Gammelnörden
Kan du som en tillfällig lösning montera en extra stark karbinhake eller motsvarande på kedjan och helt enkelt häkta loss den och fästa den tillfälligt i trädet när din son leker vid strandkanten? Eller är det egenmäktigt förfarande? Det hindrar ju inte ägaren av kättingen att nyttja sin brygga, eller? https://sv.wikipedia.org/wiki/Egenmäktigt_förfarande
Ska man se något positivt med kedjan är att den kanske hindrar gäss från att gå upp via stranden och skita ner? :thinking:
 
P
S SaltS3a skrev:
Tack för bra input,
1. Ägare till vattnet är kommunen och vi om nu tolkar det som att landhöjningen även är kommunen, ger det verkligen Granne C rätt att placera en kätting och brygga här?,
Nej, men det begränsar dina möjligheter att få bryggan/kättingen flyttad.
S SaltS3a skrev:
2. Spelar hemfridszonen in i detta, bryggan är placerad ca 12 meter från mitt sovrumsfönster
och ca 5 meter från min privata uteplats. (som garanterat är på min tomt)
Svårt att säga, bryggan/kättingen är dock placerad på din grannes/kommunens mark. Tveksam till om du får gehör för det argumentet.
S SaltS3a skrev:
3. Om vi tänker med tanken att vi är på skolgården och kör den klassiska "luften är fri", om jag nu monterar en båttamp från en boj upp till trädet på min tomt (tampen hänger i luften) bojen i vattnet inom förlängda tomtgränsen och resultatet är att det blir väldigt svårt att använda bryggan.
alternativt placerar en båt förankrad med boj och infästningar på min tomt med samma resultat.
Det känns som det förtjänar ett darwin award men jag vet inte hur jag ska skapa ett incitament till förändring eller dialog i frågan.
Den första varianten skulle du nog få problem att försvara, ditt syfte är ju enbart att stänga av färdvägen med båt till din grannes brygga. Ungefär som att spänna ett rep över vägen till hens bostad? Att förtöja din båt vid boj i anslutning till din tomt har du säkerligen rätt till. Bekymret blir nog att din granne kommer uppfatta detta som provokativt på samma sätt som du ogillar hens placering av sin brygga?

Som tidigare påpekats tror jag att du måste försöka lösa detta i samförstånd med dina grannar. Om det inte är möjligt kanske du ända skulle fundera att flytta din badstrand? Det är en åtgärd som du kan utföra helt på egen hand utan inblandning från grannarna. Det kan vara det snabbaste och minst komplicerade alternativet?
 
P phälle skrev:
Nej, men det begränsar dina möjligheter att få bryggan/kättingen flyttad.
Borde inte detta rimligen begränsa giltigheten i det servitut som finns mellan Granne B och C, om nu Granne B inte har någon plats på sin egen fastighet att anvisa för en brygga på?

P phälle skrev:
Svårt att säga, bryggan/kättingen är dock placerad på din grannes/kommunens mark. Tveksam till om du får gehör för det argumentet.
Den första varianten skulle du nog få problem att försvara, ditt syfte är ju enbart att stänga av färdvägen med båt till din grannes brygga. Ungefär som att spänna ett rep över vägen till hens bostad? Att förtöja din båt vid boj i anslutning till din tomt har du säkerligen rätt till. Bekymret blir nog att din granne kommer uppfatta detta som provokativt på samma sätt som du ogillar hens placering av sin brygga?
Klart att det inte är en primär utväg, jag är inte ute efter att bli en aktivist. Men någonstans tycker jag att det är märkligt. Granne B har en lång strandlinje och det går utan några större problem placera bryggan så att den inte påverkar någon av grannfastigheterna. Alternativt bara spegelvända installationen så att den går längs med den "förlängda" tomtgränsen ut i vattnet. Att inte kunna få en ansvarsfull dialog med motparterna på närmare 1 års tid (10 månader) i frågan är frusterande.

