Jag har köpt ett arrendetorp och förvärvat och bildat fastighet på stället. Rivt ned och börjat bygga upp ett nytt hus.
Allt finansierat ur egen ficka och huset är färdigt till 30%. Nu ger handelsbanken mig avslag på byggnadskreditiv på resten då kalkyl är för osäker. Husen är väl på väg och jag finansierar 60% ur egen ficka. Har inga skulder idag och tjänar över en miljon per år. Förvisso ensamstående och med barn hemma.

Idioter enligt mig. Passa er för skitbanken och lite inte på löften, förrän de finns i skriftligt. Heder är ett begrepp och övergett både Sverige och Handelsbanken. Undvik dem och sälj alla aktier i bolaget, de har inte framtiden för sig.
 
  • Byggarbetsplats med ofärdiga väggar, grå betongblock och byggmaterial, skog i bakgrunden, del av fordon framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Arg
  • Wow
  • Ledsen
  • Haha
OramaC och 44 till
  • Laddar…
R riek skrev:
Jag har köpt ett arrendetorp och förvärvat och bildat fastighet på stället. Rivt ned och börjat bygga upp ett nytt hus.
Allt finansierat ur egen ficka och huset är färdigt till 30%. Nu ger handelsbanken mig avslag på byggnadskreditiv på resten då kalkyl är för osäker. Husen är väl på väg och jag finansierar 60% ur egen ficka. Har inga skulder idag och tjänar över en miljon per år. Förvisso ensamstående och med barn hemma.

Idioter enligt mig. Passa er för skitbanken och lite inte på löften, förrän de finns i skriftligt. Heder är ett begrepp och övergett både Sverige och Handelsbanken. Undvik dem och sälj alla aktier i bolaget, de har inte framtiden för sig.
Du kanske hade nobbat handläggarens kusins dotter för 10 år sedan, den där sekten slutar aldrig att förvåna…
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Mikthu och 28 till
  • Laddar…
R riek skrev:
Allt finansierat ur egen ficka och huset är färdigt till 30%. Nu ger handelsbanken mig avslag på byggnadskreditiv på resten då kalkyl är för osäker
Vad är ditt problem, det finns väl fler banker?
 
  • Gilla
Offroad och 10 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vad är ditt problem, det finns väl fler banker?
Mitt problem är att jag trodde att de seriöst skulle värdera sin 30 åriga relation med mig. Får nu greja en plan B. Inte Sverige sim jag kände till det.
 
  • Gilla
  • Haha
OramaC och 16 till
  • Laddar…
R riek skrev:
Jag har köpt ett arrendetorp och förvärvat och bildat fastighet på stället. Rivt ned och börjat bygga upp ett nytt hus.
Allt finansierat ur egen ficka och huset är färdigt till 30%. Nu ger handelsbanken mig avslag på byggnadskreditiv på resten då kalkyl är för osäker. Husen är väl på väg och jag finansierar 60% ur egen ficka. Har inga skulder idag och tjänar över en miljon per år. Förvisso ensamstående och med barn hemma.

Idioter enligt mig. Passa er för skitbanken och lite inte på löften, förrän de finns i skriftligt. Heder är ett begrepp och övergett både Sverige och Handelsbanken. Undvik dem och sälj alla aktier i bolaget, de har inte framtiden för sig.
Med tanke på din egna insats känns det konstigt. Har du gjort någon förhandsvärdering? Hur är den i relation till kalkylen?

/Krille
 
  • Gilla
Antfarm och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Med tanke på din egna insats känns det konstigt. Har du gjort någon förhandsvärdering? Hur är den i relation till kalkylen?

/Krille
Förhandsväderingen är på 5,8 och kakylen på 5 .
 
  • Gilla
Skrutten18 och 1 till
  • Laddar…
R riek skrev:
Förhandsväderingen är på 5,8 och kakylen på 5 .
Du får alltså inte byggnadskeditiv på 2 mkr med en förhandsvärdering på 5,8? Byt bank eller i alla fall handläggare.

/Krille
 
  • Gilla
LURIGLANA och 9 till
  • Laddar…
Självklart byter jag bank, tyvärr blir det bråttom och ofördelaktigt då jag litade på muntliga utsagor
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Excel
Banken känner väl höstens/vinterns finansfrossan redan nu, säkerligen fattat generalbeslut på att minska exponering. 2024 blir extremt tufft, ser inte varför HB skulle agerat så annars.
 
  • Gilla
_paul_ och 8 till
  • Laddar…
R riek skrev:
Mitt problem är att jag trodde att de seriöst skulle värdera sin 30 åriga relation med mig. Får nu greja en plan B. Inte Sverige sim jag kände till det.
Förstår att du tar illa vid dig när banken helt plötsligt inte litar på dig. Men jag kan säga så här, det har blivit något helt annat med lån idag. Bankerna är väldigt rädda för kreditförluster just nu. Inte ens skitlån på 50k kan de tänka sig göra. Håller med om att du har fina finanser och borde fått lånet. Tyvärr har kalkylen för medhavda barn fullkomligt spårat ur. Tror dom räknar 10k per barn och månad i drift vad det verkar.


Min egen tro är att man vill trycka upp snitträntan genom att tuffa till sig. Det roliga med den här branschen är att billigare konkurrenter inte är billigare. Fattigman får alltså ett högre pris för sitt avtal.


Tror du behöver kolla med ny bank för omstart. 30år, fet lön, konton osv är inte värt ett skvatt, vilket du just blivit upplyst om.
 
  • Gilla
  • Ledsen
YTONGlimmaren och 11 till
  • Laddar…
vart i landet huset ska byggas måste ju spela stor roll med
 
  • Gilla
Tyskar
  • Laddar…
V
R riek skrev:
Mitt problem är att jag trodde att de seriöst skulle värdera sin 30 åriga relation med mig. Får nu greja en plan B. Inte Sverige sim jag kände till det.
Förväntade du dig behandlas annorlunda?
 
  • Gilla
OFP och 5 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
vart i landet huset ska byggas måste ju spela stor roll med
I mälardalen, glimt av mälaren till och med, attraktivt område
 
  • Gilla
4774 och 4 till
  • Laddar…
MrJay
Funkar bra här, inga problem med byggnadskreditiv eller om vi skulle behöva låna mer. Jag är jättenöjd med Handelsbanken!
 
  • Gilla
Lövborgen och 12 till
  • Laddar…
Jag snubblade nästan på Handelsbankens osmidighet under finanskrisen 2008/09. Hade köpt en nyproducerad lägenhet före kraschen och når det var dags för tillträde var SHB rätt jobbiga då de både skrev ner värdena på lägenheterna i huset och drog ner hur mycket de ville låna ut (från 80 till 70 % om jag minns rätt).

I det fallet hade de nog faktiska åtaganden mot byggherren, men det var svettigt, och säkert värre för dem med sämst marginaler.

Så att SHB:s generella försiktighet ibland slår väldigt snett förvånar mig inte alls, även om jag väl hade trott att någon som har stora engagemang i banken är just den typ av kund de vill ha.
 
  • Gilla
YTONGlimmaren och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.