Vill man ha slöjdbänkar med elevpatina för 300 kr och har vägarna förbi Lomma så pm:a mig.
 
T
Ha! Den här tråden väcker ju minnen :)

Är uppvuxen på "mindre ort" och hade träslöjd från tvåan till sexan med en båtbyggare och allmän "Uppfinnarjocke" som lärare.
I hans verkstad fanns ett antal hyvelbänkar och två stora skåp med "skolans" verktyg och sen massor med skåp och hyllor på väggrna med "hans" verktyg, det fanns bordssåg, bandsåg, stor maskinhyvel(ca 80 cm bred) och såklart både trä- och stålsvarv. Det fanns även skivputs, bandputs och fräsbord samt pelarborrmaskin och svetsar osv.

Där fick man gå igenom lite vanliga moment med handverktyg för att man skulle lära sig att märka ut, såga, hyvla och slipa - sen visade han hur maskinerna fungerade och vilka säkerhetsavstånd etc som gällde. Sen var det bara att använda dem.
Det fanns ingen som helst begränsning på vad man fick göra eller så. Jag gjorde spegelramar, en pall, ett armborst(!), en kälke och en snidad båt, svarvade ett lod i metallsvarven, ett par skålar i trä plus annat som jag inte minns på rak arm. Det var alltid kul att gå till träslöjden :)

Sen började jag i annan skola i sjuan... Då fick materialet inte kosta mer än 14 kronor per termin och elev och hela (halv)klassens "alster" skulle få plats i ett väggskåp 60x60 cm mellan lektionerna.
Det var inte tal om att använda några maskiner och verktygen var få och i dåligt skick.

Jag minns att en av de första sakerna vi skulle göra var en bricka med plywoodbotten och träsarger med utskurna handtag på sidorna. Jag måttade upp min plywoodbit och gick till bandsågen som stod ett hörn, klurade ut hur säkerhetsgaller och nödstoppet funkade, tog på mig ett par hörselkåpor och började såga....
Då kom läraren hoppande som en gasell genom klassrummet och kastade sig över nödstoppet och frågade vad "i he-e jag höll på med".
- Sågar, svarade jag naivt.

Då fick jag en riktig hårfön till utskällning och en föreläsning om att här var det slöjd, inte tillverkning, och maskinerna fick vi ABSOLUT inte använda.

Det var sista terminen jag hade träslöjd i den skolan :(

Minns att det vi gjorde den terminen var brickan, smörkniv och en skärbräda. Tror att vi även fick göra en liten rund "skål" i mässingsplåt som knackades med en kulhammare och sen målades med emaljfärg. Träslöjd var plötsligen det värsta ämnet, efter gymnastiken då.

Det här var ju lite off topic, men för att återgå till ämnet så behövs väl inte så mycket för att börja: Ryggsåg, lövsåg, putshyvel, rubank, tvingar, kniv, måttstock/linjal, vinkelhake och lite slippapper. Ett par stämjärn och en slipsten, kanske en borrmaskin och lite borr. Gärna en arbetsbänk av något slag.

Sen är det bara att komplettera när behov uppstår. Man kommer ganska långt med lite om det är OK att det tar tid och med tiden kommer även resultaten. Viktigt är det att ha vassa eggar på skärande verktyg och att mäta en extra gång innan man sågar :)
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.