P phälle skrev:
Som tidigare påpekats tror jag att du måste försöka lösa detta i samförstånd med dina grannar. Om det inte är möjligt kanske du ända skulle fundera att flytta din badstrand? Det är en åtgärd som du kan utföra helt på egen hand utan inblandning från grannarna. Det kan vara det snabbaste och minst komplicerade alternativet?
Ja självklart, möjligheten är dock begränsad. Strandlinjen utgör ca 35m, Brygga och kätting täcker i princip hela den "flacka" delen av strandlinjen och resterande del är klippor och bevuxen av hög vass. det skulle innebära ett omfattande ingrepp i naturen för att skapa en badvänlig plats..

Flera grannar använder denna plats för att lägga ner sina kajaker/kanoter (vilket de har ok från mig att göra)
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Kan du som en tillfällig lösning montera en extra stark karbinhake eller motsvarande på kedjan och helt enkelt häkta loss den och fästa den tillfälligt i trädet när din son leker vid strandkanten? Eller är det egenmäktigt förfarande? Det hindrar ju inte ägaren av kättingen att nyttja sin brygga, eller? [länk]
Ska man se något positivt med kedjan är att den kanske hindrar gäss från att gå upp via stranden och skita ner? :thinking:
Situationen är väl någorlunda låst nu efter att jag flyttade kättingen tidigare i veckan med den eskalerade situationen som påföljd. (Granne B som försöker putta ner mig i vattnet, en arg Granne C och en arg fru)

Men ja, det hade säkert fungerat, det är några/on som förslagit lösningar med stolpar ner i vattnet istället vilket rimligen borde fungera väl också.
 
R rävlyan skrev:
Inte för att jag kan det juridiska riktigt bra i ärendet .
Det ser ut att vara lite större vatten utanför de fastigheter det gäller , då är det med svårighet att
få en flyttbrygga att ligga kvar på sin plats med s,k stolpankring ,
Det måste då vara kätting ut så en rätt vinkel håller kvar bryggan på plats vid större sjögång .
Det med att vrida en bryggdel verkar vara något av det bästa , då kommer inte en kätting att
påverka TS ,
Nu kanske det inte faller C i smaken då kättingen kommer att vara i vägen vid bordning av bryggan
Du menar att vrida ytterdelen till vänster? Jag har tolkat det som att Granne C inte har något emot det, utan det är Granne B som inte vill ha bryggan mot sin tomt. Granne C lägger sin båt snett utåt mot den nästa yttersta bojen som är rödmarkerad.
 
R
Har kollat in dina foton igen , det framkommer klart att om bryggan ska ligga kvar ,
( ligger den i även vintertid så kan isen ta den med sig ) så måste en ankring utgå långt
ifrån bryggan för att klara sig
Ser att hans boj ligger lite in på ditt ( vatten ) med . är det grunt där ? det ligger en båt
långskepps bryggan med styrbordstillägg på foto 2 , är det något gammalt eller gäller det i dag ,
Vad är argumentet för att motsäga sig att vrida bryggan 180 grader som är bästa lösningen .
Hans båt kan fortfarande ligga på bojen , då förtöjningslinan ligger långt ut från strand .
Men han kanske inte kan göra tillägg med babordssidan , ( normalt rorkult på styrbord
och då går det att få tag i bryggan med handen vid tillägg )
PS om bryggan vrides 180 grader så måste kättingbojen i botten flyttas , vad händer då ?
Jo att han måste åka över den för komma till bryggan , inget bra med en kätting under skädda och propeller
. Där kanske det finns ett argument men som inte framkommit , men nämn inget
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
1. Kolla med lantmäteriet om servitutet är registrerat. Kolla med kommunen om bygglov finns för bryggorna eller kan ges om dom ansöker. Hemfridzoner i vatten är jag dålig på, fråga kommunen om det. Nr 3. Jag tror inte du får lov att lägga i en boj utan lov heller om vi ska vara paragrafryttare. Ta fram fakta läs lusen av advokaten och hans stallpartner och be dom komma med deras förslag till bästa lösning.
Jo, Oavsett ,vad är det alltid bra att ha all fakta i en diskussion. Speciellt när det är jag som är den som är nyinflyttad och vill förändra en situation.

