Mikael_L
Ja och ...?

Om du hade låtit en bilverkstad göra ett däcksbyte, så kommer de med en räkning på 2 timmar, skulle du inte bli lite sur och känna dig lurad?

Eller säg att de tog in din bil på verkstan för att byta koppling då, och så får du igen bilen efter 3 dagar och en räkning på 24 timmar och 40 tusen för bytet av koppling ...
Skulle du bara glatt betala och tänka att du bara har dig själv att skylla ..?
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Klassiskt med er lekmän som drar in helt ologiska argument som inte har med saken att göra

Med tanke på att kunden på sida 1 har specat upp i detalj hur hantverkarna tagit varenda steg i huset, så har han full koll på tiden som faktiskt gått åt
Det finns inget i kundens beskrivning som tyder på att dom dragit benen efter sig eller liknande

Ändå väljer han att lyssna på någon helt annan utomstående person som inte har någon som helst inblick i förutsättningarna på plats och agerar därefter

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja och ...?

Om du hade låtit en bilverkstad göra ett däcksbyte, så kommer de med en räkning på 2 timmar, skulle du inte bli lite sur och känna dig lurad?

Eller säg att de tog in din bil på verkstan för att byta koppling då, och så får du igen bilen efter 3 dagar och en räkning på 24 timmar och 40 tusen för bytet av koppling ...
Skulle du bara glatt betala och tänka att du bara har dig själv att skylla ..?
 
  • Gilla
connywesth
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Det handlar om att inte vilja betala för tid som hantverkaren INTE var med kunden.
Där har du missuppfattat hela situationen, hantverkaren behöver inte vara på en byggarbetsplats och hålla kunden i handen för att jobba! Att utföra ett arbete har inte med vilken plats man befinner sig på, arbete är något man gör, det är även allokerad tid, som man inte kan använda till annat, som att vara hemma med familjen för att ta ett exempel.

Hantverkaren måste spendera sin tid med att hjälpa kunden, det är många detaljer som behöver utföras som resor till och från olika bygghandlare, grossister m.m., men även planering av jobbet, ringa telefonsamtal som har med jobbet att göra, kolla upp material, hitta alternativa materialleverantörer när det är slut hos en av materialleverantörerna. jag det finns massor av arbetsuppgifter som inte behöver utföras på byggarbetsplatsen. Hantverkare behöver även kolla upp dokumentation på material ibland, i synnerhet om det är ett för hantverkaren okänt material.

När du handlar material av hantverkaren får du så mycket mer än om du själv åker till BauHaus och handlar själv.

Att vara hantverkare är inte samma sak som att vara industriarbetare, där alla moment är enformiga och planerade 5 år i förväg in i minsta detalj. Det är hantverkarens yrke att anpassa saker till rådande omständigheter. Om hantverkaren hade gillat att stå vid löpande bandet på Volvo så hade han säkerligen gjort det, men nu har denne valt att jobba med ett fritt yrke som ger stor variation i vardagen. Men jag förstår att många hantverkare känner sig frustrerade på vissa otacksamma kunder.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jiiwas
  • Laddar…
Mikael_L
D devavi skrev:
Klassiskt med er lekmän som drar in helt ologiska argument som inte har med saken att göra
Vilka ologiska argument då?
Är det något ologiskt jag framfört, jag tänkte i och med att du citerade mig i samma inlägg ...
 
tttomten tttomten skrev:
Ok bra.
Bara så jag förstår, en skriftlig offert är mindre jobb för dig än att lämna en offert på telefon?
En skriftlig offert är det enda vettiga alternativet.

När jag får förfrågan om pris för att bygga ett IT-system så säger vissa kunder att de vill ha ett ekonomisystem, men de tycker det är för dyrt att köpa ett standardsystem som SPCS/VISMA som kostar typ under 20000 kr, + 5000 kr per år + moms i serviceavtal, för VISMA Administration 2000 för att ta ett exempel.

Eftersom jag känner till det systemet och hur komplext det är så brukar jag svara, att det kostar ca 20-40 miljoner att utveckla ett liknande system, då håller de på att trilla av stolen, för de hade tänkt sig typ+ 2000-5000 kr. Men dessa kunder begriper inte ett skvatt om hur komplext det är att bygga ett ekonomisystem som liknar VISMA/SPCS i funktionalitet.

