TRJBerg
Tompa_72 Tompa_72 skrev:
Jobbigt att läsa alla dessa människor som inte får hjälp då jag själv sitter med ett litet företag som tar allt jag kan lägga vantarna på men ändå är på väg ner i konkurs för att jag inte hittar tillräckligt med jobb.
Antingen bor jag på fel ställe i Sverige eller så är det jag som letar på fel ställe (är dock ganska nystartad, men ändå).

vad jag gissar så är alla dessa företag rädda för att göra ett sämre jobb än vad ts kan göra själv, som du även skrev att han som tittade på jobbet sa du var för noggrann i det du gjort själv, inget du ska ta negativt utan du får sträcka på dig.
Att dom sedan tackar nej måste ju bero på att dom gissar du skulle slå ner på deras arbete. Bara gissningar för att det känns som att det är så.

Bor du i närheten av Östhammar/Uppsala är du verkligen välkommen att höra av dig om du vill ha hjälp med arbetet.
//Tommy
Vilken bransch jobbar du i?
 
  • Älska
Ortega62
  • Laddar…
E Etho1 skrev:
Intressant att så många har extremt dåliga erfarenheter av hantverkare av alla de slag.
Har personligen endast haft en hantverkare på tre år som inte hörde av sig, annars har jag en positiv erfarenhet av, snickare, rörisar, elektriker (eller äkliker som dotter 4 år sa) våtrum läggar, kakel sättare, grävmaskinister, arbetsledare, plåtslagare och takläggare.

Tricket för mig har varit två saker,
Att själv vara trevlig och ha förståelse för andras jobb.
Samt kontakter.

Minsta jobbet jag anlitat för var bytte av propskåp
Sa helt enkelt var nyckel låg och bad snubben görat när han han. Fråga endast ca kostnad.
Hade jobbet gjort 2 dar senare... Och jo förvisso elektrikern var arbetskollega med en av mina kollegors farsa..

Så ja kontakter, som allt annat här i livet

Alla har vi olika nätverk via olika personer,
Nej alla har vi inte det tyvärr och jag är alltid trevlig och frågar inte alltid vad det kostar ens för det måste bli gjort helt enkelt.såvida det inte rör sig om större arbete. Som tur är har jag de senaste åren haft en bra rörmokare . Nu har han gått i pension men tar iallafall på sig jobb till de han haft hand om förut (genom företaget så klart) Han har bytt hydropress, varmvattenberedare, kranar mm. Dock köpte jag vvb och hydropress själv men det var inga problem. Var inga lågprismärken heller. Men den dag han inte jobbar längre hoppas jag det inte ska bli problem ändå eftersom företaget han arbetar åt verkar bra att ha att göra med. Har inte haft problem med de elektriker som finns runt här heller. Snickerijobb var det heller inte problem med förut eftersom min bror är snickare och jag tog jobben genom det mindre företag han jobbade på men sedan företaget lades ner och han gick i pension är det värre men förhoppningsvis behöver jag inte anlita någon hädanefter men anlitar hellre de som har långt hit och resekostnaden blir större än de som bara lovar och sedan struntar i det De kan väl bara säga att de inte kan ta på sig jobbet
 
  • Gilla
Tompa_72
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Vilken bransch jobbar du i?
Snickare, målare allservice inriktat på bygg.
Gör allt från grund till klart.
Firman heter Små bygg 1337 AB om du vill kolla upp mig
 
  • Gilla
hakan_o och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
Ibland är det väldigt märkligt med hantverkare.
Hade för några år sedan ett par lokala rörmokare som gjorde jobb för mig. Den ena gjorde jobb för typ 6 år sedan den andra (som rekommenderades av den första) för 2-3 år sedan.
I både fallen var det "standard" jobb, dvs inga konstigheter. Och inga småjobb heller. Med bra resultat.
Jag gjorde följande:
- Hade inga synpunkter på hur det utfördes.
- Klagade inte på något.
- Hade inga synpunkter på när det utfördes.
- Var trevlig emot dem som jag alltid brukar vara mot människor (i varje fall under de senaste 20 åren).
- Klagade inte på räkningen.
- Betalde räkningen i god tid.

