I ditt scenario var det väl SFP i båda sidor?
Mellan operatörens avlämning och slutkundens utrustning (switch, router eller brandvägg).
Den sträckan brukar oftast vara kortare än 15m, således har en koppar-DAC lägre latens än en fiberkabel.
 
X xLnT skrev:
Mellan operatörens avlämning och slutkundens utrustning (switch, router eller brandvägg).
Den sträckan brukar oftast vara kortare än 15m,
Var har operatör och privata slutkunder under 15 meter mellan aktiv utrustning?
 
spikplanka spikplanka skrev:
Var har operatör och privata slutkunder under 15 meter mellan aktiv utrustning?
I dom flesta FTTH installationer.
 
X xLnT skrev:
I dom flesta FTTH installationer.
NEJ, inte sällan är det hundratals meter till den aktiva utrustningen. Särskilt när det gäller villor som är aktuellt på denna sajt.
 
spikplanka spikplanka skrev:
NEJ, inte sällan är det hundratals meter till den aktiva utrustningen. Särskilt när det gäller villor som är aktuellt på denna sajt.
Det vanligaste i en FTTH lösning är att operatören sätter en CPE som avlämning hos kunden.
Av flera anledningar.
Det verkar som att du förespråkar att man ska skippa detta, låter inte klokt.
Men jag har kanske missförstått poängen med din tråd.
Ska vi hålla oss till vad som är aktuellt för dom flesta i detta forum så är det definitivt inte att koppla från CPEn och försöka ansluta egen utrustning mot nätägaren.
 
Hur kan man ta reda på var nästa punkt med aktiv utrustning för fibernätet, som behöver tillgång till el finns?
Jag har ca 200 meter till nästa punkt från mitt hus, men det är bara något som ser ut som ett mindre kabelskåp, och när jag öppnade det, då var det bara skarvar, och ingen akriv utrustning.
Tänkte mest på att jag har ordnat med avbrottsfri kraft till alla viktiga delar i huset, men det hjälper ju inte om den aktiva utrustningen i fibernätet slocknar när det blir strömavbrott (när min matanade 20kV ledning frånkopplas).
När jag körde mobilt bredband så funkade det fint, mobilmasten höll i alla fall de 5 timmar som det planerade elavbrottet i våras varade.
Men om fibernätets aktiva utrustning kan vara väldigt långt bort, då kanske jag klarar mig om bara "min" ledning frånkopplas, och fiberutrustningen är spänningsförsörjd från en annan del av elnätet.
Hur brukar kapslingen som döljer aktiv utrustning se ut?
Jag vet att inne i stan så finns det ofta aktiv utrustning i elnätsbolagers nätstationer, där man har hyrt in sig.
Men här ute busken så finns det inga nätstationer, här hänger lokaltransformatorerna i stolparna.
Och hur lång sträcka kan man köra på fibern innan man behöver ha någon aktiv utrustning i nät som dessa?
Ja, bara lite funderingar, ingenting jättekritiskt, i värsta fall får man väl ett kvitto vid nästa strömavbrott.
 
