E
Inget illa ment mot dig @hullan men du skrev innan att du tänkte koppla ihop detta i ett fisköga Scotch.

Och det är ju bra att torken är dubbelisolerad men detta tillhör ändå bland de absolut farligaste installationer som kan utföras i ett hen.

Viktigt att kontrollera att allt är korrekt, det kan ha varit felkopplat i åravis utan att just den kombinationen förutsättningar gett symtom.
 
E El-Löken66 skrev:
Inget illa ment mot dig @hullan men du skrev innan att du tänkte koppla ihop detta i ett fisköga Scotch.

Och det är ju bra att torken är dubbelisolerad men detta tillhör ändå bland de absolut farligaste installationer som kan utföras i ett hen.

Viktigt att kontrollera att allt är korrekt, det kan ha varit felkopplat i åravis utan att just den kombinationen förutsättningar gett symtom.
No offense taken :)

ja absolut jag har respekt för el.

allting som rör badrummet ligger på en grupp tillsammans med belysningen i hallen utanför. Detta gäller även kopplingsdosan på vinden. Det är en IP-dosa med lock och gummigenomföringar.

inkommande el kommer till dosan i ett VPrör sedan går det ut två installationskablar till badrummet - den ena till en paxfläkt och den andra till torken.

allt är skarvat i dosan med Torixklämmor.

jag tänkte:
Bryta gruppen
Dubbelkolla med Fasenpennan
Kolla att alla kablar ser fräscha ut i boxen
Skala om vid behov
Skarva om allting i dosan med Wagoklämmor istället
koppla in den nya torken och isolera jorden
Kabeln till torken kommer jag att lägga i Schneider optiline-skenor som skruvas upp med montageskruvar

vad tror ni?
 
Det jag ser man kan ha synpunkter på är denna gamla stela EKK som det ser ut. Har den böjts en gång så kan den anses som förbrukad, dvs det finns risk att isoleringen inte tål att den böjs ut igen, ifall de tvära böjarna behöver rätas ut. Det vore inte fel att byta den till t.ex en EXLQ. Då får du dels tunnare ledare och dels en aluminiummantel i kabeln som kan skyddsjordas, dvs ett skydd mot skador på kabeln.
 
Lita inte på Phasen för den är ytterst opålitlig.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Lita inte på Phasen för den är ytterst opålitlig.
jag går alltid och testar den någonstans där jag vet att det är fas innan jag testar stället jag ska jobba på
 
Det tråkiga är ju att din test inte är värt nått, för när du ska använda den är den lika osäker som innan testet.
Vill du göra en test och vara någorlunda säker så ska du inte använda ett beröringsfritt "instrument" även det billigaste Biltema instrumentet (med trådar) är mångfalt säkrare.
 
E elmont skrev:
Det tråkiga är ju att din test inte är värt nått, för när du ska använda den är den lika osäker som innan testet.
Vill du göra en test och vara någorlunda säker så ska du inte använda ett beröringsfritt "instrument" även det billigaste Biltema instrumentet (med trådar) är mångfalt säkrare.
jag har en multimeter också ifall jag är osäker. I detta fallet vet jag att det är säkring nummer 18
 
Såhär ser kabeln ut. Lite smuts och någon färgfläck från när jag målade taket nu men annars är den hel och fräsch.

En sammanbunden vit kabel med en klamra, lite smuts och färgfläckar på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sammankopplad vit elkabel med några färgfläckar och smuts, upphängd på en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag som bara skulle sätta upp en tork... nu ska man alltså behöva boka hit en elektriker... pengarna för mitt lilla projekt börjar skena fullständigt nu
 
E
H hullan skrev:
Jag som bara skulle sätta upp en tork... nu ska man alltså behöva boka hit en elektriker... pengarna för mitt lilla projekt börjar skena fullständigt nu
Jag tror du kan klara det.
Kan du mäta spänning med din multimeyer, det ska normalt sett gå.? Kolla inställningar och utgångar noggrant först, annars flyger den i luften direkt.

Fas-nolla 230
Fas-jord 230
Nolla-jord 0

Tryck test.

Fas-nolla ?
Fas-jord 230
Nolla-jord?
 
Vad tror ni om kabeln på bilderna jag laddade upp? Ser den ok ut? Den har haft några 90-böjar när den satt till den gamla torken. Jag kommer dock att klippa av i princip hela den biten där den tidigare gick in i gamla torken eftersom jag ska sätta den nya på en vägg innan den gamla.

Är det en EKK eller en Kulo?
 
Såg nu att det står EKK på den
 
är det en EKK, det skulle även kunna vara en EKLK, och då kan du tveklöst återanvända den, är det en Kulo så är den inte lämplig.
Skillnaden ser du på kabeln då både EKK och EKLK brukar ha typ "präglade" i plasthöljet medans Kulo är helt utan text. Kulon har även en betydligt smäckrare konstruktion som i mycket liknar en EKLK, dom har bägge en metallmantel vilket EKK inte har. Och även om Kulo och EKRK liknar varandra så är det stor skillnad på hur/vart man kan/får använda dom. EKRK får man i princip använda i alla typer av miljöer vilket man INTE får med Kulon.
I dag har dom nämnda kabeltyperna i stort utgått och ersatts med lite modernare "typer" med annat matr. och nya beteckningar.
 
H hullan skrev:
Vad tror ni om kabeln på bilderna jag laddade upp? Ser den ok ut? Den har haft några 90-böjar när den satt till den gamla torken. Jag kommer dock att klippa av i princip hela den biten där den tidigare gick in i gamla torken eftersom jag ska sätta den nya på en vägg innan den gamla.

Är det en EKK eller en Kulo?
Det är ingen EKRK eller som det ibland kallas kulo, på bilden har du en EKK av senare snitt innan de nutida ersättarna kom som dessutom är i nyskick på alla sätt. Finns inget att tveka på i det fallet, använd den precis som du beskrev tidigare det blir ett mycket bra montage och jobb.

Du har alla plus på din sida som är så här noga och frågvis i alla detaljer kring det lilla eljobbet. Fortsätt så även med tester osv som nämnt tidigare så har du lite mer i ryggsäcken en annan gång.
 
Tack för alla svar - texten är lite suddig på den men det står xxxxxhagen EKK på något ställe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.