200 tusen typ... därför måste vi få ha en lift istället så vi kan få råd med allt.. ne ingen erfarenhet alls,
 
ok, ledsen att säga det men 200 kommer inte räcka långt om du inte planerar att göra mycket jobb själv. När mitt företag renoverar/bygger om lokaler är vi glada om vi klarar det för 10tkr/m2...
 
Det räcker ju att det finns möjlighet att sätta in en hiss. Du behöver inte göra det nu.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Har du kollat vad en lift kostar? Skulle inte bli förvånad om den kommer att kosta lika mycket som att bygga nytt badrum. 200 tusen låter som en snäv budget, såvida inte du gör det mesta själv.
 
O
Jag skulle undvika att köpa lokaler som inte ännu är godkända som lgh.
Jag antar att det inte går att undvika badrummet... Eftersom det finns ett beviljat bygglov i enlighet med den ritningen.
Vill du då göra en egen lösning så finns det risk att man måste söka om bygglovet.

Vill du montera in en hiss så måste den nog finnas mer än bara på ritningen. Ifall de dyker upp för att kolla något i samband med slutintyget....

Men jag ser 200´ som en väldigt snål budget. Om du ska bygga enligt bygglovet inte söka ett nytt så lär badrummet dra iväg ordentligt... Risken är dessutom stor att det inte går att få ROT... Min misstanken är nämligen att den inte blir en lgh förrens efter ombyggnationen och slutintyg.
Så med den budgeten så är det nog bättre att leta vidare eller leta mer bland plånböckerna...
 
Ja tyvärr kommer skatteverket INTE tillåta ROT-avdrag då den inte klassas som lgh under byggtiden :(
 
Är du säker på att du får plats att handikappanpassa den övre toan? Vändcirkeln (som den är utritad i det nedre badrummet) är ganska stort i jämförelse. Gissar på att du samtidigt också vill klämma in en dusch. Det mesta av sovrumsytan går isf åt.
 
Nyfniken skrev:
Det räcker ju att det finns möjlighet att sätta in en hiss. Du behöver inte göra det nu.
Fel. Tillgängligheten måste uppfyllas på entréplanet, säger BBR. Är faktiskt tveksam till om jag skulle godkänna toalett på annat plan med hiss dit...
 
Majjijann skrev:
Fel. Tillgängligheten måste uppfyllas på entréplanet, säger BBR. Är faktiskt tveksam till om jag skulle godkänna toalett på annat plan med hiss dit...
Ja, visst har du rätt.

3:146, 3:147 samt 3:221.
 
Årets kalkonaffär för den som slår till nu!:thumbdown:
 
någon som vet vad lokalen såldes för?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.