Hannuse Hannuse skrev:
Hur kan man ta reda på var nästa punkt med aktiv utrustning för fibernätet, som behöver tillgång till el finns?
Jag har ca 200 meter till nästa punkt från mitt hus, men det är bara något som ser ut som ett mindre kabelskåp, och när jag öppnade det, då var det bara skarvar, och ingen akriv utrustning.
Tänkte mest på att jag har ordnat med avbrottsfri kraft till alla viktiga delar i huset, men det hjälper ju inte om den aktiva utrustningen i fibernätet slocknar när det blir strömavbrott (när min matanade 20kV ledning frånkopplas).
När jag körde mobilt bredband så funkade det fint, mobilmasten höll i alla fall de 5 timmar som det planerade elavbrottet i våras varade.
Men om fibernätets aktiva utrustning kan vara väldigt långt bort, då kanske jag klarar mig om bara "min" ledning frånkopplas, och fiberutrustningen är spänningsförsörjd från en annan del av elnätet.
Hur brukar kapslingen som döljer aktiv utrustning se ut?
Jag vet att inne i stan så finns det ofta aktiv utrustning i elnätsbolagers nätstationer, där man har hyrt in sig.
Men här ute busken så finns det inga nätstationer, här hänger lokaltransformatorerna i stolparna.
Och hur lång sträcka kan man köra på fibern innan man behöver ha någon aktiv utrustning i nät som dessa?
Ja, bara lite funderingar, ingenting jättekritiskt, i värsta fall får man väl ett kvitto vid nästa strömavbrott.
Man kan mäta med otdr om ljuset är släckt.
Normalt ligger den aktiva utrustningen inte längre bort än 10-20km.
Är det en seriös KO eller tjänsteleverantör så har dom ups, men det finns inga lagkrav för det på noder under 2000 anslutningar har jag för mig.
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Hur kan man ta reda på var nästa punkt med aktiv utrustning för fibernätet, som behöver tillgång till el finns?
Du kan eventuellt exploatera att det finns ett visst tidsutrymme mellan att datapaket skickas. Som värst 238 µs pga reflektion och imperfekt medium. Man skulle t.ex kunna direktstyra LED i en öppnad SFP och mäta responsen med digital oscilloskop. Men det är avancerad teknik. Man skickar pulser tills man har "tur" tillräckligt många gånger. Sedan vet man.

Hannuse Hannuse skrev:
Hur brukar kapslingen som döljer aktiv utrustning se ut?
Ofta är det som kabelskåp fast mycket större med 50% och framförallt så lär det finnas utblås för ventilation då det kan bli rätt varmt på sommaren.
Har du tur så kanske du hör en fläkt på sommaren. Nu är det nog för kallt för att den ska vara aktiv.
Det kan också vara en "stuga" som varit gammal telestation med reläer mm. Kännetecken är att de saknar fönster, trädgård och är något upphöjda med ståltrappa.

Enklaste tipset är att promenera i lokalområdet och vara uppmärksam på omgivningarna.
Hannuse Hannuse skrev:
hur lång sträcka kan man köra på fibern innan man behöver ha någon aktiv utrustning i nät som dessa?
Den utrustning som används i villor har ofta en specifierad distans på maximalt 20 km. Men det är inget problem att köpa utrustning som klarar 100 km, bara osannolikt för hemmabruk.
 
Redigerat:
X xLnT skrev:
Man kan mäta med otdr om ljuset är släckt.
Man kan även mäta på aktiv fiber med OTDR som klarar live fiber , normalt 1625nm.
 
  • Gilla
spikplanka och 1 till
  • Laddar…
F fusion skrev:
Man kan även mäta på aktiv fiber med OTDR som klarar live fiber , normalt 1625nm.
Den skickar alltså ut en optisk "ping" på en annan våglängd än de aktiva och kan därigenom mäta utan interferens från den pågående trafiken?
Tänker att detta är djupt beroende av fysiken för reflektion mm.
 
