D devavi skrev:
Det är bara massa spekulationer från både hantverkare och lekmän här i tråden

dom enda som vet den faktiska tidsåtgången är hantverkarna på plats, samt kunden som själv har förklarat att han har bevakat hantverkarna som en hök

tidsåtgången verkar stämma enligt kunden själv, ändå väljer han att dra av ca 13000:- (625:-/h inkl moms?) för att hantverkarna åkt 2pers för att införskaffa material, samt att dom vid ett annat tillfälle handlat en spray som dom ändå inte behövde
Det låter helt sjukt
Stämmer det enligt kunden? Han var ju på förhand fundersam på hur summan skulle bli....

Sjukt?

3st frukost inkl handling för båda = 6h
3 st lunch = 6h
2x1 handledare = 2h (var de nya på jobbet? Behövde de hjälp? Ska man betala vanligt timpris?)

14h man kan vilja se över och att TS då tar in en expert för att reda ut vad installationen borde tagit känns inte orimligt.
Det är så man skall göra enligt konsumentverket!
Sedan använder han den uppskattade tiden mot företaget, också hur man ska göra enligt konsumentverket!
 
  • Gilla
Lajnus och 2 till
  • Laddar…
Ja jävlar, dra på trissor
Nu drar man upp timmarna när det är åt andra hållet helt plötsligt

L larka742 skrev:
Stämmer det enligt kunden? Han var ju på förhand fundersam på hur summan skulle bli....

Sjukt?

3st frukost inkl handling för båda = 6h
3 st lunch = 6h
2x1 handledare = 2h (var de nya på jobbet? Behövde de hjälp? Ska man betala vanligt timpris?)

14h man kan vilja se över och att TS då tar in en expert för att reda ut vad installationen borde tagit känns inte orimligt.
Det är så man skall göra enligt konsumentverket!
Sedan använder han den uppskattade tiden mot företaget, också hur man ska göra enligt konsumentverket!
 
  • Gilla
connywesth
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jo jag håller ju med. Men ni som kan det på "riktigt" verkar vara få tyvärr.
Och för de flesta kunder verkar det vara detaljer att få det optimalt.
Det här forumet är ett bevis på det. Sen styr ju pengarna en del. Vilket jag tycker är dumt när det gäller ett värmesystem som tickar på 7-8 månader av året.

Men att slänga ihop en effekt/energi beräkning utan gissningar tar ju tops en dag om man får input av byggnadsdelarna/vent och VV förbrukning av kunden.
Kan inte förstå varför det inte görs oftare av installstörer. Måste ju nästan betala sig själv om man nästan "bjuder" på det som installatör. Slippa alla återbesök när det strular mm?
Annars kan de ju inte bli många tusenlappar extra på offerten om man nu inte gör beräkningen i servicebilen ;)
Och hur professionellt skulle det inte vara att vid ett övertagande få den lilla pärmen som kund med alla dimensioneringskriterier.
Jag skulle rekommendera den installatören direkt.

Jag har träffat 7 installatörer. 3st förfrågningar på min installation och 4 st på svärföräldrarnas.
6 stycken av dem kunde mindre än mig som kund fast jag jobbar så långt ifrån VVS/VP branschen man kan komma.
Dock är jag Ingenjör inom forskning och utveckling i en annan bransch.(ej IT eller bygg) Ett låtsas jobb som @Calore brukar säga ;)
Som Seth Rydell sa

- Låtsas jobb, det sa jag ju med kärlek och respekt , det fattar du väl ? ;)
 
  • Gilla
connywesth
  • Laddar…
D devavi skrev:
Ja jävlar, dra på trissor
Nu drar man upp timmarna när det är åt andra hållet helt plötsligt
Jag får det till 43h på plats hos kund. 1h mer än exemplet du citerade. Kanske mycket att dra av, kanske inte. Att fakturera 13h mer än man varit på plats är dock väldigt tveksamt.
 