Det systemet säljs ju i massor, så de kan dela upp utvecklingskostnaden på många kunder, det gör att de kan hålla ett så lågt pris som under 20000 kr + moms.

Jag fattar att småkunder inte begriper detta, men jag måste ändå vara ärliga och ge dem ett vettigt svar. Prtar vi ännu större system som Jeeves som är ca 10 gånger så stort och komplext som VISMA Administration 2000, så har utvecklingskostnaden vida överstigit 250 MSEK, Om vi går ytterligare ett steg upp i komplexitetsskalan så har vi det tyska SAP som är ca 10 gånger så stort som Jeeves, och då hamnar utvecklingskostnaden därefter på minst 2-3 Miljarder.

Så vad jag vill ha sagt är att man inte kan ge en offert på telefon, för ett hantverksjobb. Varje jobb är unikt, hantverkaren behöver använda sin yrkeskunskap och erfarenhet när denne är på plats och undersöker den tänka byggarbetsplatsen och det blir ändå inte helt perfekt, för varje jobb är i sig unikt.

Jag tycker det är sorgligt att hantverkarna ska behöva ta sån här skit som har kastats på dem i denna forum där många okunniga slänger ur sig rena dumheter.
 
Redigerat:
  • Gilla
MarcusE1993 och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja och ...?

Om du hade låtit en bilverkstad göra ett däcksbyte, så kommer de med en räkning på 2 timmar, skulle du inte bli lite sur och känna dig lurad?

Eller säg att de tog in din bil på verkstan för att byta koppling då, och så får du igen bilen efter 3 dagar och en räkning på 24 timmar och 40 tusen för bytet av koppling ...
Skulle du bara glatt betala och tänka att du bara har dig själv att skylla ..?
Som kund måste man ju be om att få en offert av bilmekanikern, det begär jag alltid, oavsett hur litet jobb det är frågan om. Vill bilmekanikern ha 600 kr för att byta ett blinkljus, så betalar jag det. Men jag frågar alltid först och ber om en skriftlig offert. Det funkar om offerten levereras på en postitlapp, det är skriftligt i alla fall.

För byggtjänster är det mer komplext så byggaren behöver mer tid att undersöka förutsättningarna. Är man just som kund så betalar man byggaren för att göra sin undersökning. Det förekommer när det gäller större byggprojekt.

Så var det också när jag jobbade som systemutvecklare hos ett större företag, då fick kunderna betala för det offertarbete vi gjorde. Med fullt konsultarvode, och det var enligt ingånget avtal. Det var INTE offerter för fastprisavtal utan för löpande räkning, men beställaren ville ha en grov uppskattning så de kunde lägga upp en rimlig budget för systemet.
 
Mata inte trollet

connywesth connywesth skrev:
Som kund måste man ju be om att få en offert av bilmekanikern, det begär jag alltid, oavsett hur litet jobb det är frågan om. Vill bilmekanikern ha 600 kr för att byta ett blinkljus, så betalar jag det. Men jag frågar alltid först och ber om en skriftlig offert. Det funkar om offerten levereras på en postitlapp, det är skriftligt i alla fall.

För byggtjänster är det mer komplext så byggaren behöver mer tid att undersöka förutsättningarna. Är man just som kund så betalar man byggaren för att göra sin undersökning. Det förekommer när det gäller större byggprojekt.

Så var det också när jag jobbade som systemutvecklare hos ett större företag, då fick kunderna betala för det offertarbete vi gjorde. Med fullt konsultarvode, och det var enligt ingånget avtal. Det var INTE offerter för fastprisavtal utan för löpande räkning, men beställaren ville ha en grov uppskattning så de kunde lägga upp en rimlig budget för systemet.
 
connywesth connywesth skrev:
Jag jobbar inte alls inom byggsektorn. Men jag har anlitat hantverkare, så jag har varit kund, och kommer sannolikt att anlita hantverkare fler gånger. Jag har alltid varit nöjd med deras insatser, och jag har aldrig prutat eller betett mig oförskämt mot hantverkare. Jag uppskattar att de kommer hem och hjälper mig, med sånt jag inte kan göra själv.
Ungefär... lite lagom tillspetsat ;)

... förstår inte dessa personer som går på krogen och stöter på våld - jag har aldrig råkat ut för något, aldrig några problem. Jag uppskattar den höga musiken, glada stämningen och alla är så glada.
Men jag är ju bara trevlig och glad, aldrig prutat inte eller bettet mig oförskämt mot dörrvakter.

