Förstår dilemmat—många retroporslinsprylar är av engelskt fabrikat och där är preferensen pelare, fulgotiska stativ mm.
samtidigt är pelaren ofta inte funktionsmotiverad, dvs varken vattenrör eller väsentlig avlastning är kopplad till pelaren.
Därför skulle jag kolla följande:
T.ex. gällande Badex m.fl. fina porslinsprodukter 'för pelare', är det inte så att de går att montera utmärkt utan pelare? de är väl rimligen inte enbart upplyfta av pelaren utan hänger väl på väggen—kanske behövs inget extra eller bara litet större konsoler?
vidare kolla med Badex eller ring en rörmokare och fråga om det inte normalt är ganska enkelt att i vilket handfat som hellst borra upp varlfritt antal hål med specialborr. Om det är så har du ännu litet bredare och mindre kostsamma valmöjligheter...
 
p.s. personligen skulle jag undvika damixa/sanova/miller etc—det kan se ok ut på en photoshopad katalogbild men ger ofta litet leksaksfeeling när man ser dem, i synnerhet damixas kranar.
 
Jag har kollat med Badex och de rekommenderar pelare till sina handfat, enbart bultar kan bli för klent .Antar att det inte går att sätta konsoler, den infon borde jag väl rimligen ha fått om det varit möjligt.
Vad gäller kranar så blir det troligen Horus Coventry, en modell med ok prisklass och hyfsad kvalitékänsla.
Vad gäller borra hål för kranar så har jag en egen liten tråd för den frågan ... Verkar vara mycket knepigt och inget som rekommenderas i första hand.

Det är fullständigt obegripligt för mig att det skall vara så svårt att hitta den här typen av handfat i nyproduktion. Efterfrågan borde ju finnas.
 
Pius skrev:
Det är fullständigt obegripligt för mig att det skall vara så svårt att hitta den här typen av handfat i nyproduktion. Efterfrågan borde ju finnas.
Svensk Standard Rules...
 
Har hittat ett gammalt mindre handfat med 3 hål i toppskick på byggreturen ! Kommer troligen att använda detta.
Modellen Efi från Sanova är ett alternativ, men tyvärr väl stort (gästtoa).
 
Homedepot.com i USA säljer "AmericanStandard", de har många fina äldre modeller och kvalitén är lika bra som vad du hittar här (numera), tum är tum vart du än köper.
De skickar direkt till sverige, eller så beställer du frakten själv och FedEx etc hämtar upp det på homedepot.

Jättenöjd med mina kranar etc som jag har beställt. Reservdelar finns över hela världen.

.Henrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.