  • Gilla
GargamelSE och 1 till
  • Laddar…
C Calore skrev:
Som Seth Rydell sa

- Låtsas jobb, det sa jag ju med kärlek och respekt , det fattar du väl ? ;)
Nej jag är en torr jävla kuf utan humor och för mycket högskolepoäng. Kan knappt knyta mina skor. ;) Men jag kan förklara hur universum fungerar så långt man kan se. Helt i onödan..
 
Och jag får det till 50h baserat på hans text
Om det är 6h till utöver dom 50h som han själv presenterat låter inte helt orimligt i mina öron

F falkn skrev:
Jag får det till 43h på plats hos kund. 1h mer än exemplet du citerade. Kanske mycket att dra av, kanske inte. Att fakturera 13h mer än man varit på plats är dock väldigt tveksamt.
 
  • Gilla
connywesth och 1 till
  • Laddar…
J
Förutom det intressanta i själva tråden kan jag inte låta bli att fascineras av att flera hantverkare skriver så frenetiskt i ett forum som förvisso ibland kan vara lite av en klubb för inbördes beundran, men trots allt ett forum med så tydligt kundfokus. Man försvarar ett dåligt beteende, och visar en häpnadsväckande trist attityd. Det är ju lite som att trasha en fast man inte är bjuden till. Skriver man i andra trådar och hjälper till där eller är det bara försvar som gäller? Har tyvärr inte forskat vidare i detta, det kanske är killar och tjejer som delar med sig nåt fantastiskt i trådar om vvs och spackling och systemutveckling, vad vet jag, men är som sagt förundrad. Gillar det skarpt då det håller mig borta från för mycket blaskor på nätet i dessa tider. Jag är grymt tacksam för att ha fått tag i några grymma hantverkare som vet vad dom gör och som inte är varken billigast eller dyrast, och jag betalar gärna för kompetens och utfört arbete och det ser ut som jag haft tur än så länge.
 
Redigerat:
  • Gilla
Staffans2000 och 7 till
  • Laddar…
F falkn skrev:
Jag får det till 43h på plats hos kund. 1h mer än exemplet du citerade. Kanske mycket att dra av, kanske inte. Att fakturera 13h mer än man varit på plats är dock väldigt tveksamt.
Allt jobb görs inte på plats utan även när man är och "shoppar" på byggvaruhandeln så är det faktiskt jobb, och alla ressor i tjänsten är fullt ut debiterbar tid. För ett sånt jobb är det fullt rimligt enligt flera av de hantverkare som kommenterat i tråden. De som är kunder och inte vet hur hantverkare behöver jobba har helt enkelt inte särskilt mycket koll på detta. Jag litar mer på vad hantverkarna med egen erfarenhet säger.
 
J Jocke Best skrev:
Förutom det intressanta i själva tråden kan jag inte låta bli att fascineras av att flera hantverkare skriver så frenetiskt i ett forum som förvisso ibland kan vara lite av en klubb för inbördes beundran, men trots allt ett forum med så tydligt kundfokus. Man försvarar ett dåligt beteende, och visar en häpnadsväckande trist attityd. Det är ju lite som att trasha en fast man inte är bjuden till. Skriver man i andra trådar och hjälper till där eller är det bara försvar som gäller? Har tyvärr inte forskat vidare i detta, det kanske är killar och tjejer som delar med sig nåt fantastiskt i trådar om vvs och spackling och systemutveckling, vad vet jag, men är som sagt förundrad. Gillar det skarpt då det håller mig borta från för mycket blaskor på nätet i dessa tider. Jag är grymt tacksam för att ha fått tag i några grymma hantverkare som vet vad dom gör och som inte är varken billigast eller dyrast, och jag betalar gärna för kompetens och utfört arbete och det ser ut som jag haft tur än så länge.
De hantverkare som kommenterat i denna tråd bidrar med sin kunskap och erfarenhet även i denna tråd. De ser att vissa kunder helt enkelt inte förstår vad hantverkarna gör och räknar bort faktisk arbetstid som de inte ser hantverkaren utföra, trots att hantverkaren jobbat och gjort vad de ska. Sen beskyller man hantverkaren för att vara oseriös för att de tar betalt för sin arbetstid. Det är inte hantverkaren som gjort fel utan kunden är en ohederlig skitstövel, vad jag kunnat utläsa i detta.

