H
S seniorkonsult skrev:
Om anpassning, det är väl vettigt. Alla blir äldre och får rörelsehinder på ett eller annat sätt. Allt handlar om hänsyn och omtanke. Mendu har nog aldrig eller kommer väl aldrig att bråk ut för gipsning av ett ben eller så? Om man bygger om för 3-400' kanske man kan bredda ett par dörrar också. Eller ska man inte bry sig om t ex ändrade brandkrav/utrymningsvägar heller när det byggs om ett hus från 30-talet? Allt har sin tid, krav och utveckling går framåt.
så orimliga argument.
brandkrav och utrymningsväggar gäller alla.

men du som tycker att man ska ta hänsyn och omtanke,
varför gäller de just dom som sitter i rullstol bara?
blinda? döva? sängliggande? reumatism? etc. etc.
varför är inte allt anpassat för dom?
 
H hul skrev:
så orimliga argument.
brandkrav och utrymningsväggar gäller alla.

men du som tycker att man ska ta hänsyn och omtanke,
varför gäller de just dom som sitter i rullstol bara?
blinda? döva? sängliggande? reumatism? etc. etc.
varför är inte allt anpassat för dom?
Vadå orimliga argument? Alla krav står i PBL. Rörelsehindrade handlade det om. Handlar om alla hinder.
 
H
S seniorkonsult skrev:
Vadå orimliga argument? Alla krav står i PBL. Rörelsehindrade handlade det om. Handlar om alla hinder.
rörelsehindrade stämmer inte
tillgänglighetsanpassning heter de, och de omfattar verkligen inte bara rörelsehindrade.
 
Ordvrängeri. Läs PBL.
 
H
S seniorkonsult skrev:
Ordvrängeri. Läs PBL.
står tillgänglighet inte rörelsehindrade
 
Menas ordet är "funktionsnedsättning". Tillgänglighet handlar milt uttryckt om att komma in, ta sig fram.
 
O
H hul skrev:
så orimliga argument.
brandkrav och utrymningsväggar gäller alla.

men du som tycker att man ska ta hänsyn och omtanke,
varför gäller de just dom som sitter i rullstol bara?
blinda? döva? sängliggande? reumatism? etc. etc.
varför är inte allt anpassat för dom?
Tycker inte du att man ska visa hänsyn till andra?
Du som är branschen borde veta vad tanken med kraven om anpassning.
Det skall vara enkelt att göra en anpassning. om något händer. Att anpassa ett boende för döva är inte speciellt svårt. En lampa som blinkar när någon ringer på dörren.
Blinda vet jag inte vad för krav som borde ställas, men det vet säkert du! sängliggande? Då har du ett annat problem och då är det ändå väldigt bra att badrummet är anpassat. kanske behöver det vara lite större.... Men på det stora hela så borde det vara samma krav. reumatism? jag vet inte vad för hjälp dessa behöver.

Så bara genom att anpassa boendet efter rullstol så klarar man väldigt mycket mer!!
Men visst vi kanske ska kräva större badrum så att man får plats med en lyft och en medhjälpare.... vilken bra idé! Kanske ska kontakta kommunen!
 
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
H
S seniorkonsult skrev:
Menas ordet är "funktionsnedsättning". Tillgänglighet handlar milt uttryckt om att komma in, ta sig fram.
nä återigen fel, tillgänglig menar som de låter att de ska vara tillgängligt de innefattar mer än rörelse.
även synskadade mm
 
Jag skrev funktionsnedsättning vilket inbegriper alla funktionshinder.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
H
S seniorkonsult skrev:
Jag skrev funktionsnedsättning vilket inbegriper alla funktionshinder.
Heter fortfarande tillgänglighetsanpassning
Inte funktionsnedsättninganpassning
 
S
H hul skrev:
Här kommer en artikeln nu alla kan läsa om tillgänglighetskrav.

visar hur dyrt de är som många i tråden säger att de inte alls är:

Utifrån rapporten ”Vilka regler försvårar vid nybyggnation av studentbostäder?” från Studentbostadsföretagen som består av förvaltare av studentbostäder, framkommer att det är frånvaron av ekonomisk vinning som stoppar byggandet. Företagen lyckas inte projektera och producera så hyrorna i slutändan hamnar på en rimlig nivå som kapitalsvaga studentar har råd med. Anledningen till att ekonomisk vinning inte uppnås beror enligt undersökningen på tre faktorer, varav två rör tillgänglighetskrav.
tar du ett studentboende??? hahaha
 
Hul; Du blandar ihop begreppen. Ingen har talat om funktionsnedsättningsanpassning (har aldrig hört ordet förr). All anpassning handlar om att avhjälpa/förbättra för människor med olika funktionshinder sedan får du vända/ordvränga byta uppfattning och kalla det vad du vill om du tycker ordvalet är viktigare än vad det handlar om. Jag t färdig med min uppfattning.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
S
H hul skrev:
Heter fortfarande tillgänglighetsanpassning
Inte funktionsnedsättninganpassning
alla fattar vad seniorkonsult menar.
du är bara en messerschmitt
 
Hemmakatten
Jag genomgick en större ryggoperation I våras. Väldigt glad att vi inte har några trösklar, också glad över att dörrarna är tillräckligt breda så man kom in med kryckor i båda händerna. Även glad att vårt duschutrymme är så stort att det fick plats med en duschstol med karmar, likaså att vi kunde ställa en högre toastol med karmar över toan.

Nu är jag okej och behöver inga hjälpmedel. Men oj vad glad jag är att det fanns byggkregler när vi byggde huset 2006.
 
  • Gilla
Demmpa och 3 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Jag genomgick en större ryggoperation I våras. Väldigt glad att vi inte har några trösklar, också glad över att dörrarna är tillräckligt breda så man kom in med kryckor i båda händerna. Även glad att vårt duschutrymme är så stort att det fick plats med en duschstol med karmar, likaså att vi kunde ställa en högre toastol med karmar över toan.

Nu är jag okej och behöver inga hjälpmedel. Men oj vad glad jag är att det fanns byggkregler när vi byggde huset 2006.
Håller helt med efter mina tre ryggoperationer och halvår i rullstol. (Är nu i ett ok habitualtillstånd).
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.