag nog inte ensam om.

Men som jag skrivit tidigare så finns det smidigare sätt att få penseln betald.

Sen vore det spännande att se hur din räkning såg ut om du anlitade restaurangen att komma hem till dig i ett partytält tex och om det var samma pris på köttbiten då med tanke på förutsättningarna för att få stekbord och knivar rena igen bl.a.
 
Lite konstigt är det....ena sekunden så vill folk ha specat på fakturorna på allt för att veta vad de betalar för, i andra sekunden blir dom förbannade när dom ser exakt vad dom betalar för, och sen i ett helt annat läge ha viljan att betala för vad fan som helst bara dom inte vet exakt vad dom betalar för utan att det bara helt enkelt ingår i timpriset.
Hur ni än vrider och vänder på det så betalar ni som kunder för hantverkarens utgifter, vare sig det står i klartext eller är inbakat i en annan post....exakt vad är problemet? Den totala kostnaden blir ju ändå detsamma.
 
  • Gilla
Herr_JT och 2 till
  • Laddar…
ullberg
Glufsglufs skrev:
Hur ni än vrider och vänder på det så betalar ni som kunder för hantverkarens utgifter, vare sig det står i klartext eller är inbakat i en annan post....exakt vad är problemet? Den totala kostnaden blir ju ändå detsamma.
Är det inte här problemet ligger? När man begär in priser och gör jämförelser gör man vissa antaganden (vilket förstås är fel, man ska inte anta något, men man gör det och det skulle nog bli vansinnigt komplicerat annars), när verkligheten inte passar med de antaganden man gjort blir det ett irritationsmoment (och man kan känna sig lurad), och man kanske ställer en fråga på BH.

När TS jämförde olika målares timpriser tänkte han nog att dessa var rakt av jämförbara (hade samma antaganden, ex. att penslar skulle ingå), och sen valde han den kombination av pris och antagen kvalitet på slutresultatet som passade honom. När sedan penslar tydligen inte ingick blir han tveksam, säg att det stod mellan två personer som TS upplevde skulle leverera lika bra slutresultat, och det var väldigt liten skillnad i angivet timpris, med TS väljer då naturligt den som är aningen billigare. Om den han väljer då tar betalt för penslar, men den han valde bort inkluderade det i timpriset kanske valet skulle blivit annorlunda.

Givetvis borde TS tagit reda på vad som ingår och inte, men det är inte helt enkelt och vissa antaganden borde göras, jag tror även hantverkare skulle bli ganska trötta om kunden ringer för 100 gången för att kolla en sista sak, i offerten stod inget om arbetskläder, så han vill bara kolla om det kommer debiteras separat eller inte... (Det jag vill visa är alltså att vissa antaganden måste man göra)

/U

PS. du kan väl inte mena att "kostnaden [för kunden] blir ju ändå detsamma"? Alla hantverkare kostar väl ändå inte exakt lika mycket? vissa vill ha större vinst och vissa tycker att mindre är ok... Man kanske kan säga att "kostnaden [för hantverkaren, dvs. det han behöver täckning för] blir ju ändå detsamma", men inte heller det är väl helt sant, de har olika inköpspriser, är olika effektiva etc. etc.
 
  • Gilla
Korvgubbe
  • Laddar…
Kostnaden en och samma hantverkare kanske.
 
ullberg
charta77 skrev:
Kostnaden en och samma hantverkare kanske.
Om det hörde ihop med mitt PS, så visst, det hantverkaren tar betalt är det han tar betalt, fast det är väl en tautologi? ;)

Det som jag tänker mig är relevant är just jämförelsen som jag tänker mig TS har gjort (och där han ev. känner sig lite lurad)

/U
 
Antingen Får man en offert, ett pris som täcker allt utom ev reservationer. Annars tar man ett timpris där man vet vad det kostar per timme och att allt material tillkommer, vill man då veta vad exakt materialte kostar så får man säkert reda på det också, svårare än så är det inte. Inget att gnälla över för som sagt, hur man än vrider och vänder på det och specar det så kommer det att kosta detsamma (gällande samma hantverkare alltså). Det är just det där att bara stirra blint på timpriset som är så farligt för oftast är det så och det har sagts många gånger att ett billigt timpris ger sällan ett billigt slutpris.
Sen tycker jag att det inte är så mycket gny över om vissa saker är specade, det är väl mer ärligt egentligen jämfört med en ospecad faktura.
 
nån måste ju betala för dom penslar som han gör slut på hos DIG, på DITT projekt efter dina önskemål

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
fasadnisse - visst måste någon betala för penslarna. Liksom färgen som används. Och arbetskläderna. Och datorn för bokföringen. Och lunchen för att orka arbeta hela dagen. Och telefonen för att kunna prata med kunder och andra. Det jag tror TS är ute efter är var gränsen går för det som ingår i timdebiteringen och det som skall betala utöver detta.
 
Normalt i ett företag så ingår de fasta utgifterna i timdebiteringen och resten utefter åtgång. Det är ju ganska så svårt att få till eller om inte annat orättvist om alla kunder ska dela på kostnader som kanske inte ens rör dom som tex att det går åt 10 penslar på ett projekt men bara 1-2 på de andra, varför ska då alla andra betala för de extra 8-9 penslarna på det första projektet.
 
när jag är ute å räknar på jobb så vet man ju oftast hur mycket material som kommer att gå åt. å sen lägger man till lite extra för att inte stå där med byxorna nere. enl mig så blir det aldrig disskusioner om material kostnader om kunden får ett fast eller m2 pris. självklart så är det viktigt att upp 3 olika total poster: material, resor, arbete. för att kunna ge rätt pris efter ev rotavdrag.

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Nu är jag bara tvungen att lägga mig i. Jag måste så klart nämna att vi målare själva köper våra verktyg i de flesta fall och företagen betalar målaren upp till ett maxbelopp på 1500 kr per år. Kan också nämna att 120 kr för en pensel inte är speciellt dyrt om man vill ha bra grejer, och det föredrar ju yrkesfolk. Undantagsfall är jobb som förstör penslarna onormalt mycket, typ utvändig fasad och oljefärg. Så funkar det på de flesta företagen. Sen kan jag passa på att bekräfta en myt också... Nya penslar är ingenting målare i regel föredrar. Det tar lång tid innan en bra pensel är riktigt "insliten" Plastpåse funkar bra några dagar, kanske nån vecka, men sen behöver man antingen använda dem eller tvätta ur dem om de ska hålla sig i bra form. Gör man rätt kan en pensel vara i många år...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.