Skulle någon börja bli irriterad på mig, så går jag fram och frågar vad saken gäller, och det blir aldrig några problem.

Man måste ta lite eget ansvar. Det är upp till en själv att faktiskt prata med den som blivit arg på dig.
Du kan ju inte bara stå där och vänta på att ta emot stryk. Prata med personen. För det skulle jag gjort.
Och jag har inga problem, kommer gå på krogen igen!
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Aha, men ändå känner du så väl till hur det fungerar där ... :thinking:

edit:
Men då du ser avtal som lösningen på allt, hur ska en random privatkund skriva sitt avtal med en random elfirma för att försäkra sig om att inte få betala ockerpriser på material, eller få någon nisse som åker iväg till grossen 3 ggr per dag, eller saltar timmarna.

Och glöm inte att avtal måste vara skäliga och vettiga för bägge parter, annars brukar det inte bli något.
Skriftliga avtal är en självklarhet när det gäller byggbranschen eller andra branscher med kundspecifika "beställningsarbeten" som konsultuppdrag i olika branscher.

Jag begär skriftlig offert från min bilmekaniker, även om denne bara ska byta blinkljusen, eller ljuddämparen/avgassystemet. Jag vill veta vad de kommer kosta INNAN jag beställer,.Jag förutsätter att bilmekanikern tar i så han tjänar pengar, han ska leva han också.

Är det för dyrt för min plånbok så får jag avstå eller anlita någon mindre kompetent. Jag är supernöjd med bilmekanikerns arbete. Har aldrig haft några som helst klagomål, men han kostar därefter, men jag vill inte byta till en billigare. Jag har varit tvungen när han haft fullbelagt och jag var tvungen att lösa ett problem med bilen med kort varsel. Det blev inte alls bra, med den billigare mekanikern.

Skulle aldrig byta mekanikern jag använder nu (han får aldrig dö, ansökan avslås). Vill han ha 2000 kr i timmen så får han det. (det är vanligt att bilmekar debiterar ca 1800 kr i timmen inklusive moms, men de vassa är värda varenda krona, tycker jag).
 
Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu är det ju i detta fallet uppenbart att firman försökt lurat TS helt uppåt helvete.


Jag vet inte riktigt hur man ska komma åt sådant här.
Det bästa vore kanske att varenda lurendrejarfirma bara fick avdrag på sin faktura och sen var tvungen att ta strid och förlora, tills dess att skiten är utrensad.

Men de här gynnarna innebär även ett problem för mig. Jag vill ju helst jobba i relationer baserade på förtroende. Men skitfirmorna förstör ju möjligheten för det.
Varför anlitar du skitfirmorna då, gör du inga som helst undersökningar och kollar referenser på de du anlitar?

Det gör jag själv alltid, jag kollar upp referenser, ofta frågar jag kompisar eller andra personer jag litar på och frågar om de har någon de kan rekommendera. För ingen rekommenderar någon som kan sänka deras eget renommé. Det har hänt 2 gånger i mitt liv och därefter litar jag inte på de personerna som gav rekommendationen längre. Men gör man så så råkar man ut för mindre obehagliga överraskningar.

Att det jobb som TS beskrev skulle ta 56 arbetstimmar verkar ju helt rimligt (det har flera professionella byggare bekräftat i tråden) så du är som vanligt ute och cyklar i badkaret.
 
Redigerat:
connywesth connywesth skrev:
Där har du missuppfattat hela situationen, hantverkaren behöver inte vara på en byggarbetsplats och hålla kunden i handen för att jobba! Att utföra ett arbete har inte med vilken plats man befinner sig på, arbete är något man gör, det är även allokerad tid, som man inte kan använda till annat, som att vara hemma med familjen för att ta ett exempel.

Hantverkaren måste spendera sin tid med att hjälpa kunden, det är många detaljer som behöver utföras som resor till och från olika bygghandlare, grossister m.m., men även planering av jobbet, ringa telefonsamtal som har med jobbet att göra, kolla upp material, hitta alternativa materialleverantörer när det är slut hos en av materialleverantörerna. jag det finns massor av arbetsuppgifter som inte behöver utföras på byggarbetsplatsen. Hantverkare behöver även kolla upp dokumentation på material ibland, i synnerhet om det är ett för hantverkaren okänt material.

När du handlar material av hantverkaren får du så mycket mer än om du själv åker till BauHaus och handlar själv.

