1400 beställd (y)

Bart Bart skrev:
Jag tror att 1200 bara tar 6 mm skaft. Samt då 200W mindre.
 
Ola C Ola C skrev:
Hmm, kom på nu att jag gjorde en enkel bild för ett tag sedan så alla skulle förstå:D
Du var inte helt nöjd med den där antar jag... :rofl::crysmile::surprised:
 
God Morgon på Er ☺️

nu har jag öppnat min efterlängtade leksak men kom ju snabbt på att jag glömde beställa frässtål

Så nu tänkte jag att jag kan passa på att fråga er vart och vad jag ska beställa? Kanske en sats med flera olika?

Jag vet att det beror på vad jag tänkt göra...men jag har ju inte tänkt så mycket förutom att kanske kunna sponta, göra mot, runda av



Bosch POF 1400 ACE överfräs i öppen grön verktygslåda, utan frässtål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grön Bosch POF 1400 ACE överhandsfräs i sin låda redo att användas för träarbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RmK_71
  • Laddar…
Fick du inte ett stål med? Det tror jag att jag gjorde med min.

Köper du en sats se till att du får långa skaft, jag har en billig från Jula, blir mest ledsen när jag plockar i den.

Kopierstål med kullager uppe respektive nere, samt ett stål som man kan trycka rakt ned i arbetsmaterialet utan att röra det fram och tillbaka känner jag att jag skulle ha mest nytta av.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Köp ett billigt paket, de brukar ju kosta typ en tiondel per stål jämfört med dyra separata.
Det man inte brukar få med i dom paketen är kopierstål med kullager uppe (och bottenskär) så komplettera med det.
Efter ett tag så märker du vad du använder mest och saknar.
 
Fast ett problem jag upplever med dessa är att skaften är för korta för att göra nått vettigt med dem.
Går definitivt inte att köpa tillsammans med kopierringen.
 
Ja jag vill inte köpa något skit men inte heller betala MASSOR :(

Jag tittade på den på JULA men tyckte den såg ”rapplig” ut...:rolleyes:

Så då är det alltså viktigt att leta efter en med långa skaft?

Hur vet jag att det är ett stål jag kan trycka direkt ner i arbetsstycket då?


13th Marine 13th Marine skrev:
Gick du inte ett stål med? Det tror jag att jag gjorde med min.

Köper du en sats se till att du får långa skaft, jag har en billig från Jula, blir mest ledsen när jag plockar i den.

Kopierstål med kullager uppe respektive nere, samt ett stål som man kan trycka rakt ned i arbetsmaterialet utan att röra det fram och tillbaka känner jag att jag skulle ha mest nytta av.
 
Efter att ha läst denna tråden så inser jag att jag inte använder min fräs tillräckligt ofta. Jag måste ta tag i detta och starta något projekt, frågan är bara vad...
 
  • Gilla
Eric Öbo och 2 till
  • Laddar…
(y)Ja visst är det lärorikt med när alla dessa kunniga människor delar med sig av sitt kunnande och ger tips och förslag!

Jag fullkomligt älskar detta forumet och speciellt eftersom jag tycker om att fixa/greja/renovera och bygga men har inte all kunskap till det :rofl:

Men allt eftersom blir jag bättre och bättre (y)

Tack för att ni finns allihopa som delar med er av era tips och kunskap :love:

pacman42 pacman42 skrev:
Efter att ha läst denna tråden så inser jag att jag inte använder min fräs tillräckligt ofta. Jag måste ta tag i detta och starta något projekt, frågan är bara vad...
 
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Ja jag vill inte köpa något skit men inte heller betala MASSOR :(

Jag tittade på den på JULA men tyckte den såg ”rapplig” ut...:rolleyes:

Så då är det alltså viktigt att leta efter en med långa skaft?

Hur vet jag att det är ett stål jag kan trycka direkt ner i arbetsstycket då?
Jag upptäckte rätt fort att man ofta lägger mer på tillbehör än vad maskinen kostade.

Spontant så vill man ha en viss bit skaft i spännhylsan, hur mycket det är har jag ärligt talat dålig koll på. Sedan får du prova att pressa maskinen så djupt det går och se hur mycket av stålet som är utanför foten.

Jga har några gånger försökt använda kopierringen samt skruva fast fräsen i ett enklare hemmagjort bord. Då gäller det också att stålen räcker genom.

Hur man vet om det kan "borra ner sig" har jag inte luskat ut än, upptäckte mitt bekymmer tidigare i veckan.
 
richardtenggren
Sen vill man inte bottna stålet heller!
På några av mina stål är det markerat min instick.
 
Något speciellt ”kit” som du rekommenderar för en nybörjare?

Frustrator Frustrator skrev:
Vi kör det vanliga tipset om kvalisort-stål till fräsen:
[länk]
 
M
Jag tycker du gjorde helt rätt och gick på en ”billigare” variant initialt, för det kommer, med 99% sannolikhet landa i att du inser att du behöver en bordsfräs i alla fall :D

Så fort man ska göra likadana bitar eller kräver lite precision så går nästan handöverfräsen bort (som handhållen) direkt.

Jag köpte en Meec och Julas frässtål (låda med 12st olika) för typ 700:-.
Jag tycker paketet är toppen och levererar absolut 700:-. Däremot är jag lite medveten om (och avundsjuk på) det jag missar från de med högre kvalitet.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Dags att titta på denna om du inte gjort det.

 
  • Gilla
Kim Gyllenhorn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.