Nu i höstas fick jag problem med ett rör som hade en droppläcka i godset (i pumphuset där allt jobb gjorts) samt problem med hydropressen.
Vi hade en bokad tid med den andre rörmokaren 7 december för jobbet. Han dök inte upp och meddelade ingenting.
Sedan dess har jag ringt ett stort antal gånger till både han och den förste rörmokaren. Samt mailat ett antal gånger.
Inget som helst svar från dom. Ingen svarar i telefon.
Det finns inget tecken på att de lagt ner verksamheten när jag kollat på deras hemsidor och på diverse tjänster på nätet.

Då jag föredrar lokala hantverkare och inte varit särskilt besvärad av felen har jag inte haft så bråttom att hitta alternativ.
Skickade för ett par dagar sedan en förfrågan via mail till två firmor på längre håll.
Fick svar från en av dom idag att de kunde göra jobbet nästa vecka om jag kunde vänta.

Jag förstår om hantverkare har för mycket att göra eller ändrat inriktning på verksamheten eller har personliga skäl för att inte ta jobbet.

Men jag förstår inte varför man totalt "ghostar" kunden, speciellt när man kommit överens om ett jobb och en tid och det dessutom är en gammal kund.
 
  • Gilla
hakan_o och 8 till
  • Laddar…
TRJBerg
Tompa_72 Tompa_72 skrev:
Snickare, målare allservice inriktat på bygg.
Gör allt från grund till klart.
Firman heter Små bygg 1337 AB om du vill kolla upp mig
Bra att veta!
 
  • Gilla
Tompa_72
  • Laddar…
Tompa_72 Tompa_72 skrev:
Snickare, målare allservice inriktat på bygg.
Gör allt från grund till klart.
Firman heter Små bygg 1337 AB om du vill kolla upp mig
1337 du borde få en del gamers som kunder
 
  • Haha
  • Gilla
Staffan_V och 1 till
  • Laddar…
E Etho1 skrev:
1337 du borde få en del gamers som kunder
Hahaha.. ja, inte så många som hänger med vad det betyder, men som du säger kan det ju bli så. (y)
 
Ortega62 Ortega62 skrev:
Jag tycker svebska hantverkare är grisar . Varför gynna dom när dom är sånna. Skaffa polacker istället
Ja helt rätt syster. De går mest runt och bökar och nöffar. Polska arbetare är mycket bättre. Du kanske skulle sikta på att anlita rumänska arbetare istället. Men skämt åsido du kan ju inte på alvar stödja det som dessa stackare blir utsatta för. Långa arbetsdagar 12-16 6 dagar i veckan för lite styvt 150 spänn i timmen. Man måste nog vara riktigt egotrippad om låter någon göra jobb på de premisserna. MEN JOBBET BLIR BILLIGT OCH FRAMFÖR ALLT FORT GJORT. obs jag är inte negativ till utländsk arbetskraft men de ska Faan ha samma lön och arbetsvillkor som oss.
 
  • Gilla
  • Älska
pjgb och 4 till
  • Laddar…
N Nps skrev:
Ja helt rätt syster. De går mest runt och bökar och nöffar. Polska arbetare är mycket bättre. Du kanske skulle sikta på att anlita rumänska arbetare istället. Men skämt åsido du kan ju inte på alvar stödja det som dessa stackare blir utsatta för. Långa arbetsdagar 12-16 6 dagar i veckan för lite styvt 150 spänn i timmen. Man måste nog vara riktigt egotrippad om låter någon göra jobb på de premisserna. MEN JOBBET BLIR BILLIGT OCH FRAMFÖR ALLT FORT GJORT. obs jag är inte negativ till utländsk arbetskraft men de ska Faan ha samma lön och arbetsvillkor som oss.
Vilken poäng är det då att anlita dom om jag måste betala samma pengar? Hur ska jag då ha råd att renovera båda badrummen:rolleyes:
 
  • Haha
Nps
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Ahh rasism känns ändå lite rasism? Svenska hantverkare är förfärliga. Själv bor jag i norge. Här kommer folk på en gång och fixar det man behöver. Alla kulturer. Jobbar bra. I sverige däremot, där jag har sommarstuga...herregud. så dyrt och så dålig kundservice. Verkar som svenska hanvärkare tror dom står ovanför andra pga behovet hos,folk.
 