Att vara hantverkare är inte samma sak som att vara industriarbetare, där alla moment är enformiga och planerade 5 år i förväg in i minsta detalj. Det är hantverkarens yrke att anpassa saker till rådande omständigheter. Om hantverkaren hade gillat att stå vid löpande bandet på Volvo så hade han säkerligen gjort det, men nu har denne valt att jobba med ett fritt yrke som ger stor variation i vardagen. Men jag förstår att många hantverkare känner sig frustrerade på vissa otacksamma kunder.
Men herregud - oj du har rätt - jag hade ingen aning att det var så mycket jobb att installera en helt vanligt värmepump.

För självklart ska vi ta höjd för att dessa hantverkare behövde planera, ringa en massa samtal och allt detta material... som inte fanns, och de behövde ringa och åka runt och handla.
MASSOR av arbetsuppgifter som jag inte hade en aning om.

Verkligen vilken otroligt insats de har gjort, fantastiskt.
Och de klarade av det, på bara två personer!

Den där läckagesprayen, den väger ju runt 100kg med - eller hur? Tunga saker de måste hantera dessa hantverkare, så de var ju tvungna att åka iväg två stycken.

Det finns så många otacksamma kunder som inte har en aning vilket jäkla jobb det är att hantera dessa otacksamma kunder.
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D devavi skrev:
Klassiskt med er lekmän som drar in helt ologiska argument som inte har med saken att göra

Med tanke på att kunden på sida 1 har specat upp i detalj hur hantverkarna tagit varenda steg i huset, så har han full koll på tiden som faktiskt gått åt
Det finns inget i kundens beskrivning som tyder på att dom dragit benen efter sig eller liknande

Ändå väljer han att lyssna på någon helt annan utomstående person som inte har någon som helst inblick i förutsättningarna på plats och agerar därefter
Nähe?
" När de arbetade misstänkte jag att jag inte skulle hålla med dem när fakturan kom, men eftersom jag var i beroendeställning av dem för att få det klart tänkte jag att jag ger dem en chans och får se."

Det kan man väl tolka som att han ansåg att det jobbade allt annat än effektivt.

Det brukar väl vara praxis att just ta in utomstående för att bedöma arbetet, vad är felet med det? Därefter agera med bud till företaget.
Måste någon bli personligt stött - kunde vill självklart inte känna sig lurad och frågar en utomstående vad det borde ta.

Vill företaget komma med motargument så står det dem fritt att göra det. Ingen måste ta nånting personligt.
En kund måste kunna få känna sig missnöjd, och agera, utan att bli anklagad för stöld (inte anklagad för det av dig)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vilket företag jobbar du åt (eller äger...)?
Jag är systemutvecklare sedan drygt 30 år. Vad jobbar du själv med?
 
Redigerat:
connywesth connywesth skrev:
Varför anlitar du skitfirmorna då, gör du inga som helst undersökningar och kollar referenser på de du anlitar?

Det gör jag själv alltid, jag kollar upp referenser, ofta frågar jag kompisar eller andra personer jag litar på och frågar om de har någon de kan rekommendera. För ingen rekommenderar någon som kan sänka deras eget renommé. Det har hänt 2 gånger i mitt liv och därefter litar jag inte på de personerna som gav rekommendationen längre. Men gör man så så råkar man ut för mindre obehagliga överraskningar.

Att det jobb som TS beskrev skulle ta 56 arbetstimmar verkar ju helt rimligt så du är som vanligt ute och cyklar i badkaret.
Det tillhör inte diskussionen, HUR man hittat sin hantverkare. Jag har två rörmokare lokalt, har på mina småjobb varit nöjd. Men det är alltså läget, är den ena upptagen så får man snällt ta den andra. För ett jobb på runt 40h tror jag inte man ser värdet i att jaga externa hantverkare med runt 1h restid eller mer...

Och varför varför... ska det överhuvudtaget tillhöra diskussionen?
Varför ska man skuldbelägga kunden? "haha, du kolla inte referens skyll dig själv..." Såna lärdomar kan man ta själv.

Vi vet ju inte ens hur ts hittade företaget.... även bra företag kan ha bra hantverkare och dåliga.
De dåliga skall förstås tas om hand, så företaget vet om att de jobbar ineffektivt eller tar genvägar på andra sätt. Självklart!