Hannuse Hannuse skrev:
Hur kan man ta reda på var nästa punkt med aktiv utrustning för fibernätet, som behöver tillgång till el finns?
Jag har ca 200 meter till nästa punkt från mitt hus, men det är bara något som ser ut som ett mindre kabelskåp, och när jag öppnade det, då var det bara skarvar, och ingen akriv utrustning.
Tänkte mest på att jag har ordnat med avbrottsfri kraft till alla viktiga delar i huset, men det hjälper ju inte om den aktiva utrustningen i fibernätet slocknar när det blir strömavbrott (när min matanade 20kV ledning frånkopplas).
När jag körde mobilt bredband så funkade det fint, mobilmasten höll i alla fall de 5 timmar som det planerade elavbrottet i våras varade.
Men om fibernätets aktiva utrustning kan vara väldigt långt bort, då kanske jag klarar mig om bara "min" ledning frånkopplas, och fiberutrustningen är spänningsförsörjd från en annan del av elnätet.
Hur brukar kapslingen som döljer aktiv utrustning se ut?
Jag vet att inne i stan så finns det ofta aktiv utrustning i elnätsbolagers nätstationer, där man har hyrt in sig.
Men här ute busken så finns det inga nätstationer, här hänger lokaltransformatorerna i stolparna.
Och hur lång sträcka kan man köra på fibern innan man behöver ha någon aktiv utrustning i nät som dessa?
Ja, bara lite funderingar, ingenting jättekritiskt, i värsta fall får man väl ett kvitto vid nästa strömavbrott.
Jag skulle inte fundera så mycket utan börja använda mig av fiberanslutningen.😉
Om det uppstår problem i framtiden, då får man fundera på felsökning och åtgärd.
Så har du idag behov av "hyfsad" backup så en mobiluppkoppling är väl en bra lösning.
Större elavbrott kan påverka mycket, en mobilmast har oftast fiberanslutning och är också ansluten till ett nät med olika elberoende utrustningar.
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Den skickar alltså ut en optisk "ping" på en annan våglängd än de aktiva och kan därigenom mäta utan interferens från den pågående trafiken?
Tänker att detta är djupt beroende av fysiken för reflektion mm.
Ja och filtrerar bort annan aktiv vågläng. Ofta har dessa OTDR separata anslutningar för 1625nm , men nyare har gemensam port för 1310/1550/1625. Bra verktyg för de som felsöker.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jag skulle inte fundera så mycket utan börja använda mig av fiberanslutningen.😉
Om det uppstår problem i framtiden, då får man fundera på felsökning och åtgärd.
Så har du idag behov av "hyfsad" backup så en mobiluppkoppling är väl en bra lösning.
Större elavbrott kan påverka mycket, en mobilmast har oftast fiberanslutning och är också ansluten till ett nät med olika elberoende utrustningar.
Ja, precis.
Jag var mest lite nyfiken på hur nätet skulle kunna vara uppbyggt.
Men om inte annat så lär första strömavbrottet ge en viss vägledning.
Och mobilt bredband är initierat som backup, med hopp om att det inte kommer att behöva aktiveras.
 
Hannuse Hannuse skrev:
Ja, precis.
Jag var mest lite nyfiken på hur nätet skulle kunna vara uppbyggt.
Men om inte annat så lär första strömavbrottet ge en viss vägledning.
Och mobilt bredband är initierat som backup, med hopp om att det inte kommer att behöva aktiveras.
Fibernäten kan vara olika byggda så för ett bra svar behöver du utgå från det där du har din anslutning.
Finns fibernät där man även dragit delar av stomnät med ledning i luften tillsammans med elledningar, så även vind/stormar kan påverka där och inte bara el.
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
Jag kanske är en aning paranoid, men då är jag också beroende av min internetanslutning för mitt arbete.
Och med erfarenheterna från entreprenören, så har jag gått vidare med att skapa en alternativ lösning om det skulle visa sig att fibern av någon anledning blir felbehäftad.
Så det jag har gjort nu är att jag har skaffat ett modem för mobilt internet, som även har en LAN-port, och detta blir den yttersta accesspunkten mot internet om fibern slutar att leverera.
Har provkört detta igårkväll, och det fungerar bra.
Den enda ändringen som behöver göras vid driftavbrott på fibern nu är att spänningssätta mobilmodemet, koppa ur en nätverkskabel från brandväggen, och koppla in mobilmodemets LAN-kabel i densamma.
För säkerhets skull gör man även en omstart av brandväggen, så att den säkerställer att den har rätt IP-konfiguration på WAN-sidan.
Allt finns i en kort instruktion om just jag inte råkar vara den som är hemma när det händer (vilket naturligvis kommer att vara fallet).
Ville bara lyfta in den tanken och lösningen i tråden, om det är någon som har samma bryderier.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.