Tompa_72 Tompa_72 skrev:
Snickare, målare allservice inriktat på bygg.
Gör allt från grund till klart.
Firman heter Små bygg 1337 AB om du vill kolla upp mig
Vad tar du i timmen som snickare?
 
  • Gilla
Tompa_72
  • Laddar…
N Nps skrev:
Ja helt rätt syster. De går mest runt och bökar och nöffar. Polska arbetare är mycket bättre. Du kanske skulle sikta på att anlita rumänska arbetare istället. Men skämt åsido du kan ju inte på alvar stödja det som dessa stackare blir utsatta för. Långa arbetsdagar 12-16 6 dagar i veckan för lite styvt 150 spänn i timmen. Man måste nog vara riktigt egotrippad om låter någon göra jobb på de premisserna. MEN JOBBET BLIR BILLIGT OCH FRAMFÖR ALLT FORT GJORT. obs jag är inte negativ till utländsk arbetskraft men de ska Faan ha samma lön och arbetsvillkor som oss.
Har inget emot att betala rätt lön. Menar bara att dom har bättre arbetsmoral☝️
 
F Förvirrade Hönan skrev:
Har försökt att anlita rekommenderade hantverkare för diverse uppdrag utan resultat och har ingen aning om vad jag gör för fel…
(Provade att lägga ut två annonser, men fick oseriösa svar).

Ställer inte frågor om arbetssätt eller tillvägagångssätt. Är trevlig, tillmötesgående, förhandlar aldrig om kostnad och skulle aldrig göra det. En offert är en offert… men kommer inte så långt att offert är upp till diskussion.

Vissa har tid för mindre uppdrag och andra för större och jag anpassar mig efter det.
Berättar/visar vad jag vill få gjort, men säger att jag nöjer mig med det de har tid att anlitas för.

Den senaste hantverkaren sa först ja, men tackade sedan nej för hen tyckte att jag redan hade gjort ett bra jobb. Rart sagt , men jag är i nöd att anlita någon för det jag inte vill/kan/får utföra själv.

Förstår att bra hantverkare är fullbokade långt framöver, men efter det?

Någon hantverkare som har förslag på hur man lyckas anlita Er? Ni är otroligt svårfångade.

Eller är det dags att utbilda mig till yrkesmålare, ventilationstekniker, fönsterinstallatör och undertaksinstallatör?
Offerter på småjobb är det ingen som vill lägga tid på! Men det förstår inte de som inte har egen firma. Kostar mer än det smakar. I regel ett problem i storstäder där ingen känner en lokal hantverkare.
 
  • Gilla
chrillelundmark
  • Laddar…
Ortega62 Ortega62 skrev:
Vad tar du i timmen som snickare?
Skicka gärna ett Mail till mig så får du mitt pris, tala gärna om vad du vill ha gjort med i mailet och var i landet jobbet finns.
Mailen är smabygg@outlook.com
 
Fairlane
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Offerter på småjobb är det ingen som vill lägga tid på! Men det förstår inte de som inte har egen firma. Kostar mer än det smakar. I regel ett problem i storstäder där ingen känner en lokal hantverkare.
Det är fullt förståeligt, men också enkelt att framföra till den som gör av sig. Problemet är ju att man kan begära offerter på ett nytt badrum eller liknande utan att offert dyker upp. Ibland dyker inte hantverkaren upp enligt överenskommelse för att titta på det, ibland kommer de och tittar och säger "jag skickar en offert i veckan" utan att göra det. Det är helt obegripligt
 
  • Gilla
Tompa_72 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.