Snailman
D Daniel Barnaniel skrev:
Ja, det är ett inåtgående pvc- fönster såvitt jag kan bedöma.
Ja, det ser ut som ett typiskt sådant, det kan lätt samlas vatten som rinner efter rutan nere i karmen om det är lite öppet, så därför har man dräneringshål inne i karmen som mynnar på utsidan, de täcks av de där två vita utbuktningarna på karmen, det kan alltså rinna vatten från dessa. Så sätter man ett fönsterbleck så måste det alltid sitta nedanför dessa dräneringshål.
 
Redigerat:
Snailman
D Daniel Barnaniel skrev:
Ja, det är ett inåtgående pvc- fönster såvitt jag kan bedöma.
Ja, det ser ut som ett typiskt sådant, det kan lätt samlas vatten som rinner efter rutan nere i karmen om det är lite öppet, så därför har man dräneringshål inne i karmen som mynnar på utsidan, de täcks av de där två vita utbuktningarna på karmen, det kan alltså rinna vatten från dessa. Så sätter man ett fönster läck så måste det alltid sitta nedanför dessa dräneringshål.
 
Snailman
A Andreasa2 skrev:
Finns inget bleck där. Tycker det ser ut som att det har droppat in lite vatten. :(

[bild]
Ja, vattnet rinner ut i horisontella öppningen ni ser på bilden (svart ovalt hål) och rinner ut under den vita knoppen på utsidan av fönstret (vita knoppen döljer ett hål)
 
  • Gilla
Daniel Barnaniel
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Ja, vattnet rinner ut i horisontella öppningen ni ser på bilden (svart ovalt hål) och rinner ut under den vita knoppen på utsidan av fönstret (vita knoppen döljer ett hål)
Aha tusen tack för hjälpen! Stämmer att det är ett PVC fönster som öppnas inåt. Tillverkare Rehau.
Har en snickare jag litar på så ska ta kontakt med honom.
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
Lycka till!
 
  • Gilla
Andreasa2
  • Laddar…
Intressant att det tog dig 2 år innan du upptäckte detta.
Visst det är absolut inte ok från firman som har monterat från första början.
Hoppas det löser sig. (y):D

Lite nyfiken bara om det är ok..?
Hur kommer det sig att du väljer plastfönster?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
L Larsson93 skrev:
Intressant att det tog dig 2 år innan du upptäckte detta.
Visst det är absolut inte ok från firman som har monterat från första början.
Hoppas det löser sig. (y):D

Lite nyfiken bara om det är ok..?
Hur kommer det sig att du väljer plastfönster?
Undrar just om man kan komma efter 2 år och begära att firman rättar till det?
 
skoge skoge skrev:
Undrar just om man kan komma efter 2 år och begära att firman rättar till det?
Tror man har rätt att reklamera arbete på huset i upp till 10 år så det är möjligt. Ingen aning om hur stor chans man har att få igenom det dock.
 
L Larsson93 skrev:
Intressant att det tog dig 2 år innan du upptäckte detta.
Visst det är absolut inte ok från firman som har monterat från första början.
Hoppas det löser sig. (y):D

Lite nyfiken bara om det är ok..?
Hur kommer det sig att du väljer plastfönster?
Blandning av okunskap och inte tillräckligt noga kontroll av arbetet skulle jag säga. Vi körde renoveringen via bauhaus, varken besiktningsman eller vår projektkoordinator såg det heller. Är väl det vi är mest missnöjda med. Vi hoppades på att bauhaus och besiktningen skulle ge trygghet, men i efterhand kändes all form av kontroll väldigt begränsad och partisk. Hantverkarna kopplade även frånluften i badrummet så det inte satt ihop med befintlig ventilationskanal, då dom råkade göra hålet lite off i nya taket. Detta upptäckte jag också själv.

Fönstret bara blev så, bauhaus frågade aldrig vad vi ville ha.
 
Redigerat:
Anledningen att jag upptäckte nu var att jag såg att färgen på blecket börjat släppa och när jag kikade mer märkte jag att det inte satt fast.
 
Borde väl inte vara extrema mängder vatten med den takfoten om man inte bor där det blåser kraftigt.
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Kempa_swe
skoge skoge skrev:
Undrar just om man kan komma efter 2 år och begära att firman rättar till det?
Jo, men det är upp till kunden att bevisa att det var så från början och att de inte mixtrat med det själva. Vilket kan bli en lång utdragen process.

Bästa, billigaste och snabbaste är att köpa ett bläck och själv sätta dit
 
Varför inte bara skruva dit det du har?
 
Blecket är monterat nu, var mest att jag var nojig över att det orsakat skada. Men har kommit fram till att det är osannolikt.
 
  • Gilla
Daniel Barnaniel
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.