Om jag rapportera in 40h men bara jobbat 30h, tagit långlunch men rapporterat arbete osv...
Skulle du som kund se mellan fingrarna på det för jag kan ju faktiskt "planerat", eller ringt samtal för att ordna upp en massa saker för kunden,eller... det kanske vore på sin plats att nån kollar upp min tidrapportering lite mer noga?

Dessa två hantverkare kanske är så här jämt, är ler&långhalm, måste jobba tillsammans, de tar alltid shopping tillsammans - så projekten alltid tar 10-20h för lång tid mot vad andra gör, .
En chef kanske är väldigt sur på dem nu för detta var inte första gången de tagit genvägar.

Men du skulle bara betalat och varit glad för att de kom hem till dig, och gjorde saker du inte klarar av???


Till slut, om TS frågat någon i branschen (= "expert") och den fått uppgifterna beskrivna, fått ställa motfrågor osv. Och den personen säger 2 +1 dag så är det ofantligt mycket mer värt en okritiskt IT-specialist som inte är byggbranschen....

Så hur motiverar du att det är "rimligt" - vad har du att bygga upp den självklara summan av 56h?
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
connywesth connywesth skrev:
Jag gissar att man inte vill äventyra giltighet på försäkringar, för Rörjobb/Våtrumsjobb, elektrikerjobb, krävs särskild behörighet om försäkringen ska gälla, utan restriktioner. Om man som hempulare gör ett krappigt jobb och det börjar läcka vatten så det blir en skada kan det bli en riktigt ovälkommen överraskning att försäkringen inte gäller. Samma sak om man monterar lite elprylar fel så huset brinner ner till grunden, aj då försäkringen täcker inte dne här skadan, det blev lite jobbigt nu....

Men sen finns det många här i trådarna som missunnar hantverkare att tjäna pengar på sitt jobb, och vill att dem ska riskera sitt företags ekonomi utan att få någon som helst kompensation i form av vinst för det. Jag tycker det är en tråkig attityd. Man märker även tydligt att vissa skulle vara fullkomliga tyranner som arbetsgivare, där de ställer helt omänskliga krav på hantverkarna. Det känns läskigt att läsa om dessa personers skamliga attityder mot hantverkare.
connywesth connywesth skrev:
Bra att någon byggare äntligen "ryter ifrån".... Även om jag själv är tjänsteman, så är jag inget tjänstemannasvin, för jag håller på hantverkarna.... Alla har rätt att fika, mer än en gång per dag, även hantverkare.

De som gnäller ohämmat på hantverkarna här i forumet har väl inget bättre för sig och de verkar aldrig haft ett riktigt eget jobb, så de förstår inte vad som är rimliga arbetsvillkor/arbetsmiljö. Allmänt ganska sviniga människor med andra ord...
"missunnar hantverkare att tjäna pengar på sitt jobb, och vill att dem ska riskera sitt företags ekonomi "

"tydligt att vissa skulle vara fullkomliga tyranner som arbetsgivare,
där de ställer helt omänskliga krav på hantverkarna"


"Det känns läskigt att läsa om dessa personers skamliga attityder mot hantverkare"


"gnäller ohämmat på hantverkarna här i forumet har väl inget bättre för sig"


förstår inte vad som är rimliga arbetsvillkor/arbetsmiljö.
Allmänt ganska sviniga människor med andra ord.
.



men alltså, jag har bara 20 år som systemutvecklare... jag tidrapporterar, är noga med att värdera min tid helt och hållet efter när jag jobbar med den ena eller andra kunden. Jag kan självklart lägga tid utanför datorn, analysera göra design osv. Sedan självklart tid på telefon.

Men jag skulle aldrig tex lägga tid som dessa hantverkare. TVÅ personer för att handla, TRE gånger.
Skitsamma om jag har råd att lägga ut pengar för 6h extra.
Många har det INTE! Grattis till dig som kan betala, och vara glad - jämt.


Jag skulle ifrågasätta deras sätt att jobba.
Samtliga mina chefer skulle ifrågasatt ett sådant beteende om det handlat om mig.
"varför åkte ni två" skulle de frågat mig och min kollega om vi hade gjort det så här, när en av oss hade klarat av själv.

Men jag är ett svin som ifrågasätter ett sådant beteende?
Jag förstår faktiskt inte. Varför?

Det här handlar INTE om att de ska få tjäna pengar eller inte.

Varför tycker du att deras agerande är helt ok?
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.