God förmiddag,

Byter ut inredning och renoverar lite i badrummet. Denna installationskabel har tidigare legat i en skena och varit kopplad till en handdukstork. Kabeln i sig går till en IP-klassad kopplingsdosa som sitter fast monterad uppe på vinden - där inkommande el till dosan kommer i VP-rör - det ser rätt och riktigt ut i mina ögon.

Nu till frågan - som ni ser har kabeln fas, nolla och skyddsjord- den nya pax-torken jag har köpt är dubbelisolerad och ska inte jordas.

måste jag dra om en ny kabel från vinden som bara innehåller fas och nolla eller kan jag helt enkelt bara strunta i att koppla jorden både i torken och i dosan (alltså koppla bort jorden i dosan)

Är ingen elektriker men vill ändå göra rätt för mig.

jag vet att fasta installationer bara får göras av behörig men är det inte lite tramsigt att ta hit en elektriker och titta på när han skruvar i två ledare i en sockerbit/plint på torken - jag menar kabeln är ju redan dragen...


Installation av vit installationskabel med kopplingar på vägg, avsedd för handdukstork i badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ska tillägga att jag tänker lägga kabeln i ny skena på väggen igen

kör med Schneider Optiline med L-vinklar och allt
 
Du bör låta skyddsjordsledaren vara inkopplad i dosan och framdragen men bara parkerad i torken. Den kan behövas igen nästa gång torken byts. Förhoppningsvis finns det plats att gömma den torkens anslutningsdosa, och hålla den isolerad så att torkens hölje inte av misstag blir skyddsjordat.
 
Tack för svar, ska se hur det ser ut i pax-torkens kopplingslåda

jag har ju både ubåtar och de där små klämmorna från 3m som innehåller någon isolerande gel. Kanske någon av dessa får plats.

mär eltejp nog annars?

vad är det värsta som kan hända ifall typ jordledaren får kontakt med höljet eller annat som du säger.

ska tilläggas att vi har duschkabin i badrummet som står långt ifrån väggen där torken ska vara
 
Är det trångt kan du t.ex använda en snutt krympslang. Är skyddsjordsledaren tillräckligt lång kan du först klippa bort den avskalade delen.

Att nånting blir skyddsjordat är ju egentligen ingenting farligt, det är ju ett skydd. Men det förstör det fina skydd som dubbelisoleringen ger i torken så det är synd. Man bör heller inte ha några onödiga skyddsjordade delar i ett badrum.

Den stora skillnaden mellan dubbelisolering och skyddsjordning är att den skyddsjordade delen blir spänningssatt av jordfel i någon annan skyddsjordad maskin ni har i huset (på en helt annan plats), eller av åska, kortvarigt till säkringen/JFBn löser men potentiellt farligt i ett badrum. Så det finns risker med den som man vill undvika i badrum där det förekommer stora och blöta kontaktytor mot kroppen.
 
Okej tack!

Om jag hade tagit hit min lokala elektrikerfirma hade de inte dragit om kabeln utan bara isolerat jordledaren i torkens ände...?

duger det åt dem så duger det åt mig
 
E
H hullan skrev:
Okej tack!

Om jag hade tagit hit min lokala elektrikerfirma hade de inte dragit om kabeln utan bara isolerat jordledaren i torkens ände...?

duger det åt dem så duger det åt mig
Ser ingen nackdel att det finns en jordledare i kabeln, ger ju bara jordfelsbrytare ökad känslighet vid yttre påverkan, vilket bör vara en fördel. Så länge du isolerar ledaren som du skrev.
 
Det där med klämmor med ngn gel i. Det låter inte som klämmor för elinstallation. De jag tänker på av beskrivningen är avsedda för telekablar o liknande.
 
Tryck tillbaka trådens isolering en bit och klipp av ledaren, sedan kan du "dra fram" isoleringen den bit som du tryckte tillbaka den då kommer ledaren att sluta en bit in i isoleringen och inte vara berörbar. Detta är ett "knep" man kan ta till om man inte får plats med tex en "kopplingsklämma.
 
  • Gilla
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det där med klämmor med ngn gel i. Det låter inte som klämmor för elinstallation. De jag tänker på av beskrivningen är avsedda för telekablar o liknande.
helt korrekt nu när du säger det. Jag har dem i min elgitarr-mekarlåda. Tror faktiskt inte ens ledarna går in i dessa - så vi glömmer dem.

men jag har ubåtar och wagoklämmor. Får se vad som får plats.
 
E
H hullan skrev:
helt korrekt nu när du säger det. Jag har dem i min elgitarr-mekarlåda. Tror faktiskt inte ens ledarna går in i dessa - så vi glömmer dem.

men jag har ubåtar och wagoklämmor. Får se vad som får plats.
I inlägg #9 har du också ett enkelt råd från någon som jobbat med detta i sextio år.
 
  • Gilla
hullan
  • Laddar…
H hullan skrev:
Om jag hade tagit hit min lokala elektrikerfirma hade de inte dragit om kabeln utan bara isolerat jordledaren i torkens ände...?
Det hoppas jag verkligen för det ska finnas skyddsjord framdragen till varje anslutningspunkt, just med tanke på utbyte av torken i framtiden. Det man eventuellt kan diskutera är var denna anslutningspunkt är placerad.
 
E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det hoppas jag verkligen för det ska finnas skyddsjord framdragen till varje anslutningspunkt, just med tanke på utbyte av torken i framtiden. Det man eventuellt kan diskutera är var denna anslutningspunkt är placerad.
Finns fler detaljer att fokusera på än just jordningen.

Jag ska tyvärr vara tråkig här och råda ts till att ta en en elektriker. Det finns mycket som kan gå fel på vägen här därav är erforderliga kontroller av största vikt.

Annars döden.

Kabeln ser mycket märklig ut tycker jag, fotot luras kanske men liknar EK draget i Prisolrör ungefär. Vad står det på den?
 
Var snäll och citera inte mig om du inte har något i min text som du vill kommentera.
 
E El-Löken66 skrev:
Finns fler detaljer att fokusera på än just jordningen.

Jag ska tyvärr vara tråkig här och råda ts till att ta en en elektriker. Det finns mycket som kan gå fel på vägen här därav är erforderliga kontroller av största vikt.

Annars döden.

Kabeln ser mycket märklig ut tycker jag, fotot luras kanske men liknar EK draget i Prisolrör ungefär. Vad står det på den?
hmm nä det är inget rör - jag tycker den känns som en styv installationskabel - men inte värre än att jag kunde vira ihop och bunta upp den under bygget.

det är EK i den ja

denna är sedan klamrad upp till en kopplingsdosa på vinden som är ovanför.

denna kabel har varit kopplad till en handdukstork - jag tänkte korta ner den och koppla den till en ny handdukstork

jag kan ta närmre bilder på den om det är till någon hjälp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.