v-g skrev:
Eller så säger man Ja vi kollar på det sen, var det något mer? Om inte så stänger man dörren.

Jag brukar själv bara svara minsta möjliga utan att bli kort i tonen och helt sonika bara svara ja och sen inte fylla på med något alls.

Tyvärr har jag väldigt svårt att prata med folk som jag märker är fullständiga idioter. Vill bara därifrån alternativt stänger av (vilket märks säger sambon).
Nu anser inte jag mig vara i närheten av en idiot, men ibland råkar man ut för personer som kanske anser att man är idiot och då märker man direkt när de inte vill prata... Tur att det oftast är ilskna hyregäster som stänger av som du v-g, annars skulle man känna sig som en idiot om det var inom den närmare bekantskapskretsen.:)
 
Thomas59
v-g skrev:
Eller så säger man Ja vi kollar på det sen, var det något mer? Om inte så stänger man dörren.

Jag brukar själv bara svara minsta möjliga utan att bli kort i tonen och helt sonika bara svara ja och sen inte fylla på med något alls.

Tyvärr har jag väldigt svårt att prata med folk som jag märker är fullständiga idioter. Vill bara därifrån alternativt stänger av (vilket märks säger sambon).
Det draget märket vi inget av härpå forumet:D:wow::D!
 
Hetsar aldrig upp mig över främmande personer men ignorera deras prat kan jag :S

Varför ska JAG svara på något som den jag pratar med aldrig kan förstå eller ens vill höra? :cool:

Och ja det hjälper att vara förälder, bara se barnens munnar röra sig utan att det låter något är en gudagåva :D (Nej jag hör såklart dem ibland ;) )

LAINE:Kan man bara fråga/uttrycka sig på ett normalt sätt så blir man normalt inte idiotklassad (av mig). Jag har lärt mig genom åren (hoho 30+ år iaf) att vissa personer diskuterar man inte med helt enkelt.

Thomas59:Det är ju inte lika tydligt att man ignorerar en tråd som när man ignorerar någon live :rolleyes: Men det märks att många "hänger på" i mitt ignorerande av vissa trådar. Själv får jag nästan aldrig svar :blushing:

Sen är detta fritid och ibland har man lite för mycket! Och vill man vara ogin mot mig så varsågod, jag har många trix!
 
starshipp skrev:
det är liksom små saker.
betrakta dom som små saker då :). Det verkar som om du har det stressigt redan i förväg och grannen ligger närmast till hands att avreagera sej på?

Det som är positivt med honom är att han vänder sej direkt till er med sina påpekanden ang enbart samfällighet. Då har du ju en möjlighet att be honom om närmare förklaring varför det är såååå viktigt med stängda soprum eller vilken oskriven regel har du brutit på parkeringen osv i stället för att direkt anta en försvarsposition. Att lösa de små problem är väl viktigare för er båda än att enbart framföra och mottaga ursäkter.

Din granne är kanske bara en alltför petig "frivillig ordningsvakt" som alla tolererar eftersom de slipper själv ta hand om alla microproblem på området? Du har i alla fall inte klagat på hans sätt att framföra de små anmärkningar så jag gissar att han gör det på ett rakt och sakligt sätt och det hjälper om du gör detsamma ....annars drar du den kortaste strået ... med mina ögon sett.
Det skulle vara annat om han kom med konstiga anmärkningar om ert privat liv, ekonomi, klädsel och dylikt för då skall man bestämt säga ifrån .

Det kan vara extra jobbigt den första perioden efter inflyttning och det tar sin tid innan alla saker faller på sitt plats - ta det lugn :).
gaia
 
Alla manniskor har olika toleransnivaer for vad de ser som problem i sin omgivning. Uppenbarligen har den har mannen mer fritid an vad ni sjalva har och inte skams han for att jaga efter er heller. Dar jag bor ar det inte en sadan gubbe utan ett helt kvarter gubbar och gummor. Jag fick anpassa mig helt enkelt. Jag har inte tid att vara med pa staddagar men nar jag vet att dom ser mig sa brukar jag boja mig ner och plocka lite skrap pa vagen ut eller in i kvarteret. Det gillar dom!

For ovrigt har Thoms59 manga poanger i sitt inlagg, aven om man kanske inte behover ga riktigt sa langt... hahaha... kul var det att lasa iallafall!
 
gaia skrev:
varför det är såååå viktigt med stängda soprum
För att de inte ska bli fritids för råttor. Så just det kan väl kanske vara en befogad anmärkning men jag fattar att det inte är huvupoängen här.
 