1. Jag har en kopia av servitutet som jag beställde av/från Riksarkivet.
Servitutet har jag även gått igenom med Granne B då de inte ville stå för att det fanns ett servitut i början av dialogen.

2. Det finns inget bygglov för någon av dessa bryggor registrerade.

3. Ok, ja det är väl inte helt otippat att det krävs dispens till strandskydd för att placera en flytboj.
Å andra sidan om jag ställer mig och tittar ut över vattnet ligger det fler bojjar och guppar än jag kan räkna till.
 
P
S SaltS3a skrev:
Borde inte detta rimligen begränsa giltigheten i det servitut som finns mellan Granne B och C, om nu Granne B inte har någon plats på sin egen fastighet att anvisa för en brygga på?
Varken granne B eller C har rätt att anlägga en brygga på din tomt, detta helt oberoende av servitutet. Frågan är väl om bryggan är anlagd på din tomt?

S SaltS3a skrev:
Klart att det inte är en primär utväg, jag är inte ute efter att bli en aktivist. Men någonstans tycker jag att det är märkligt. Granne B har en lång strandlinje och det går utan några större problem placera bryggan så att den inte påverkar någon av grannfastigheterna. Alternativt bara spegelvända installationen så att den går längs med den "förlängda" tomtgränsen ut i vattnet. Att inte kunna få en ansvarsfull dialog med motparterna på närmare 1 års tid (10 månader) i frågan är frusterande.
Jag förstår din frustration. Tyvärr gör inte dina grannar något olagligt genom att vara tjurskalliga.

S SaltS3a skrev:
Ja självklart, möjligheten är dock begränsad. Strandlinjen utgör ca 35m, Brygga och kätting täcker i princip hela den "flacka" delen av strandlinjen och resterande del är klippor och bevuxen av hög vass. det skulle innebära ett omfattande ingrepp i naturen för att skapa en badvänlig plats.
Då återstår kanske bara att försöka komma överens med grannarna?
 
R rävlyan skrev:
Har kollat in dina foton igen , det framkommer klart att om bryggan ska ligga kvar ,
( ligger den i även vintertid så kan isen ta den med sig ) så måste en ankring utgå långt
ifrån bryggan för att klara sig
Ser att hans boj ligger lite in på ditt ( vatten ) med . är det grunt där ? det ligger en båt
långskepps bryggan med styrbordstillägg på foto 2 , är det något gammalt eller gäller det i dag ,
Vad är argumentet för att motsäga sig att vrida bryggan 180 grader som är bästa lösningen .
Hans båt kan fortfarande ligga på bojen , då förtöjningslinan ligger långt ut från strand .
Men han kanske inte kan göra tillägg med babordssidan , ( normalt rorkult på styrbord
och då går det att få tag i bryggan med handen vid tillägg )
PS om bryggan vrides 180 grader så måste kättingbojen i botten flyttas , vad händer då ?
Jo att han måste åka över den för komma till bryggan , inget bra med en kätting under skädda och propeller
. Där kanske det finns ett argument men som inte framkommit , men nämn inget
1. Ja, bryggan är permanent placerad året runt.
Det argument som funnits från Granne B är att bryggan var placerad på detta sätt när vi köpte fastigheten och därmed slutsnackat. Vi har därefter lyckats få en dialog och bl.a gått igenom det servitutet som finns mellan Granne B och C och även ritat på hur man tex skulle kunna göra (spegelvända) i den dialogen har vi tolkat det som de har accepterat att den ska flyttas (handslag). Kättingen har jag pratat med Granne C om och han har skriftligen och muntligen gett OK till att vi kan flytta den.