det är väl självklart att hantverkarna skriver frenetiskt när de blir beskyllda för allehanda elände som de inte har med att göra. Eller har orsakat. Ni som slänger ur er alla dessa oförskämda anklagelser borde skämmas! Ni är inte bara okunniga, ni är rena tyranner till uppdragsgivare.
 
  • Gilla
Calore och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
connywesth connywesth skrev:
Ni som slänger ur er alla dessa oförskämda anklagelser borde skämmas! Ni är inte bara okunniga, ni är rena tyranner till uppdragsgivare.
Väldigt väldigt svepande.
Jag tycker det luktar ordentligt kundförakt lång väg här ...
 
  • Gilla
GargamelSE och 8 till
  • Laddar…
J
connywesth connywesth skrev:
De hantverkare som kommenterat i denna tråd bidrar med sin kunskap och erfarenhet även i denna tråd. De ser att vissa kunder helt enkelt inte förstår vad hantverkarna gör och räknar bort faktisk arbetstid som de inte ser hantverkaren utföra, trots att hantverkaren jobbat och gjort vad de ska. Sen beskyller man hantverkaren för att vara oseriös för att de tar betalt för sin arbetstid. Det är inte hantverkaren som gjort fel utan kunden är en ohederlig skitstövel, vad jag kunnat utläsa i detta.

det är väl självklart att hantverkarna skriver frenetiskt när de blir beskyllda för allehanda elände som de inte har med att göra. Eller har orsakat. Ni som slänger ur er alla dessa oförskämda anklagelser borde skämmas! Ni är inte bara okunniga, ni är rena tyranner till uppdragsgivare.
Må så vara, och det är ett fritt land, men med den attityden flera visar upp så hade de inte fått bre en macka hos mig. Att kunder också kan vara rövhål har ingen betydelse. Vi har alla råkat ut för dom i våra yrken. Dessa behöver inte försvaras.
 
  • Gilla
Lajnus och 2 till
  • Laddar…
connywesth connywesth skrev:
De hantverkare som kommenterat i denna tråd bidrar med sin kunskap och erfarenhet även i denna tråd. De ser att vissa kunder helt enkelt inte förstår vad hantverkarna gör och räknar bort faktisk arbetstid som de inte ser hantverkaren utföra, trots att hantverkaren jobbat och gjort vad de ska. Sen beskyller man hantverkaren för att vara oseriös för att de tar betalt för sin arbetstid. Det är inte hantverkaren som gjort fel utan kunden är en ohederlig skitstövel, vad jag kunnat utläsa i detta.

det är väl självklart att hantverkarna skriver frenetiskt när de blir beskyllda för allehanda elände som de inte har med att göra. Eller har orsakat. Ni som slänger ur er alla dessa oförskämda anklagelser borde skämmas! Ni är inte bara okunniga, ni är rena tyranner till uppdragsgivare.

"räknar bort faktisk arbetstid som de inte ser hantverkaren utföra,
trots att hantverkaren jobbat och gjort vad de ska."

"självklart att hantverkarna skriver frenetiskt
när de blir beskyllda för allehanda elände som de inte har med att göra. Eller har orsakat."

"slänger ur er alla dessa oförskämda anklagelser borde skämmas! Ni är inte bara okunniga, ni är rena tyranner till uppdragsgivare."


Vad pratar du om? Den enda experten i detta, som verkligen vet allt är den TS frågade och som uppskattat uppdraget till två dagar. Alla andra här gissar, vill skydda sin egen syn på hantverkare och har tom en syn att det är stöld.
Att dra det till "stöld" är det enda oförskämda i denna historia. Men det försvarar du?

