S
H hul skrev:
svara va byggentrentreprenörer har i marginal på sista raden ungefär istället, vet du inte?
varför skall jag svara på frågor när du inte gör det?
 
H hul skrev:
Sen undrar jag hur du tänker

varför ska vi just ta hand om alla som sitter i rullstol.
men pensionärer, flyktingar, ensamstående föräldrar, studenter, fattiga mm.
Varför ska vi inte ta hand om dessa? dessa grupper är bra mycket större än rullstolsbundna.
bara flyktingar är ju större än rullstolsbundna
En hel del pensionärer använder rullatorer och andra skrymmande hjälpmedel för att ta sig fram.
En barnfamilj har stor nytta av rymligt badrum, när man hjälper barnen med både det ena och det andra.

Det är en del som har behov av hemtjänst (inte bara pensionärer) som knappt kan få någon hjälp med toabesök, dusch mm pga att badrummet är så litet.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
H
SBH skrev:
varför skall jag svara på frågor när du inte gör det?
Du har ingen aning med andra ord som jag trodde.
 
SBH skrev:
du anar inte hur stora problem det är med matos som sprider sig
Och tänk, numera som de flesta river väggar mellan kök, matrum och vardagsrum för att få ett luftigare och rymligare hem.
Inte osar det till vardagsrummet inte. Det finns ju spisfläktar.
Och jag har öppet mellan dessa tre rum sedan länge, men ingen har klagat på köksoset!

När ni pratar tillgänglighet, vad är kostnaden för en hiss i varje flerbostadshus med fler än en våning, säg ett trevåningshus?
Alla, inklusive rullstolsburna måste ju inte bo två- tre trappor upp.
Det är ju mycket bekvämare att bo i markplan om man har rörelsehinder, medan en ung rörlig människa inte har något problem att gå upp en eller två trappor.

Nå vad kostar en hiss i ett trevåningshus, som kanske bara skall betjäna 2 + 2 lägenheter på plan 2 och tre?
 
H
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Och tänk, numera som de flesta river väggar mellan kök, matrum och vardagsrum för att få ett luftigare och rymligare hem.
Inte osar det till vardagsrummet inte. Det finns ju spisfläktar.
Och jag har öppet mellan dessa tre rum sedan länge, men ingen har klagat på köksoset!

När ni pratar tillgänglighet, vad är kostnaden för en hiss i varje flerbostadshus med fler än en våning, säg ett trevåningshus?
Alla, inklusive rullstolsburna måste ju inte bo två- tre trappor upp.
Det är ju mycket bekvämare att bo i markplan om man har rörelsehinder, medan en ung rörlig människa inte har något problem att gå upp en eller två trappor.

Nå vad kostar en hiss i ett trevåningshus, som kanske bara skall betjäna 2 + 2 lägenheter på plan 2 och tre?
De finns ingen i denna tråden som vet vad de kostar att installera en hiss.
SBH säger att han är civilare inom byggnadsteknik så han borde veta de men kan garantera att han inte kommer svara på de.
Men om han frågar så kan jag svar =)

dessutom är de väldigt enkelt att eftermontera hissar om man verkligen skulle behöva de i framtiden. De görs på äldre fastigheter hela tiden.

Ang. matos så var de så orimligt svar av SBH att man undrar ibland. Har inte alla fläkt hemma?
Är inte öppen planlösning de alla strävar efter
 
H
Demmpa Demmpa skrev:
En hel del pensionärer använder rullatorer och andra skrymmande hjälpmedel för att ta sig fram.
En barnfamilj har stor nytta av rymligt badrum, när man hjälper barnen med både det ena och det andra.

Det är en del som har behov av hemtjänst (inte bara pensionärer) som knappt kan få någon hjälp med toabesök, dusch mm pga att badrummet är så litet.
spelar ju ingen roll när de inte har någonstans att bo?
tror alla dessa grupper tänker, hellre ett litet badrum än ingen bostad alls
 
O
Att installera en hiss... Vad det kostar är svårt att svara på. Men säg runt 500000:- men det beror på hur mycket lyx du vill ha....
Men hiss är så mycket mer än bara ett hjälpmedel för de i rullstol. Tänk när man storhandlat... Då är det skönt å slippa trappen
 
S
Demmpa Demmpa skrev:
@hul kan du svara på mina frågor som jag ställer nedan, har klippt in mitt föra inlägg så du slipper leta upp det, har även klippt in det du skrivit tidigare som jag ställer frågor om.