2. Det är relativt brant ner efter bryggan (djupt) minst 3-4 meter
3. Den brygga som det finns båtar på vid runda bilden är Granne B andra/egna brygga.
4. Granne C placerar sin båt med aktern mot bryggan,
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P phälle skrev:
Varken granne B eller C har rätt att anlägga en brygga på din tomt, detta helt oberoende av servitutet. Frågan är väl om bryggan är anlagd på din tomt?
Det jag tänkte på är att flera i tråden har lyft aspekten på om min tomt inte sträcker sig ner till vattenlinjen och den sten som kättingen är fäst i. (ca 0.5 meter in på tomtent) så innebär det motsvarande för Granne B att dennes tomt inte heller sträcker sig ner till vattenlinjen och servitutet därmed skulle ha begränsad giltighet då det inte finns någon plats att anvisa för en brygga.

Fastigheten (min) är taxerad "Avstånd till Hav, Insjö, Vattendrag 0-75m", med egen strand (klass 1) om det har någon juridisk betydelse är jag osäker på.

P phälle skrev:
Jag förstår din frustration. Tyvärr gör inte dina grannar något olagligt genom att vara tjurskalliga.
Nej tack och lov för det , :) Sen inser jag att det finns enorma känslor för Granne B kring detta, agerande vid omläggningen av kättingen tidigare i veckan var att utan att säga ett ord kommande nedrusande och försöka putta ner mig i vattnet.

P phälle skrev:
Då återstår kanske bara att försöka komma överens med grannarna?
Visst är det så, pudels kärna är fortarande hur man skapar ett incitament för någon att förändra en situation man anser sig vara en förlorande part i.
Många i tråden (bla du) har kommit med bra och konstruktiva infallsvinklar vilket är enormt tacksamt.
 
F
I första inlägget skriver du att granne C har servitut på brygga på granne B:s tomt och att inga servitut eller avtal finns till din tomt. Vad har då bryggan på din tomt att göra?
 
F Freddedan skrev:
I första inlägget skriver du att granne C har servitut på brygga på granne B:s tomt och att inga servitut eller avtal finns till din tomt. Vad har då bryggan på din tomt att göra?
Ja, det är den frågan jag ställt till Granne B och Granne C under en längre tid utan att få någon större reaktion tills jag tidigare i veckan flyttade på den kätting som löper ut från bryggan och går 10meter längs tomtens strandkant och är förankrad i en sten vid strandkanten. (med anledning av att min son hade fastnat under/i den när han badade) Vilket resulterade i ett verbalt och även fysiskt fyrverkeri från deras sida.
(Granne C var inte närvarande utan agerat på information från Granne B)
 
Hmmm. Om en människa reagerar som den ena grannen gjorde och attackerar eller försöker knuffa bort dig som du beskriver tror jag att det inte står rätt till och du måste visa upp tuppkammen och lägga ribban!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hmmm. Om en människa reagerar som den ena grannen gjorde och attackerar eller försöker knuffa bort dig som du beskriver tror jag att det inte står rätt till och du måste visa upp tuppkammen och lägga ribban!
Jag inser att det finns mer än vad jag förstår i den här frågan och tiden lär väl utvisa vad den verkliga problematiken består av.
 
R Rickard Ohlin skrev:
Kan man bara lägga en kätting i vattnet sådär som innebär uppenbar risk för olyckor? Betänk att det är inte bara TS barn som badar, man får beakta att tredje person också nyttjar bryggan.

Inga varningar etc.

Jag menar att det är riskabelt och då inte i dagens snowflakesamhälle där det alltid är någon annas fel. Utan som en rent allmäntgiltig verklighet.
Utfrån att det nu har inträffat ett allvarligt tillbud kopplat till hur kättingen är monterad så ja, det är väl helt klart mindre bra att dra kättingen på detta sätt. Jag tror dock inte Granne C har tänkt på detta utan den har blivit monterad med utgångspunkt att Bryggan ska ligga så stabilt som möjligt. Han badar inte från bryggan själv utan använder den för att förankra sin båt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.