TS har världens bästa stöldlarm. Såna grannar har koll på allt!

Mina bryr sig inget om nåt :(
 
gaia skrev:
betrakta dom som små saker då :). Det verkar som om du har det stressigt redan i förväg och grannen ligger närmast till hands att avreagera sej på?

Det som är positivt med honom är att han vänder sej direkt till er med sina påpekanden ang enbart samfällighet. Då har du ju en möjlighet att be honom om närmare förklaring varför det är såååå viktigt med stängda soprum eller vilken oskriven regel har du brutit på parkeringen osv i stället för att direkt anta en försvarsposition. Att lösa de små problem är väl viktigare för er båda än att enbart framföra och mottaga ursäkter.

Din granne är kanske bara en alltför petig "frivillig ordningsvakt" som alla tolererar eftersom de slipper själv ta hand om alla microproblem på området? Du har i alla fall inte klagat på hans sätt att framföra de små anmärkningar så jag gissar att han gör det på ett rakt och sakligt sätt och det hjälper om du gör detsamma ....annars drar du den kortaste strået ... med mina ögon sett.
Det skulle vara annat om han kom med konstiga anmärkningar om ert privat liv, ekonomi, klädsel och dylikt för då skall man bestämt säga ifrån .

Det kan vara extra jobbigt den första perioden efter inflyttning och det tar sin tid innan alla saker faller på sitt plats - ta det lugn :).
gaia
Hej,

jag tror inte att jag försöker avreagera mig på honom, snarare är det tvärtom. Och oavsett om han framför sina synpunkter på rakt och sakligt sätt så tycker jag att om det blir för mycket då tröttnar man ju. Och det känns lite för mycket av sånt från hans sida just nu. Undrar om det inte är någonting annat han retar sig på hos oss men kommer inte på vad det skulle kunna vara i så fall. Vi är ett helt vanlig familj med helt normalt beteende.
 
starshipp skrev:
Vi är ett helt vanlig familj med helt normalt beteende.
Usch! Då förstår jag att han retar sig, för det är ju det värsta som finns. :D
 
Usch, det är jobbigt med sådana människor. Han är ju dock inte medvetet otrevlig och försöker ställa till skit för er. Och det är ju inte som vissa historier här med grannar som gräver upp ens växter och börjar polisanmäla en.

Det är svårt med sådana här personer. De menar egentligen väl men det blir så fel. Vi har en sån i vår klubb. En riktig martyr med alldeles för många ansvarsområden. Gör på det stora hela ett bra jobb men hon har ingen som helst känsla för hur hon uppfattas av folk. Det funkar lite bättre om man tänker sig att hon har dyslexi och det är mest synd om henne och gör sitt bästa för att stryka henne medhårs utan att för den delen släppa sin ståndpunkt. jag har turen att mest kunna hålla mig till skriftlig korrespondans via email så man kan fila på formuleringarna.

Men viktigt med sådana här personer är att inte låta sig bli irriterad. Hitta strategier så att du kan skratta åt det istället eller tycker synd om honom eller vad som helst så du inte får ett utbrott. Det är bara du som förlorar på att du lägger negativ energi på hans kommentarer. Han tycker ju bara att han ger råd i all välmening och förstår inte varför du blir irriterad när han försöker vara snäll.

Thomas råd är verkligen inte fel, om än kanske lite väl överdrivna. När ni lärt känna varandra lite mer och även de övriga grannarna så kanske det finns större möjligheter att diskutera det om det skulle fortsätta. Han verkar ju i varje fall inte vara omöjlig att prata med då han faktiskt väljer att ta det direkt snarare än att prata bakom ryggen om er.

Lycka till! Det är inte lätt att hantera sånt här.
 
Redigerat:
Då jag läser inläggen får jag följande idé som också går på "den vänliga linjen": Fråga vad han är bra på och be om råd och dåd inom detta. Förhoppningsvis kan ha något speciellt som ni har nytta av. Ni kanske till och med kan be om tjänster? Då blir det ärligt och hållbart tror jag. Vi människor älskar ju att dela med oss vad vi kan (se bara detta och alla andra forum) och att hjälpa till.

Jag tror inte uttråkningsmetoden funkar på en ensam människa. De står nog ut med det mesta bara för att få "vara med".
 
Grannar som står i fönstret hela dagarna och kollar vad alla andra gör = Köttgardiner
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.