Touche'
 
Ocker är fel ord, det är en fri marknad.
Vad jobbar du med och vad tjänar du? är du verkligen värd de pengar du tjänar, är du verkligen så bra på vad du gör?

Även småsaker kostar mycket pengar, det är svårt för en privatperson att förstå de kostnader som finns i företag.

Du vill klippa din gräsmatta. det tar dig två timmar.

du tar in offerter på att klippa gräsmattan.

företaget som ska klippa gräset åt dig måste ha betalt för:
Lönen, arbetsgivaravgifter, skatter, fastighet, arbetskläder, maskinen, drivmedlet, servicen på maskinen, transport samt om det är ett sunt företag så ska företaget åtminstone tjäna 10% på affären, annars bör den inte driva bolag.

Ni sitter och raljerar kostnader och tid som ni inte har en aning om, det är naivt, hela tråden är naiv.

Företagare upplever stora problem med privatkunder, och allra värst är snåla egenpulare som vet och kan bäst själva. Det är få företag som jobbar åt privatpersoner som tjänar pengar så det går runt. det är INTE lukrativt.

Om man är har tur och kommit förbi privatpersonträsket och kan bara ha företag som kunder så är det att föredra alla dagar i veckan.

Försöker inte vara otrevlig, men ni raljerar rätt hårt om saker ni helt tydligen verkar ha svårt att förstå.
 
Visst ska man har rätt att ta ut skälig vinst. Men då får man skruva på sin timpeng alt. lämna fast pris. Att lämna offerter med tidsuppskattningar där jag som någorlunda händig lätt kan göra egna uppskattningar och genomskåda hantverkarens tilltag är inte särskilt professionellt. I vårt bygge valde vi att köpa snickare och elektriker på löpande räkning eftersom varken hantverkarna eller vi själva kunde göra en rättvis bedömning av arbetsinsatsen. Rörmokeri och plattsättning var enklare att uppskatta och köptes därför på fast pris efter offertjämförelser.

För mindre och mer rutinmässiga jobb på omkring 1-2 mandagar måste en erfaren hantverkare kunna ge en rimlig uppskattning av tidsåtgång. Är man rädd att arbetet ska ta längre tid än offererat pga yttre omständigheter så får man påtala och avtala om det innan arbetet startar, ändring och tillägg. Har man inte tid med jobbet tackar man vänligt nej.
 
T
lundq skrev:
Ja, jösses. Har en offert ute på Offerta. Ett trivialt jobb rörande vår ventilation: kapa ett spirorör, montera ljuddämpare och isolera. Kan omöjligt ta mer än en timme för ett proffs. Troligen ca 30 minuter. Offerten ligger på 8 timmar. Materialet är offererat till ungefär fem gånger mer än av en nätshop tar...
Gör det själv då;):rolleyes:
 
Finns det inga sajter där man kan jämföra priser för tjänster på samma sätt som man gör för produkter som prisjakt.nu?
Offerta.se var det någon som nämnde, fungerar dock inte på samma sätt som jag tänkte.
 
Juliet.. Sen är det ju ALLTID så att den billigaste gör det bäst (ironi)!
 
gärna med en knapp bredvid där det står "add to chart"
 
TommySjoberg skrev:
260 TUSEN för eldragning i hus???? Är elektriker så rätt intressant hur en del kör med för fasoner... Har faktiskt aldrig haft en diskussion om en faktura (så verkar göra rätt), kör raka rör med maxpris på fasta jobb och säger, ungefär timmar det tar, går det snabbare får kunden det billigare...
Jag tog det som deras sätt att säga att de inte var intresserade av jobbet. Får det istället utfört till en bråkdel av den kosten =)
 
Tog in en offert på att bygga en 30 kvm platta. Första offerten gick in på typ 220 000:- efter ROT. Nej tack.
 
Sverige behöver en fast förbindelse till baltikum "bro" så vi får lite vettiga offerter.
 
Helt klart... Dumt att skatta i Sverige, för de kronorna går ju inte till något vettigt iaf... Suck
 
Med tanke på vissas kommentarer här om "fri marknad" osv, istället för att ha någon form av yrkesheder, så kommer bevisligen inte det här problemet försvinna.
 
I
Det är på tiden att hantverkare sätter ner foten och kräver ordentligt betalt för sina jobb.
Jag känner många och vet ännu fler akademiker som sitter med höga löner och för det mesta också tummen mitt i hand. Vem är de till att bedöma vad ett hantverk är värt, som tank77 sa , gör det själv då om det är så lätt. Att nu eftersatta hantverkare vill komma ikapp tjänstemannasektorn får ju det negativa att det drabbar även de som inte har det så bra och det är så klart tråkigt. Kommer osökt att tänka på den där historien, doktorn som ringde röris för att det blivit stop i toan. Röris kom, droppade två magnesyl i stolen och sa- blir det inte bättre till imorgon så ring mig igen. En föregångare skulle jag säga.
 
I
"Bytte både termostat och ventil på våra element, då de gamla var av en äldre typ, och adaptratrar krävdes. Fackmannen gnuggade händerna och presenterade ett pris på drygt 10 000 kr. Gjorde det själv på 4 timmar. Kostade drygt 1700 kr."

Tycker du det är så fel? Fackmannen utgår från sin arbetsplats, det kräver transportkostnader inkl lön. han ska också ha en försäkring mot oförutsedda händelser och förmodligen måste han lämna garanti på både materia och jobb. Jag tvivlar inte på prisskillnaden, men den är i stort, befogad.
 
Är själv hantverkare med eget företag (elektriker), jag dividerar sällan med fackmän när jag tar hem dem... Jag ser det som att jag köper tid, dvs jag kan jobba jag istället på det jag är bra på.. Är ingen jävel på att måla, snickra, tapetsera mm... Alternativt ser jag det att jag köper loss tid jag kan spendera med mina barn istället och på det kan jag inte sätta ett pris...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.