Hur sliter man ut en tumstock ?
Varför använder man inte ett måttband i så fall, det sliter man inte ut i första taget (om man är normalt varsam).
 
Rickard.
D Dilato skrev:
Hur sliter man ut en tumstock ?
Varför använder man inte ett måttband i så fall, det sliter man inte ut i första taget (om man är normalt varsam).
Genom att man använder den X antal gånger varje dag. Kostnaden för tumstockar är helt ovesäntligt så att man sliter ut dom eller att dom går sönder då och då är ingen anledning att försöka byta ut dom.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Genom att man använder den X antal gånger varje dag. Kostnaden för tumstockar är helt ovesäntligt så att man sliter ut dom eller att dom går sönder då och då är ingen anledning att försöka byta ut dom.
Men om du sliter ut en tumstock på någon vecka så används den knappast till vad den är avsedd för-att mäta.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Rickard.
tttomten tttomten skrev:
Men om du sliter ut en tumstock på någon vecka så används den knappast till vad den är avsedd för-att mäta.
Vad är en tumstock avsedd att mäta?

Någon vecka sliter inte jag ut en tumstock på men ibland på några till ett antal veckor ;)
 
H Handywoman123 skrev:
Vi har kommit överens om ett fast pris för arbetet + material. Det fasta priset är enligt ök men frågan är vad som menas med material. Det diskuterade vi inte så jag försöker förstå vad som är brukligt i branschen.
Det är skillnad på material och materiel och här verkar firman tagit betalt för båda.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Vad är en tumstock avsedd att mäta?

Någon vecka sliter inte jag ut en tumstock på men ibland på några till ett antal veckor ;)
Du har inte funderat på att byta märke på tumstocken till en som inte slits så fort? 🤷‍♂️
 
Rickard.
tttomten tttomten skrev:
Du har inte funderat på att byta märke på tumstocken till en som inte slits så fort? 🤷‍♂️
Tipsa mig jag köper oftast hultafors och jag vill inte ha i plast men i ärlighetens namn så håller dom bara marginellt bättre då även "gångjärnen" på dom blir slappa.

Att jag köper ett par nya tumstockar då och då och byter när jag känner för det är inget problem(men jag fakturer såklart inte kunder för dom) och mina privata tumstockar som lever i garaget och används sällan håller såklart väldigt länge.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Nu använder jag nästan uteslutande måttband. Mitt nuvarande har jag nog haft i 5 år.
Men normalt sett får man räkna med en ny tumstock i veckan. Inte för att man sliter ut den. De har en förmåga att råka hamna under några brädor, eller bli trampade på. Ibland går de sönder då de hamnar långt ner i verktygslågan. Det spills färg, lim, eller fogmassa. Men en tumstock kostar mig 10-20kr, så det är knappast en kostnad att räkna med.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.