@hul här kommer frågorna i klartext:
Hur många hus är det i vardera projektet?
Hur många trappuppgångar i varje hus?
Hur många lägenheter per våningsplan och trapphus?
Hur många våningar?
Hur stora är varje lägenhet (antal rum & kvm)?
detta vill du inte svara på för då går att kolla vilka som är involverade i projekten.
eller hur?
 
O
H hul skrev:
Här har du fel igen.
Att de är i byggentreprenörens led man kan spara pengar är ju helt felaktigt.
Vet du vilka marginaler ett entreprenörföretag har? annars gissa gärna
Eller så fråga SBH han är i branschen så kanske kan svara åt oss?
Tja hur kan en vägg resultera i en 2kvm större lgh? Måste vara en tjock vägg
 
S
O Odjuret skrev:
Att installera en hiss... Vad det kostar är svårt att svara på. Men säg runt 500000:- men det beror på hur mycket lyx du vill ha....
Men hiss är så mycket mer än bara ett hjälpmedel för de i rullstol. Tänk när man storhandlat... Då är det skönt å slippa trappen
precis.
dock måste vi följa vad hul skriver här.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
När ni pratar tillgänglighet, vad är kostnaden för en hiss i varje flerbostadshus med fler än en våning, säg ett trevåningshus?
Alla, inklusive rullstolsburna måste ju inte bo två- tre trappor upp.
Det är ju mycket bekvämare att bo i markplan om man har rörelsehinder, medan en ung rörlig människa inte har något problem att gå upp en eller två trappor.

Nå vad kostar en hiss i ett trevåningshus, som kanske bara skall betjäna 2 + 2 lägenheter på plan 2 och tre?
Som jag indirekt skrev i ett tidigare inlägg så hade vi blivit tvugna sälja bostadsrätten vi bodde i, när vi fick barn, om inte dom gamla soprummen hade funnits eller om dom inte hade blivit vigda för barnvagnar, rullatorer etc.

Man får inte längre ha barnvagnar, rullatorer etc stående i trapphusen. Detta pga att trapphusen är utrymningsvägar och det får inte stå några lösa föremål i utrymningsvägar, och absolut inget som är brännbart.

https://www.kone.se/befintliga-bygg...nkelt-att-installera-hiss-i-hisslosa-hus.aspx

Här är en gammal tråd om kostad för eftermontering av hiss
https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-kostar-en-hiss.23637/

http://www.sou.gov.se/wp-content/up...ag-till-Utredningen-om-bostäder-för-äldre.pdf
 
H
O Odjuret skrev:
Tja hur kan en vägg resultera i en 2kvm större lgh? Måste vara en tjock vägg
förstår du inte de själv så tycker jag nästan synd om dig.

delar du av en yta med en vägg måste du ökad varje sida av väggen för att klara alla kraven.
då blev de 2 kvm extra yta, de är inte bara väggen som bygger på
 
S
Demmpa Demmpa skrev:
@hul kan du svara på mina frågor som jag ställer nedan, har klippt in mitt föra inlägg så du slipper leta upp det, har även klippt in det du skrivit tidigare som jag ställer frågor om.





@hul här kommer frågorna i klartext:
Hur många hus är det i vardera projektet?
Hur många trappuppgångar i varje hus?
Hur många lägenheter per våningsplan och trapphus?
Hur många våningar?
Hur stora är varje lägenhet (antal rum & kvm)?

din tystnad i denna fråga ska vi tolka som att du inte vet eller att du inte vill bli avslöjad
 
H
SBH skrev:
din tystnad i denna fråga ska vi tolka som att du inte vet eller att du inte vill bli avslöjad
Nä jag har ingen aning om våningarna på de huset jag projekterar fram själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.