Jag har aldrig pratat om att dra bort arbetstid för uppgifter utanför kundens hem, ingen har ens sagt att det förekommer något sådant för detta standarduppdrag. TS skriver att de varit och handlat material, tre gånger, och åkt två personer. Det är slöseri.
Oförskämt att att antyda att ts skall betala för sådant. Varför tycker du det är ok?

Allt detta handlar om en jättevanlig sak - förhandling. Landsting gör det, miljardkoncerner gör det, småföretag gör det. Ifrågasätter deras leverantör, oavsett avtalsform!
Men när en privatperson gör det så blir det oförskämt, tom stöld?

Vill och kan företaget hävda att de visst har stöd för sin faktura, tidrapporter, de kan visa på arbete på kontoret eller visa på problem de hade som gjorde att det faktiskt tog den tid det tog. Det är så det fungerar.

30 år som systemutvecklare, skulle du kalla detta stöld?
När du levererar så har du alltid rätt och dina kunder alltid fel.
Ve dem som klagar, de blir anklagade för att vilja stjäla från dig...eller?


Vi som påpekar att TS faktiskt gjort precis som konsumentverket rekommenderar,
vi är okunniga och vi är tyranner.
Verkligen?

Det känns pinsamt att du sagt att du är systemutvecklare. Jag har haft uppfattning att "vi" sköter tidrapportering, fakturering på ett sjysst sätt, att vi kan juridik, konsumenträtt och tar inte genvägar i något läge.
Förutom diverse "hemsidesleverantörer" så har alla jag stött på varit vettiga - tills nu.
 
  • Gilla
VärhultsVargen och 9 till
  • Laddar…
90 % av gångerna tar det 2man 2 dagar att montera en LVVP. Sedan byta vattenmätare, flytta vvb, bygga om golvvärme. Vore bra om TS kunde säga vilken VP och typ av vvb som monterade, jag har frågat, men TS vågar inte svara och det talar sitt tydliga språk.
 
  • Gilla
connywesth
  • Laddar…
C Calore skrev:
90 % av gångerna tar det 2man 2 dagar att montera en LVVP. Sedan byta vattenmätare, flytta vvb, bygga om golvvärme. Vore bra om TS kunde säga vilken VP och typ av vvb som monterade, jag har frågat, men TS vågar inte svara och det talar sitt tydliga språk.
Det kan nog vara så att man uppfattar dig som partisk. Du hävdade att "inget ingår" i leverantörens installation, när det sedan visade sig inte stämma så ändrade du och sa att det som ingår vanligtvis inte räcker.
Spelar roll - det var inte det du sa. Du väljer dina ord.

Så vad TS än skulle säga, så skulle du väga dina ord på en guldskål - mot TS.
Därför finns det inget värde att svara på det.



Men iallafall - hur partisk du än är så borde du ju själv inse när du säger 90% av gångerna
innebär att det finns 10% där det inte behövs....
TS har frågat en expert, och även om vi skulle anta att du ger rätt fördelning (vilket inte är troligt)
så är det alltså rimligt att anta att TS kan ha fått en korrekt tidsuppskattning.

Så kan det vara så att TS fått en rimlig tidsuppskattning?

TS fick alltså tidsuppskattat 2 dagar plus 1 dag för lite smått tjafs,
men betalade för en extra dag, totalt fyra dagar.

Edit: tog bort ett "inte" för mycket...
 
Redigerat:
  • Gilla
Lajnus
  • Laddar…
TS skriver att 30000 är normalt kostnad enligt Polarpumpen, men i verkligheten stämmer inte det....det tillkommer massor. Hur ska jag skriva det då så att du förstår?

Polarpumpen ljuger , men det säger du inget om. Du säger att jag ljuger istället.
 
  • Gilla
connywesth
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.